پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 335035

سلامت نیوز : روز جهانی کلیه همه ساله در دهم ماه مارس (19 اسفند ماه) جشن گرفته می شود که هدف آن بالابردن آگاهی مردم نسبت به اهمیت کلیه ها و کاهش رفتارهای خطرساز برای آن هاست.

روز جهانی کلیه

برای نخستین بار  نیز روز نهم مارس سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان روز جهانی کلیه نامیده شد.  هدف  این روز افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به بیماری های مزمن کلیه و خطرات و عوارض جدی این بیماری است،بیشتر مشکلات کلیوی به آرامی رخ می دهند و ممکن است فرد برای سال ها مبتلا به بیماری کلیوی خاموش باشد. در حالی که تشخیص زودهنگام آن، جلوگیری از تشدید بیماری،کاهش مرگ و میر، کاهش هزینه ها، اثربخشی داروها و شیوه ی درمانی را با خود به همراه دارد.

کلیه ها در انتهای قفسه ی سینه و در دو طرف ستون فقرات قرار گرفته اند و همانند دیگر اعضای بدن، برای داشتن زندگی سالم و با کیفیت سلامت آنها برای ما ضروری می باشد. این اندام‌های حیاتی  که مسئول فیلتر کردن مواد زائد، آب اضافی و سایر ناخالصی‌های موجود در خون  را بر عهده گرفته اند، ایت مواد زائد ر ا به مثانه فرستاده و سپس از طریق ادرار از بدن دفع می‌شوند.

kidney

وظایف کلیه ها، زوج دوست داشتنی !

  1.  PH، نمک و پتاسیم بدن را تنظیم می کنند.
  2. فشار خون را با تولید هورمون‌هایی در بدن  تنظیم می‌کنند.
  3. به وسیله‌ی تولید نوعی ویتامین D، سبب جذب کلسیم در بدن می‌شوند.
  4. با هورمون هایی که  تولید میکنند ، باعث تحریک فرآیند تولید گلبول قرمز خون می شوند.

بیمار شدن کلیه ها

اگر کلیه  به هر دلیلی نتواند مواد زائد و اضافی بدن را از طریق مثانه دفع کند، مایع اضافی و مواد زائد در بدن جمع می‌شود و علایم و ورم شدید اورمی (نارسایی کلیه) بروز می‌یابد. عللی که باعث بروز بیماری در کلیه ها می شود، می تواند ارثی، مادرزادی یا اکتسابی باشد. اختلال‌های ارثی هم در مرد و هم در زن می تواند ایجاد شود. این نوع بیماری کلیوی معمولاً با علائمی بالینی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی همراه است. زمینه ی  مادرزادی  این بیماری نیز، معمولاً ناهنجاری و بدشکلی مجاری تناسلی-ادراری را شامل می‌شود. متاسفانه زمینه های بروز و شکل گیری بیماری های اکتسابی کلیه نیز بسیارند که از آنها با عنوان « التهاب کلیوی» یاد می شود.

میوه ها

مراقب کلیه های خود باشیم

  1. از مصرف دارو بدون تجویز پزشک پرهیز کنید، چرا که مصرف دوز بالا از داروهایی نظیر ایبوپروفن می‌تواند به  سلامت کلیه آسیب برساند.
  2. بیماری های کلیوی، بیماری هایی خاموش هستند و تا زمانی که شرایط وخیم نشود علائمی از خود نشان نمی دهند، با انجام آزمایش و اهمیت دادن به سلامت بدن می توان از وضعیت کلیه ها اطلاع پیدا کرد.
  3. به رژیم غذایی خود اهمیت بدهید؛ (از مصرف غذاهای پرکلسترول بپرهیزید. نمک را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید. میوه‌های تازه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و لبنیات کم چرب مصرف کنید. مصرف الکل و استعمال دخانیات را کنار بگذارید. فعالیت بدنی مداوم داشته باشید و ورزش کردن را دوست داشته باشید.)

کمپین جهانی

روز جهانی کلیه (WKD) یک کمپین جهانی به جهت افزایش آگاهی در زمینه سلامت است که بر اهمیت کلیه ها و تأثیر بیماری‌های کلیوی و مشکلات بهداشتی مرتبط با آن در سراسر جهان متمرکز است. شعار این روز جهانی در سال2021  «زندگی خوب با بیماری کلیوی  Living well with kidney disease» بوده است؛ این کمیته ی مشترک جهانی در سال 2022 نیز این شعار را به صورت « سلامت کلیه برای همه ،   Kidney Health for All” اعلام کرده است. به طور کلی از همه ما میخواهد که با کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر درباره اهمیت و سلامت کلیه شکافی که باعث بروز بیماری های کلیوی می شود را مسدود کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha