دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 335462

سلامت نیوز: بوتاکس، درمانی است که در آن میزان مشخصی از سم بوتولیسم به پوست تزریق می‌شود. این روش هم کاربرد پزشکی و هم آرایشی دارد و برخی افراد آن را در کاهش تعریق بیش از حد مؤثر می‌دانند.

درمان تعریق با بوتاکس؛ از تاثیر تا عوارض

به گزارش سلامت نیوز به نقل از medicalnewstoday ، سازمان غذا و داروی آمریکا تزریق بوتاکس را برای درمان تعریق زیاد از حد ناحیه زیربغل مؤثر دانسته و این روش را تایید کرده است. بوتاکس با مسدود کردن یک ماده شیمیایی در بدن (که غدد عرقی را فعال می‌کند)، میزان تعریق را کاهش می‌دهد.

با این وجود، بوتاکس درمان دائمی تعریق بیش از حد زیربغل نیست و یک روش موقت است که برای مدت ۴ تا ۱۲ ماه نتیجه‌بخش است و افراد در این روشِ درمانی، نیازمند تزریق مداوم هستند.

بوتاکس درمانی برای کدام قسمت‌های بدن کاربردی است؟

این روش برای ناحیه زیربغل مورد تأیید رسمی قرار گرفته، اما پزشکان ممکن است تزریق بوتاکس را برای سایر نواحی بدن که مستعد تعریق هستند نیز تجویز کنند. این نواحی شامل کمر، دست‌ها، پاها، کشاله ران، سینه و زیر سینه، سر، صورت و بینی می‌شود.

بوتاکس‌درمانی در نواحی دست‌ها و پاها دردناک است و ممکن است تأثیر کمتری داشته باشد. علاوه بر این، تزریق بوتاکس در دست‌ها و پاها بروز عوارض جانبی را در بر دارد.

عوارض جانبی بوتاکس‌درمانی

تزریق بوتاکس به طور کل بی‌خطر است. اما در برخی موارد، عوارض جانبی نادری در فرد دیده می‌شود که لازم است جدی گرفته شوند. عوارضی چون:

ضعف شدید عضلانی و واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی).

همچنین اگر بعد از تزریق بوتاکس هر یک از عوارض زیر را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

اختلال در تنفس، بلع یا تکلم، بثورات پوستی یا کهیر، ضعف عضلانی، مشکلات بصری، سرگیجه، از دست دادن کنترل مثانه.

برخی از عوارض جانبیِ کم‌خطر بوتاکس عبارتند از:

خشکی دهان، سردرد، خستگی، درد در ناحیه زیربغل پس از تزریق.

تعریق بیش از حد، گاهی نشانگر یک بیماری زمینه‌ای یا ناشی از عارضه جانبی مصرف یک نوع داروی خاص باشد. در صورتی که این موضوع برایتان نگران‌کننده است و سلامت شما را تحت تأثیر قرار داده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه از خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha