سلامت نیوز:یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه ریزش مو علت های متعددی دارد، گفت: در کنار علت های خارجی یا علت های موقتی که باعث ریزش مو می شود، ریزش موی ارثی هم وجود دارد.

تفاوت های ریزش مو در زنان و مردان/ راه های درمان موهای آسیب دیده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهدی قیصری، با اشاره به اینکه ریزش موی ارثی هم در مردان و هم در زنان وجود دارد، افزود: زمینه‌های ریزش مو در خانم‌ها و آقایان متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در آقایان معمولاً موهای نواحی جلوی سر تنک می‌شود، گفت: این روند وقتی ادامه دار شود موها تبدیل به کرک خواهند شد بنابراین به صورت قرینه و یا از عقب موها نازک و نازک‌تر می‌شوند و تبدیل به موهای کرکی می‌شوند.

قیصری گفت: در خانم‌ها ریزش مو معمولاً از فرق سر آغاز می‌شود به این شکل که زمانی که فرق سر را باز می‌کنند، باز تر می‌شود، به این حالت اصطلاحاً ریزش موی زنانه می‌گویند.

وی با تاکید بر این موضوع که ریزش موی ارثی چه در زنان و چه در مردان به علت هورمون‌های مردانه به وجود می‌آید عنوان کرد: در بدن زنان هم هورمون‌های مردانه وجود دارد و اگر مقدار آنها بیشتر شود و یا گیرنده‌های این هورمون‌ها بیشتر فعالیت کنند باعث می‌شود اثر این هورمون‌ها بر روند ضعیف شدن موها بیشتر شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی دانشگاه ادامه داد: به طور کلی افزایش هورمون‌های مردانه می‌تواند باعث ریزش موی ارثی، هورمونی یا مردانه در دو جنس زن و مرد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دلایل مختلف ریزش مو تاکید کرد: ریزش موی ارثی و یا هورمونی کاملاً علت‌های ژنتیکی دارد بنابراین عوامل محیطی تأثیر چندانی در آن ندارند، حتی رنگ کردن موها در ریزش موی ارثی بی اثرند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از شوینده خاصی نمی‌تواند باعث ریزش مو و یا از ریزش مو پیشگیری کند اضافه کرد: درمان‌های مناسبی برای ریزش موی ارثی وجود دارد که می‌تواند روند آن متوقف کند به شکلی که اگر این درمان‌ها به موقع انجام شود حتی می‌تواند ضخامت موهاب نازک شده را به حالت اولیه برگرداند.

قیصری درباره اثرات استفاده از رنگ مو نیز توضیح داد: استفاده از رنگ موهای بسیار روشن و یا تیره می‌تواند به ساقه مو آسیب وارد کند، ساقه مو مثل ساقه درخت از یک مغز و یک پوسته تشکل شده است بنابراین مواد رنگی و شامپوهای قوی و یا سشوار کشیدن‌های مدام می‌تواند به پوسته مو آسیب جدی وارد کند و در نهایت باعث شکنندگی تا مو یا اصطلاحاً موخوره شود.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر این موضوع که استفاده از رنگ مو و یا شامپوهای قوی تأثیر چندانی بر پیاز مو ندارد اظهار کرد: این مواد به دلیل آسیبی که به ساقه مو وارد می‌کنند می‌تواند خطرناک باشد چرا که ساقه مو جسم مرده است و نمی‌تواند خود را ترمیم کندن.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: آسیب به ساقه مو درمانی به غیر از کوتاه کردن موی آسیب دیده ندارد.

قیصری با بیان اینکه امروزه راه‌های مختلفی برای درمان موهای آسیب دیده وجود دارد ادامه داد: روش‌هایی مثل کراتینه کردن، احیا و استفاده از سرم‌های مختلف توصیه می‌شود، این مواد می‌توانند غلاف پوشاننده‌ای بر سطح مو ایجاد کنند، این موارد می‌توانند تا حدی خشکی مو را برطرف کنند ولی به هیچ عنوان قادر نیستند موی آسیب دیده را ترمیم کنند.

وی ادامه داد: اگر مو بیش از حد آسیب دیده باشد، راهی غیر از کوتاه کردن ندارد.

متخصص پوست و مو با بیان اینکه مراقبت از مو شامل موارد متعددی است خاطرنشان کرد: در گام اول باید سعی کنیم آسیبی به موهای خود وارد نکنیم، زمانیکه از سشورا با دمای بالا به همراه بورس کردن‌های طولانی انجام شود و یا موها به سیله تل و یا گیره‌های محکم بسته شود ساقه مو دچار آسیب می‌شود.

قیصری قرار گرفتن مو در معرض نور آفتاب شدید برای مدت زمان طولانی را یکی دیگر از عواملی دانست که می‌تواند به مو آسیب برساند.

وی به افرادی که دچار خشکی مو هستند توصیه کرد: استفاده از رنگ‌ها و مواد شیمیایی را به حداقل برسانید و همچنین استفاده از نرم کننده ها حین و یا بعد از حمام می‌تواند به حفظ رطوبت مو کمک کند و از خشکی و آسیب‌های بیش از حد بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha