سلامت نیوز :وقتی اسم سرطان را می شنویم، وحشت عجیبی سراپای ما را فرا می گیرد و فکر می کنیم اگر سرطان داشته باشیم، باید با زندگی خداحافظی کنیم. در حالی که بیش از ۵۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

نسخه ای برای مقابله با سرطان/علت ۱۰ درصد مرگ و میر ایرانی ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، شاید تا دو سه دهه قبل امید زیادی به زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان نبود. اما، در سال‌های گذشته و به دنبال رشد علم پزشکی در دنیا، روش‌های مختلفی برای اغلب سرطان‌ها، شناسایی شده است که باعث شده امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان، افزایش یابد. در همین حال، مطالعات نشان داده است که قریب به ۵۰ درصد سرطان‌ها نیز با سبک زندگی سالم، قابل پیشگیری هستند. در واقع، می‌توان مدعی شد که امروزه، سرطان دیگر یک بیماری ترسناک و مخوف نیست.

علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که صنعتی شدن جوامع باعث تغییراتی در شیوه زندگی شامل افزایش مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم به ویژه مصرف کم میوه و سبزیجات، کم‌تحرکی، افزایش وزن شده است، افزود: در دوران همه گیری کووید ۱۹ هر روز به شمار افراد چاق و دچار اضافه‌وزن افزوده می‌شود.

وی تاکید کرد: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش چشمگیر فعالیت فیزیکی بوده است.

اولیایی منش ادامه داد: شیوه زندگی ناسالم منجر به افزایش بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های تنفسی می‌شود. بیماری‌های غیر واگیر و مزمن، اصلی‌ترین عوامل مرگ و ناتوانی در دنیای امروز به شمار می‌روند. اکثر این مرگ‌ها در سنین کمتر از ۷۰ سال اتفاق می‌افتند.

وی در ارتباط با مفهوم مرگ زودرس، گفت: مرگ زودرس در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال اتفاق می‌افتد.

اولیایی منش، از سرطان به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیر واگیر پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و سوانح نام برد و افزود: سرطان، سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به طور کلی سرطان در ایران ۱۰ درصد مرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دهه آینده به ۲ برابر فعلی افزایش یابد.

اولیایی منش با عنوان این مطلب که بیش از ۴۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان، با تغییر سبک زندگی و اجتناب از عوامل خطر اصلی، قابل‌پیشگیری است، به مهم‌ترین عوامل خطرساز قابل پیشگیری از سرطان اشاره کرد و گفت: مصرف سیگار، افزایش وزن و چاقی، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، برخی عفونت‌های ویروسی و مزمن که در ایجاد سرطان‌های کبد، سرویکس، لنفوم و…، دخیل است، دودهای داخل منزل ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های جامد، اشعه‌های مضر و غیر یونیزان خورشید، از مهم‌ترین عوامل خطرساز سرطان محسوب می‌شوند.

محمدرضا سهرابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرطان را یکی از اولویت‌های مهم نظام سلامت عنوان کرد و گفت: سرطان یکی از سه علت اصلی مرگ و میر در اکثر جوامع از جمله ایران است و در سال‌های اخیر میزان بروز برخی سرطان‌ها نظیر سرطان‌های روده و پستان افزایش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد با افزایش پوشش کامل واکسیناسیون ضد ویروس کووید ۱۹، قطع زنجیره بیماری و بازگشت به شرایط عادی بتوانیم برنامه‌های پیشگیری و مراقبت از سرطان را با کمیت و کیفیت بهتری ارائه کرد.

علی قنبری مطلق رئیس اداره پیشگیری از سرطان مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، کم هزینه ترین راه کنترل سرطان را پیشگیری دانست و گفت: سالانه در کشور بیش از ۱۳۵ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و هر سال حدود ۵ درصد رشد موارد ابتلاء به سرطان را داریم‌.

وی افزود: شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها سرطان پستان و در آقایان سرطان پروستات است. بروز این دو سرطان کاملاً وابسته به سبک زندگی افراد است. تا پیش از سال ۱۳۹۵ سرطان معده شایع‌ترین سرطان در میان آقایان بود ولی اکنون یک رده کاهش یافته و سرطان پروستات در صدر قرار گرفته است، این موضوع به علت تغییر شیوه زندگی، استفاده از غذاهای نامناسب، کم‌تحرکی، مصرف سیگار و…، است.

قنبری مطلق ادامه داد: سرطان کودکان نیز حدود ۴ تا ۵ درصد کل سرطان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، البته اینکه چه سنی را به عنوان کودک در نظر بگیریم خیلی مهم است و در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی زیر ۱۴ سال و برخی زیر ۲۰ سال را جزو کودکان حساب می‌کنند. باید برای کنترل سرطان کودکان برنامه داشته باشیم؛ هرچند که درصد کمی از کل سرطان‌ها را شامل می‌شود.

شاید مهم‌ترین مقوله در پیشگیری از ابتلاء به سرطان، سبک زندگی سالم باشد. زیرا، صنعتی شدن جوامع و روی آوردن به مصرف غذاهای آماده و فست فودها، کم تحرکی و پشت میز نشینی، از مهم‌ترین علل بروز بیماری‌هایی است که امکان پیشگیری از آنها وجود دارد. سرطان نیز یکی از همین بیماری‌های غیر واگیر است که می‌توان با سبک زندگی سالم، بر آن غلبه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha