گوش‌ها برای شنیدن هستند. اما فکرش را کرده‌اید اگر گوش شما دائما یک صدای یکسان را بشنود و بشنود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تا به حال وزوز گوش را تجربه کرده اید؟ - طبق اعلام انجمن علمی وزوز گوش آمریکا، به عنوان ادراک سر و صدا در جایی که هیچ صدای خارجی وجود ندارد، تعریف می شود. جدای از در معرض صدای بلند بودن در طی زمان زیاد، مسائل مختلفی مانند موم اضافی در گوش، عفونت های گوش و احتقان بینی هم می توانند باعث وزوز کوتاه مدت گوش شوند.

وزوز گوش؟ کلافه کننده است

به گزارش سلامت  نیوز، به طور مثال پس از  حضور در یک کنسرت پرسروصدای موسیقی، صداهای ناخوانده در گوش شما معمولا در عرض چند ساعت تا چند روز محو می شوند. اما وزوز مزمن گوش - که در آن صداها به طور مداوم کاهش می یابند و افزایش می یابند یا همیشه با یک میزان ادامه می یابند - حدود 10 درصد از کل بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد.

در برخی موارد، مشکل وزوز گوش می تواند منجر به مشکلات خواب یا مشکلات تمرکز، انزوا، اضطراب، افسردگی و استرس شود. یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در نشریه متخصصان گوش و حلق و بینی آمریکا در سال 2019 گزارش کرده که زنان مبتلا به وزوز گوش مزمن تشخیص داده نشده حتی در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند

آیا ارتباطی بین کرونا و وزوز گوش جود دارد؟

در طول همه‌گیری کرونا، موارد گزارش شده وزوز گوش، به‌ویژه در افراد مبتلا به کووید-19 افزایش یافت. مطالعه ای که به صورت آنلاین در ماه مارس گذشته در مجله بین المللی شنوایی شناسی منتشر شد، تخمین زد که تقریباً 15 درصد از مبتلایان به کووید-19 گفته اند که اغلب در اوایل دوره ابتلا به کرونا، وزوز گوش را تجربه کردند. البته این حالت عموما گذرا بوده و چند روز بیشتر طول نمی کشیده است.

سارا سیدلووسکی، شنوایی شناس کلینیک کلیولند، رئیس آکادمی شنوایی شناسی آمریکا، می گوید: «شکایت های زیادی از بیماران داریم که نشانگر تغییراتی در شنوایی و وزوز گوش پس از ابتلا به کووید وجود دارد.» داگلاس هیلدرو، متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) در دانشکده پزشکی ییل می‌گوید یک نظریه این است که ویروسی که باعث کووید-19 می‌شود حداقل به طور موقت به عصب شنوایی آسیب می‌زند. برخی از افراد مبتلا به وزوز گوش مزمن نیز پس از دریافت واکسن کرونا، شدت بیشتر این حالت را مشاهده کرده‌اند. هیلدرو می گوید که این احتمالاً به دلیل التهاب عصب است و معمولاً ظرف چند روز تا چند هفته برطرف می شود.

بیشتر بدانید: وزوز گوش چیست و چه کاری باید انجام داد؟

تشخیص وزوز گوش

دکتر هیلدرو می گوید، اگر ناگهان متوجه صدای زنگ زدن یا وزوز جدید در گوش خود شدید که بیش از یک روز یا بیشتر طول می کشد، در اسرع وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. او می‌گوید: «ما همیشه می‌توانیم استروئیدها را برای کاهش التهاب تجویز کنیم، به خصوص اگر فکر کنیم که وزوز گوش به دلیل یک عفونت ویروسی زمینه‌ای است.» البته پزشک همچنین گوش های شما را بررسی می کند تا مواردی مانند عفونت گوش یا بیماری منیر( یک بیماری مزمن که گاهی باعث سرگیجه و کاهش شنوایی و همچنین وزوز گوش می شود) را رد کند.

پس از آن، برای بررسی شنوایی تان به متخصص شنوایی سنجی مراجعه خواهید کرد. آنجلا شاپ، متخصص گوش و حلق و بینی در دانشگاه تگزاس در دالاس می‌گوید: «وزوز گوش می‌تواند نشانه‌ای از کاهش شنوایی باشد.»

هنگامی که وزوز گوش با کم شنوایی مرتبط است، سمعک می تواند مفید باشد. درمان های دیگر به جز درمان‌های دارویی برای وزوز گوش عبارتند از:

صدا درمانی: در برخی موارد، شنوایی سنج شما ممکن است استفاده از یک دستگاه دارای صدا را پیشنهاد دهد. دکتر سیدلوفسکی می‌گوید: «وزوز گوش معمولاً زمانی که فردی در یک محیط آرام قرار دارد، بیشتر قابل توجه و آزاردهنده است. استفاده از هدفون‌ها، یا رادیو یا در مورد برخی افراد استفاده از صداگیرهای داخل گوش کمک کننده است.»

درمان شناختی رفتاری (CBT): لوری زیتلی، مدیر برنامه بازآموزی وزوز در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، می‌گوید: این شیوه به شما می‌آموزد که با استراتژی‌های مقابله، مهارت‌های حواس‌پرتی و تکنیک‌های آرام‌سازی پاسخ خود به وزوز گوش را مدیریت کنید. یک مطالعه در سال 2018 که در مجله گوش و شنوایی منتشر شد، نشان داد که CBT همراه با تکنیک های تمرکز حواس، مانند مدیتیشن، به طور قابل توجهی باعث کاهش پریشانی و آشفتگی مرتبط با وزوز گوش در حدود نیمی از بیماران می شود.

درمان بازآموزی وزوز گوش این کار که توسط شنوایی سنج انجام می شود، شامل آموزش مغز برای پذیرش صداهای وزوز گوش است. علاوه بر مشاوره، شما از دستگاهی استفاده خواهید کرد که همیشه صدایی در سطح پایین ایجاد می کند. هیلدرو می گوید که اغلب، بهترین رویکرد هر سه روش را ترکیب می کند.

در مراحلی که فرد به این شیوه ها و داروهای معمول پاسخ نمی دهد می توان از داروهایی مثل کانابیدیول، جینکو بیلوبا و ملاتونین هم با تجویز پزشک متخصص استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha