سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 335395

لبخند زیبا، دندان‌های درخشان، قلب شاد و آرامش روان چیزهایی هستند که دندانپزشک به افراد جامعه هدیه می‌دهد. «روز دندانپزشک مبارک»

روز دندانپزشک

سلامت نیوز : دندانپزشکان  نقش مهم و کلیدی در زندگی ما دارند و تلاش هایشان برای آوردن یک لبخند زیبا به صورت هایمان ستودنی است. از زمانی که انسان ها به سلامت دهان و دندان خود اهمیت کافی را دادند، شاهد پیدایش حرفه ی دندان پزشکی بودیم.  روز دندان پزشکی از سال 1342 تا قبل از انقلاب ، همواره در تاریخ 24 دی ماه شناخته شده و برگزار می شد؛ پس از انقلاب اسلامی و به پیشنهاد انجمن اسلامی دندان پزشکان ایران و همچنین تصویب هیئت وزیران در دی ماه سال 1362 ، روز 23 فروردین‌ که تاریخ تصویب طرح بهداشتکار دهان ، در سال 60  بود به عنوان روز دندانپزشک  برگزیده شد. درکشورهای مختلف روزهای خاصی بعنوان روز دندانپزشک انتخاب شده است، برای مثال 6 مارس «روز دندانپزشک» درآمریکا و ماه فوریه نیز ماه مخصوص «بهداشت دهان و دندان کودکان» می باشد.

دندان سالم، زندگی زیبا

مرواریدهای زیبای شما همیشه با حضور خود به شما اعتماد بنفس می بخشند و  ارزش و اهمیت شما در زندگی را یادآور می شوند. قدر آنها را بدانید و در حفظ سلامتی آنها بکوشید. به عهده گرفتن سلامت خود می تواند کمی سخت باشد اما  آرامش خاطر را برای شما فراهم می کند. همانطور که در مورد همه درمان های پزشکی وجود دارد، مراقبت های پیشگیرانه می تواند در وقت ارزشمند و  پول شما صرفه جویی کرده و استرس شما را  به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تغذیه ی مناسب داشته باشید

  1.  فست فود کمتری مصرف کنید، این نوع غذای مدرن مقدار بالایی نمک، شکر و اسید هایی از قبیل اسید فسفریک  دارند که به سطح دندان های شما چسبیده و به مرور زمان باعث از بین رفتن مینای دندان و پوسیدگی آنها می شوند.
  2. نوشیدنی های گازدار مصرف نکنید، این دسته از نوشیدنی ها به علت  خاصیت اسیدی خود مینای دندان شما را فرسایش داده و سلامت آن ها را تهدید می کنند.
  3. برای داشتن لبخندی زیبا شیر بنوشید.
  4.  مصرف کرفس را فراموش نکنید،کارشناسان بریتانیایی توصیه می‌کنند که افراد حداقل دو بار در روز از کرفس به عنوان میان‌وعده استفاده کنند، زیرا این ماده غذایی حاوی اسیدهایی است که دارای خاصیتِ طبیعی تمیزکنندگی هستند.
  5. مینای دندان در واقع یک ماده معدنی است، کلسیم و فسفر عناصر  سازنده مینای دندان هستند و اگر می‌خواهید دندان‌هایی قوی و سالم داشته باشید  مصرف مواد غنی از این عناصر را به خاطر بسپرید. نظیر ماست، غذاهای دریایی،شیر کم چرب، آجیل و ..
  6.  خوراکی های ترد،  مانند سمباده عمل کرده و سطح دندان های شما را تمیز میکنند. بهترین های این دسته شامل کرفس، سیب، خیار و هویج می باشند.
  7. غذاهایی حاوی ویتامین D مصرف کنید، مانند تخم مرغ 
  8. غذاهایی سرشار از آنتی اکسیدان نیز به سالم ماندن دهان شما کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها  مبارز هایی در برابر باکتری‌ها هستند که باعث بروز التهاب و بیماری لثه می‌شوند. آنها به محافظت از لثه‌ها و سایر بافت‌ها در برابر آسیب سلولی و عفونت باکتریال کمک می‌کنند.

روز دندان پزشک


اولین مسواک های تاریخ 

در زمان قدیم تمدن های باستانی برای رعایت بهداشت دهان و دندان خود و خارج کردن ذرات غذا از بین دندان های خود از نوعی چوب جویدنی (Chew Stick) استفاده می کردند که از یک شاخه ی نازک و قسمتی برای ساییدن دندان ها تشکیل می شد. این چوب علاوه بر خارج کردن غذا از بین دندان ها ،  خاصیت سفیدکننندگی نیز داشت. اولین  نوع مسواک که شباهت زیادی به مسواک های امروزی دارد، در سال ۱۴۹۸ میلادی در چین، از موهای زبر پشت گردن گراز تولید می‌شد که آن‌ را به دسته‌ای از جنس استخوان  و یا بامبو متصل  کرده و استفاده می کردند. با انقلاب صنعتی،  میزان  اهمیت دادن به زیبایی و بهداشت دندان نیز افزایش یافته که تاثیر مستقیمی نیز  بر افزایش تقاضا و  در نتیجه تولید مسواک داشت. در ادامه نیز موجب شد تا مخترعین متعددی به بحث توسعه و بهبود بخشیدن به مسواک ها بپردازند؛ از آن جمله این افراد  می توان به «ویلیام آدیس» اشاره کرد. وی اولین فردی بود که با تاسیس شرکت «Wisdom Toothbrushes»، اقدام به تولید انبوه مسواک ابداعی خود نمود. لازم به ذکر است که نخستین پتنت تاریخ برای مسواک، توسط یک مخترع آمریکایی با نام «وادزورث» (H. N. Wadsworth) و تحت عنوان (Tooth Brush) به ثبت رسید، که گواهی ثبت اختراعی به شماره «US18653» را برای این مخترع به همراه داشت. در سال 1929 میلادی در کشور سوئیس نیز، اولین  مسواک برقی تاریخ ساخته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha