سلامت نیوز :مدیر گروه آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، روند سریع پیر شدن جمعیت را مورد اشاره قرار داد و اجرای برنامه‌هایی برای تضمین زندگی سالم، مستقل و فعال افراد سالمند را ضروری دانست.

ضرورت تدوین و اجرای برنامه هایی برای زندگی سالم سالمندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نیکتا حاتمی زاده، در گزارشی با اشاره به اهداف نظام سلامت در جامعه، به اهمیت جایگاه خدمات توانبخشی در نظام سلامت و ضرورت مدیریت این حوزه برای ارتقای سلامتی جامعه پرداخت.

وی به سیاست‌های نظام سلامت، از جمله سیاست افزایش موالید که در دست اجراست، اشاره کرد و تدوین و اجرای برنامه‌هایی که برای تضمین زندگی توأم با سلامت تازه متولدین ضروری است، و تشخیص زودهنگام هرگونه نقص و توانبخشی بموقع برای پیشگیری از بروز معلولیت‌ها در حد امکان را از جمله این سیاست‌ها ذکر کرد.

حاتمی زاده به روند سریع پیر شدن جمعیت پرداخت و تدوین و اجرای برنامه‌هایی برای تضمین زندگی سالم، مستقل و فعال افراد سالمند را ضروری دانست، ضمن آنکه بر لزوم ارائه خدمات توانبخشی در تداوم خدمات ارتقایی، پیشگیری سطح یک و درمان تاکید کرد.

وی که مأموریت طراحی مدل ادغام خدمات توانبخشی در شبکه نظام سلامت را بر عهده گرفته است، تصریح کرد: توانبخشی زمانی جامه عمل می پوشد که مجموعه اقداماتی که برای افرادی به دلیل نقص آناتومی یا فیزیولوژی بدن دچار کم توانی هستند، بتواند منجر به آن شود که فرد بتواند با بهترین حال ممکن به زندگی مستقل، شاداب فردی و اجتماعی خود ادامه دهد و زندگی پرباری داشته باشد.

مدیر گروه مدیریت توانبخشی دانشگاه، ابعاد مختلف توان بخشیدن را توضیح داد و تاکید کرد که ایجاد «ستاد پیشگیری از ناتوانی»، یک ضرورت است، چرا که توانبخشی موفق جز با کار تیمی ساختارهای گوناگون کشور حاصل نمی‌شود. و وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و مردم نهاد و بخش خصوصی، از جمله نهادهایی هستند که می‌بایست در فعالیتی نظام مند مشارکت کنند.

حاتمی زاده همچنین به پیش نیازهایی که برای ارائه خدمات فراگیر توانبخشی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فراهم شده را بیان کرد و گفت: " تدوین بسته مداخلات بهنگام گفتار و زبان، تدوین بسته مداخلات بهنگام در اختلالات جسمی – حرکتی کودکان، تهیه نسخه فارسی آزمون غربال تکاملی ASQ و تعیین روانی و پایابی آن، تهیه نسخه فارسی و روان سنجی آزمون تشخیصی بیلی ۳، استقرار برنامه سراسری انجام آزمون ASQ در شبکه بهداشت کشور، وجود برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و غربال شنوایی در کشور، برنامه‌های غربالگری دوران بارداری برای شناسایی و تشخیص زودهنگام اختلالات در جنین و سابقه کار طولانی برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در کشور" به سفارش وزارت بهداشت و در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهیه و اجرا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha