سلامت نیوز:دانشمندان می‌گویند برخی فلزات سمی می‌توانند باعث تشدید خطر تصلب شرایین در انسان شوند.

عجیب‌ترین دلیل بروز تصلب شرایین در انسان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، آترواسکلروز یا تصلب شرایین، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد. تصلب شرایین می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ اما مطالعات جدید دانشمندان ابعاد عجیبی را از این بیماری آشکار کرده است.

یک مطالعه گسترده در اسپانیا بر روی افراد میانسالی که بیش از ۹۷ درصد آن‌ها مرد بوده اند، نشان داد در معرض برخی فلزات سمی قرار داشتن به میزان قابل توجهی خطر بروز تصلب شرایین و حمله قلبی را در این افراد را افزایش داده است.

دانشمندان در این پژوهش افرادی که در کارخانه تولید بدنه خودرو کار می‌کردند و به طور مرسوم با فلزات سمی سروکار داشتند را مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد قرار داشتن در معرض فلزاتی سمی همچون آرسنیک، کادیوم و تیتانیوم خطر بروز مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد.

آرسنیک و کادیوم در تنباکو، غذا و آب یافت می‌شوند و تیتانیوم به طور عمده در محصولات دندان پزشکی، ایمپلنت‌های ارتوپدی، محفظه‌های ضربان ساز (مانند ضربان ساز مصنوعی قلب) و مواد آرایشی - بهداشتی وجود دارد. از این رو، حتی افراد عادی نیز به طور معمول در زندگی روزمره خود با این عناصر سمی سروکار دارند.

ماریا تلز پلازا، مدیر این تحقیقات می‌گوید: تحقیقات قبلی در این زمینه بیشتر بر ابعاد تاثیرگذاری این فلزات بر عروق بزرگ بدن مانند عروق گردن تمرکز داشت؛ اما در پژوهش جدید ما تلاش کردیم به سنجش میزان تاثیرگذاری عوامل محیطی بر سلامت قلب و عروق بپردازیم. یافته‌های ما نشان دادند شرایط کاری افراد و سطحی از تماسی که افراد با فلزات سمی دارند، در بروز تصلب شرایین و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار تاثیر است.

این تحقیقات بر یافته‌های پیشین درباره تاثیر مخرب فلزات سمی مانند آرسنیک و کادیوم بر سلامت قلب صحه گذاشت. تیتانیوم فلز جدیدی بود که دانشمندان به تاثیر منفی آن بر سلامت قلب پی بردند.

متخصصان می‌گویند باید یک تحقیقات جامع دیگر برای تاثیر این فلزات سمی بر روی زنان و نیز گروه‌های سنی مختلف انجام شود. هم اکنون استانداردها درباره امنیت غذایی، محیطی و جمعیتی پیرامون فلزهای سمی بسیار ضعیف است و تحقیقات جاری نشان داد باید قوانین جدیدی در این حوزه‌ها وضع شود.

مدیر این تحقیقات در پایان خاطر نشان کرد: یکی از ساده‌ترین استراتژی‌ها برای محافظت از خود در برابر فلزات سمی، بستن پنجره‌ها در زمانی است که آلودگی هوا بالا است. ترک استعمال دخانیات و نیز اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران از دیگر راهکارها در این زمینه است. از آن جا که گیاهان توانایی مناسبی در جذب مواد سمی دارند، در خانه خود گل و گیاه نگهداری کنید.

منبع: وب ام دی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha