جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 334977

سلامت نیوز : جذام به عنوان یک بیماری عفونی شناخته شده که باعث ازدیاد زخم در پوست اطراف بدن می شود. این بیماری که اغلب با داستان های ترسناک همراه بوده ، از زمان باستان وجود داشته است. فرد بیمار همواره باعث بروز رعب و وحشت در دیگر افراد شده و زمینه را برای انزوای افراد بیمار فراهم کرده است.

روز جهانی کمک به جذامیان

به گزارش سلامت نیوز، این بیماری به وسیله باسیل های مقاومی به نام مایکوباکتریوم لپره (Mycobacterium leprae) به وجود می آید و یکی از راه های نادر منتقل شدن این بیماری میزبان واسط یعنی نوعی موش به نام آرمادیلو است اما انتقال اصلی جذام از طریق ترشحات بینی یا تماس با پوست فرد مبتلا صورت می گیرد. فرد به این بیماری در هرسنی ممکن است مبتلا شود،  اما بیشترین شیوع سنی آن در بزرگسالان جوان است. به طوری که در مناطق بومی، بروز سنی بیماری در سنین ۲۰ تا ۳۵ سالگی، به اوج  خود می‌رسد. هر فردی که یکی از علائم اصلی زیر را نشان بدهد بعنوان مبتلا به جذام شناخته می شود:

۱ – ضایعه پوستی مطابق با جذام همراه با فقدان مشخص حس و آسیب عصبی

۲ – اسمیرهای پوستی مثبت

روز جهانی کمک به جذامیان (۸ بهمن ۱۳۳۲ ش)، مصادف با ۲۸ ژانویه ۱۹۴۵

روز جهانی حمایت از جذامیان، با تلاش فراوان شاعر و روزنامه‌نگار فرانسوی، به نام رائول فولرو در سال ۱۹۵۲ میلادی به ثبت رسید و از سال ۱۹۵۴ روز ۲۸ ژانویه با عنوان «روز جهانی کمک به بیماران جذامی» وارد تقویم جهانی شد؛ در تقویم ایران نیز این روز که مصادف با هشتم بهمن ماه است، به عنوان روز کمک به جذامیان شناخته شده است.  برنامه‌های آموزشی  مختلفی در مورد نحوه جلوگیری از شیوع بیماری جذام و آگاهی بخشی در مورد روش های درمان آن ، در این روز در سراسر جهان برگزار  شده و همچنین برای کمک هزینه درمان و همیاری بیماران جذامی مبالغی دریافت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha