سلامت نیوز:مدیر کل سامانه‌ها و روش‌های الکترونیکی سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: سازمان بیمه سلامت ایران به منظور تحول در ارائه خدمات و پیاده‌سازی استانداردهای تجویز، ارائه خدمت، راهنماهای بالینی و در راستای صیانت از حقوق بیمه‌شدگان و دسترسی سریع و آسان آنها به خدمات و سوابق درمانی اقدام به پیاده سازی سامانه نسخه الکترونیک کرده است.

امکان استفاده غیرمجاز از داده‌های بیمه‌شدگان در سامانه نسخه الکترونیک وجود ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، صدرالله عباسی، گفت: این سامانه و سرویس‌های مرتبط با آن به شکل انتها به انتها امن سازی شده و تست‌های امنیتی لازم بر روی سامانه نسخه الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران با موفقیت انجام شده است. داده‌های این سامانه و سایر سامانه‌های بیمه سلامت در مرکز داده سازمان بیمه سلامت که یکی از امن‌ترین مراکز داده کشور است نگهداری می‌شود و امکان استفاده غیر مجاز از داده‌های بیمه‌شدگان و شرکای کاری از طریق پنل‌های بیمه سلامت وجود نداشته و هیچ نوع رسوب اطلاعات در این پنل‌ها صورت نمی‌پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه سامانه رسیدگی الکترونیک اسناد بستری و خسارت متفرقه سازمان که تمامی داده‌های پرونده بستری بیمه‌شدگان را مدیریت و پردازش می‌کند، اظهار کرد: از سال‌های قبل در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، دفاتر پیشخوان دولت و ادارات کل استانی سازمان بیمه سلامت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و تا کنون هیچ مشکلی در امنیت داده ها در آن سامانه وجود نداشته است. چرا که موضوع امن سازی، جزو لاینفک سامانه‌های نرم افزاری سازمان بیمه سلامت ایران است و این اطمینان خاطر وجود دارد که مشکلی بر داده‌های بیمه‌شدگان و شرکای کاری سازمان بیمه سلامت مترتب نیست.

عباسی ادامه داد: طراحی و پیاده‌سازی سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک در سازمان بیمه سلامت ایران از سال ۱۳۹۶ شروع شده و در سال ۱۳۹۷ فاز اول این سامانه در استان کرمان پایلوت و پس از موفقیت در این استان به شکل پایلوت کشوری در سال ۱۳۹۸ در ۳۰ درصد از شهرهای کشور عملیاتی شد.

وی افزود: در ابتدای سال ۱۳۹۹ تنها ۵ درصد از نسخ بیمه‌شدگان را به شکل الکترونیک دریافت می‌کردیم. امروز خوشحالیم که اعلام کنیم حدود ۹۸ درصد از نسخی که به سازمان بیمه سلامت ایران می‌رسد به شکل تمام الکترونیک است و این موفقیت حاصل نمی‌شد مگر با همراهی مجموعه پزشکان، داروخانه ها و مراکز پاراکلینیکی که متعهدانه در این طرح با ما همکاری کردند.

مدیر کل سامانه ها و روش های الکترونیکی سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: آموزش‌های لازم جهت بهره برداری از سامانه نسخه الکترونیک به موسسات و مراکز درمانی و پزشکان ارئه شده است و در صورت لزوم این آموزش ها تجدید خواهد شد و همچنین تغییرات سامانه به صورت فیلم یا فایل راهنما اطلاع رسانی می شود.

وی بیان کرد: از آنجا که یکی از دستاوردهای سامانه‌های الکترونیک ایجاد شفافیت در داده ها به منظور تصمیم گیری متولیان می‌باشد، ممکن است تعداد معدودی از پزشکان ممکن است به شفاف سازی از طریق نسخه الکترونیک اعتقادی نداشته باشند. همانطور که مقاومت‌هایی در برابر استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب‌ها وجود دارد که این موضوع نیز به مرور زمان با مذاکره و بیان نکات قوت نسخه الکترونیک برطرف می‌شود.

عباسی گفت: الکترونیکی سازی کمک زیادی به پزشکان در راستای تجویز بهینه دارو و خدمات می کند. قوانین و مقررات بیمه ای و راهنماهای بالینی مصوب وزارت بهداشت در هر تجویز کنترل می شود، این امکانات که ماحصل سالها تلاش همکاران ما در حوزه سلامت می باشد به شکل موتور قواعد در سامانه نسخه الکترونیک مورد بهره برداری قرار گرفته است. تعداد معدودی از پزشکان اعمال این قواعد را دست و پا گیر دانسته و به جای استفاده مطلوب از آن، آنرا به چالش می کشند؛ در صورتیکه این قوانین و مقررات بیشترین کمک را به پزشک در مخاطراتِ تجویز می نماید.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران، وی در پایان بیان کرد: تاکید می‌کنم که هیچ نوع داده‌ای از بیمه‌شدگان، شرکای کاری و مراکز درمانی در این سامانه در دسترس غیر قرار نمی‌گیرد و این داده‌ها در محیطی امن نگهداری می‌شوند و به محض فراهم شدن زیر ساخت پرونده الکترونیک سلامت، با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده‌ها به پرونده سلامت منتقل می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha