سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 335136

سلامت نیوز:روانشناس گفت:باید بیاموزیم که هر انتقادی را ابتدا بررسی کنیم و به آن بپردازیم. پذیرفتن انتقاد می‌تواند سخت باشد اما با تفکر درست در رابطه با انتقاد می‌شود شرایط را بهبود بخشید.

چگونه انتقاد پذیر باشیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهدی اخوان،روانشناس در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم،گفت: یک نقاش شاگردی داشت که بعد از چند سال در این حرفه استاد شد و نقاشی کشید و اثر آن را در میدان اصلی شهر گذاشت.

وی ادامه داد: این شاگرد کنار نقاشی یک قلم گذاشت و از مردم خواست تا ایراداتی که می‌بینند را با علامت مشخص کند. فردای آن روز متوجه شد تمام تابلو با علامت‌های مختلف پر شده است. زمانی که به استاد خود مراجعه کرد، استادش گفت باری دیگر نقاشی خود را آماده کن و من آن را به مرکز شهر می‌برم.

این روانشناس یادآور شد: استاد آن طراحی را به میدان اصلی برد و از مردم خواست تا در صورت دیدن ایراد آن را اصلاح کنند. زمانی که استاد و شاگرد برای برداشتن نقاشی بازگشتند متوجه شدند هیچ‌کس طراحی را اصلاح نکرده است. این نشان می‌دهد بسیاری از افراد اهل انتقاد هستند اما خود نمی‌توانند اصلاح کنند.

اخوان ادامه داد: متأسفانه ما فقط یاد گرفتیم انتقاد کنیم. دو نوع انتقاد داریم؛ یک انتقاد سازنده و دیگری مخرب است. انتقاد سازنده همواره وجود داشته و تأثیر مثبتی می‌گذارد؛ البته اگر درست بیان شود.

وی گفت: در مجموع هیچ‌کس از انتقاد خوشش نمی‌آید اما ما می‌توانیم در شش مرحله میزان انتقاد پذیری خود را بالا ببریم. پیش از هر چیز باید بدانیم که هر کس مرتکب اشتباه می‌شود. در ادامه باید بدانیم که بسیاری از انتقادها فقط دیدگاه افراد است و نباید به خودمان بگیریم. بعد از آن، چون به خودمان نگرفتیم باید روی آن تفکر کنیم.

این روانشناس افزود: پس از رعایت نکات بالا با کمک چند مرحله ما می‌توانیم انتقادپذیری خود را بالا ببریم. اول آن که باید شنوای خوبی باشیم. باید از گوش کردن فعال استفاده کنیم و پیش قضاوت نکنیم. از آن جایی که هر انسانی دنیای خود را دارد مفهوم صحبت‌های اشخاص می‌تواند متفاوت باشد و اطلاعات جدیدی را در اختیار شما بگذارد.

وی تصریح کرد:مرحله بعد از شنیدن فعال تشکر کردن از توجه فرد است. پس از آن که کسی از شما انتقاد کرد می‌توانید با تشکر کردن از توجه او شرایط را مثبت کنید و اگر انتقاد او مخرب بود، تأثیر آن را از بین ببرید. 

اخوان ادامه داد: مرحله سوم تأسف نخوردن به نحوه نگرش فرد مقابل و متوجه ایراد خود نبودن است. مرحله چهارم پرسیدن است؛ شما می‌توانید راه حل برطرف کردن انتقادها را از فرد منتقد جویا شوید تا به انتقاد پذیری خود کمک کنید.

این روانشناس اضافه کرد: قسمت پنجم آن است که توضیح علت کار خود را بلد باشید و شفاف‌سازی لازم را صورت دهید و سپس در مرحله آخر برنامه ریزی برای برطرف کردن مشکلات را بلد باشیم.
 
وی ابراز داشت:ما باید به انتقادها توجه کنیم و دنبال آنها باشیم. برای مثال من وقتی به کارهای خود در گذشته نگاه می‌کنم متوجه تفاوت‌های خود می‌شوم؛ چرا که طی گذر زمان خواستم تا از انتقادها استفاده مفید کنم و رفتار خود را بهتر کنم. یکی از نکات خوبی که باید به آن دقت کنیم دوری از تعصب است.

اخوان متذکر شد:برای مثال اگر ما به کودک خود تعصب داشته باشیم و فکر کنیم او بهترین فرزند است، هر انتقاد از او باعث می‌شود ما به هم بریزیم. یکی از چیزهایی که انتقادپذیری ما را به شدت کاهش می‌دهد تعصب داشتن است.

این روانشناس افزود: از دیگر مسائل جالب، یادگیری انتقاد پذیری از گربه است. ما حتی کتابی به نام "از گربه یاد بگیرید" داریم. از صفات خوب گربه‌ها آن است که اگر هر چیزی را به سمت آنها پرتاب کنید برمی‌گردند و آن را بو می‌کنند یا با آن بازی می‌کنند.

وی گفت: ما هم باید بیاموزیم که هر انتقادی را ابتدا بررسی کنیم و به آن بپردازیم. پذیرفتن انتقاد می‌تواند سخت باشد اما با تفکر درست در رابطه با انتقاد می‌شود شرایط را بهبود بخشید. برای مثال در مسائل زندگی من به زوج‌ها به خصوص آقایان توصیه می‌کنم تا با دقت به حرف‌های همسر خود گوش دهند و به آن توجه کنند تا بتوانند احساس همدلی و شنیده شدن به او بدهند.

اخوان خاطرنشان کرد:گوش دادن به ما کمک می‌کند و حس امنیت به فرد مقابل می‌دهد. به صورت کلی اگر کسی از شما انتقاد کرد موضوع را از دید آن فرد نگاه کنید تا بتوانید حس او را درک کنیم و بدانیم اگر در جای او بودیم چه واکنشی نشان می‌دادیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha