سلامت نیوز :یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس سازمان غذا و دارو را متولی اصلی اعلام نظر در مورد گندم‌های وارد شده از روسیه دانست و از این سازمان خواست که شکاکانه اظهار نظر نکند.

بلاخره گندم های روسی آلوده است یا خیر؟ / سازمان غذا و دارو شکاکانه نظر ندهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،جلال محمودزاده در مورد اخباری مبنی بر آلوده بودن گندم‌های وارداتی روسیه به ایران گفت: سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و پزشکی وظیفه دارند از طریق سازمان غذا و دارو، سالم بودن یا نبودن گندم‌های وارداتی روسی را بررسی کنند. اگر محصولی فاقد کیفیت یا حامل بیماری باشد، به سلامت مردم آسیب می‌زند. این موضوع شوخی‌بردار نیست و باید با دقت رسیدگی به عمل آید. 

روسیه باید گواهی بهداشت گندم‌ها را صادر کند

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی، و محیط زیست مجلس یازدهم ضمن اشاره به ضرورت انتشار گواهی بهداشت گفت: روسیه  موظف است که گواهی بهداشت گندم‌ها را برای ما بفرستد. ایران هم باید کیفیت محصولات وارداتی را به دقت بررسی کند. نباید این طور باشد بعضی‌ها به ما گندم بفروشند و ما بدون بررسی وضعیت بهداشتی، آن را وارد زنجیره غذایی مردم کنیم.

کیفیت گندم ایران از کشورهای دیگر بهتر است
اگر سیاست‌ها تغییر کند، نیازی به واردات نداریم

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم شرایط اقلیمی ایران را مناسب برای تولید بهترین نوع گندم توصیف کرد و اظهار کرد: به‌ خاطر طول روز بلند در ایران، خاصیت غذایی و کیفیت گندم ایران از بقیه کشورها بهتر است. بنابراین، برخلاف تبلیغات عده‌ای برای واردات گندم، گندم ایران گندم بهتری نسبت به کشورهای دیگر دنیا است. در درجه اول باید ازز کشاورزان حمایت کنیم و از این طریق، از خودکفایی حمایت کنیم. قیمت خرید تضمینی گندم باید با قیمت تضمینی سالیانه اعلام شود، تا نسبت به گندم خارج از کشور قیمت مشابهی باشد. اگر کشاورزان ما به سمت تولید داخل بروند، نیازی به واردات نداریم.

سازمان غذا و دارو در مورد گندم‌های روسی صراحتا نظرش اعلام کند

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم تأکید کرد: نباید این تصور وجود داشته باشد که گندم روسیه یا کشورهای مشابه آن، مبری از آلودگی هستند. محصولی که وارد کشور می‌شود باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. سلامت جامعه و بهداشت بسیار مهم است. ما نمی‌دانیم که این محصولات مبری از آلودگی هستند یا خیر. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید نظرشان را قطعی اعلام کنند؛ نه اینکه شکاکانه به موضوع نگاه کند. متولی اصلی این موضوع هم سازمان غذا و دارو است. جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد نمی‌توانند در این خصوص نظر دهد. اگر این محصولات آلوده باشد، باید به کشور مبدا برگردد همان طور که محصولات ایران در مقطعی به کشور برمی‌گشت.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تبعات احتمالی آلوده بودن احتمالی گندم‌های روسی گفت: اگر این گندم آلوده باشد و وارد زنجیره غذایی مردم شود، باید میلیاردها تومان خرج بیماری‌های ناشی از آن کنیم. از آنجا که این گندم‌ها از طریق منابع مالی دولت خریداری شده،  بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی می‌توانند از ابزارهای نظارتی استفاده کرده و به موضوع ورود کنند. اگر مشخص شود که کسی قصد داشته موضوع را از مردم پنهان کند، باید با او برخورد شود. سلامت مردم شوخی بردار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha