چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3355

امروز چهارشنبه، ‪ ۱۹‬اردیبهشت ماه برابر با نهم ماه می‪ ۲۰۰۷‬است. ‪ ۱۲۵‬سال پیش در چنین روزی، "ویلیام فوردیك"، گوشی پزشكی (استتوسكوپ) را با طراحی نوین و معمول امروزی به ثبت رساند.

این وسیله پزشكی كه حدود ‪ ۲۰۰‬سال پیش توسط "رنه تئوفیل هیاسنته لانك"، پزشك فرانسوی اختراع شد،امروزه به نماد پزشكان تبدیل شده است.

استتوسكوپ كه با انگیزه رفع برخی محدودیت‌های تماسی با بیماران بویژه معاینه زنان جوان اختراع شد، به پزشكان امكان می‌دهد تا با بررسی صداهای اعضای درون بدن از جمله قلب و ریه، بهترین راه درمان را برای بیماران انتخاب كنند.

گفته می‌شود، دكتر لانك با الهام از بازی كودكان در استفاده از كنده توخالی درخت برای ارسال پیام به یكدیگر، این وسیله پركاربرد را به جهان پزشكی عرضه كرد.

وی برای پرهیز از تماس غیرلازم مستقیم با بیمار، گوشی پزشكی را اختراع كرد و دیری نگذشت كه مورد توجه همكاران و دوستانش قرار گرفت زیرا یكی از كاربردهای مهم آن،كاهش خطر ابتلای پزشكان به بیماری واگیردار بود كه آگاهی و هراس از آن در قرن ‪ ۱۹‬وجود داشت.

با گذشت زمان، متخصصان قلب با سوفل‌ها (صداهای غیرطبیعی قلب) آشنا شدند و استتوسكوپ كاربردهای دیگری هم پیدا كرد، گوشی‌هایی با توان تقویت صدا ساخته شد تا تشخیص بیماری برای پزشكان آسان‌تر شود.

اكنون گوشی پزشكی به پركاربردترین وسیله برای تشخیص و درمان دامنه گسترده‌ای از ساده تا سخت‌ترین بیماری‌ها تبدیل شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha