سلامت نیوز:سکته مغزی یکی از عوارض احتمالی کووید ۱۹ است و محققان می گویند اکنون می دانند که این خطر چه زمانی بالاتر است.

ریسک بالای سکته مغزی در بیماران کرونایی سالمند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، نتایج یک مطالعه جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده نشان داد که خطر سکته مغزی ایسکمیک مرتبط با کووید در سه روز اول پس از تشخیص این بیماری، بیشترین میزان را دارد و ۱۰ برابر بیشتر از زمان قبل از ابتلای فرد به کووید ۱۹ است.

به گزارش هلث دی نیوز،«کیوآن یانگ»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «یافته های مطالعه ما، به ویژه خطر بالای قابل توجه سکته مغزی در روزهای اولیه ابتلاء به کووید ۱۹، با یافته‌های مطالعات دیگر مطابقت دارد.»

وی در ادامه افزود: «شواهد بیشتر نشان می‌دهد که سکته مغزی پس از تشخیص کووید ۱۹ یک عارضه احتمالی این بیماری است که بیماران و پزشکان باید آن را درک کنند. واکسیناسیون و سایر اقدامات پیشگیرانه برای کووید ۱۹ برای کاهش خطر عفونت و عوارض از جمله سکته مغزی مهم است.»

برای این مطالعه، محققان از سوابق سلامت بیش از ۳۷۳۰۰ نفر در سن ۶۵ سال و بالاتر استفاده کردند. آنها بین اول آوریل ۲۰۲۰ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱، قبل از اینکه بیشتر افراد فرصتی برای واکسینه شدن داشته باشند، مبتلا به کووید ۱۹ تشخیص داده شده بودند.

نتایج نشان داد ریسک ۱۰ برابری سکته مغزی بعد از سه روز اول به سرعت کاهش یافت. در ۴ تا ۷ روز، خطر ۶۰ درصد بیشتر از دوره کنترل بود و در روزهای ۸ تا ۱۴، به ۴۴ درصد کاهش یافت. محققان گزارش کردند که در ۱۵ تا ۲۸ روز پس از تشخیص، ریسک سکته مغزی تنها ۹ درصد بیشتر بود.

به گفته یانگ: «عفونت های باکتریایی و ویروسی از آنفولانزا گرفته تا زونا می‌توانند به طور موقت خطر سکته مغزی را در مدت کوتاهی پس از قرار گرفتن در معرض آن افزایش دهند.»

محققان معتقدند افزایش خطر مرتبط با عفونت به طور کلی احتمالاً به دلیل التهاب است که ممکن است باعث افزایش خطر لخته شدن خون یا ترومبوز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha