سلامت نیوز: سازمان جهانی بهداشت (WHO) از کشورهای ثروتمند جهام خواست با کمک به کشورهای کم درآمد و با درآمد پایین، در حوزه تامین کیت های آزمایشگاهی و نیز درمان ها و واکسن های لازم برای کووید 19 به همه گیری کووید-19 به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی پایان دهند.

برای پایان دادن به کووید 19 به 23 میلیارد دلار نیاز داریم

به گزارش سلامت نیوز، در این درخواست که از روز چهارشنبه آغاز شد، از 55 کشور ثروتمند جهان خواسته شده تا 23 میلیارد دلار بودجه برای این نهاد بین المللی و سایر کشورهای دارای شرایط اهدا کنند. این پول به برنامه شتاب دهنده دسترسی به ابزارهای کووید 19(ACT) اختصاص می یابد، یک ابتکار جهانی که برای توسعه و توزیع عادلانه کیت های تشخیصی، درمان ها و واکسن های کووید 19 راه اندازی شده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمایت از توزیع عادلانه همه ابزارها برای مبارزه با کووید-19 در سطح جهانی به مهار انتقال ویروس، شکستن چرخه انواع مختلف ویروس، تسکین فشار سنگین وارد به پزشکان و کارکنان سیستم‌های بهداشتی و نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند. با هر ماه تأخیر، اقتصاد جهانی تقریباً چهار برابر سرمایه‌گذاری مورد نیاز  برنامه شتاب دهنده مبارزه با کووید 19 را از دست می‌دهد.»

این بیانیه نابرابری جهانی در دسترسی به امکانات لازم برای مقابله با کووید 19 را «بسیار گسترده» توصیف کرده و به عنوان مثال اشاره کرده که تنها 10 درصد از مردم در کشورهای کم درآمد حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند. این میزان بسیار کمتر از پوشش 68 درصدی در کشورهای ثروتمندتر است. همچنین اشاره شد که از 4.7 میلیارد آزمایش کووید-19 که در سطح جهانی انجام شده، تنها 22 میلیون مورد در کشورهای فقیر و کم درآمد انجام شده است. این نابرابری عظیم نه تنها به قیمت جان بسیاری از انسان ها تمام می شود، بلکه به اقتصادها آسیب می رساند و امکان ظهور گونه های جدید و خطرناک تر را که می توانند کارایی ابزارهای فعلی را از بین ببرند و حتی جمعیت های کاملا واکسینه شده را در خطر قرار دهد، فراهم می کند.»

کمک‌های مالی درخواستی برای این برنامه تسهیل کنندهسازمان بهداشت جهانی  را قادر می‌سازد تا کمپین های تزریق واکسن‌ها را در داخل کشورها اجرا کند و به دستیابی به هدف جهانی 70 درصدی پوشش در همه کشورها تا اواسط سال 2022 کمک کند.

همچنین این بودجه امکان خرید کیت تشخیصی، درمان‌های دارویی، اکسیژن و تجهیزات حفاظت فردی مورد نیاز در کشورهای کم‌درآمد را می‌دهد.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس این نهاد بین المللی، هم در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: «گسترش سریع  نوع اومیکرون، اطمینان از توزیع عادلانه کیت آزمایش، درمان‌های دارویی و واکسن‌ها در سطح جهانی را ضروری‌تر می‌کند.»

در این بیانیه آمده:«اگر کشورهای با درآمد بالاتر سهم خود را از هزینه‌های بپردازند، این مبالغ می‌تواند در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​برای غلبه بر سطوح پایین واکسیناسیون، پایین بودن انجام آزمایش‌های تشخیصی و کمبود دارو به کار گرفته شود. علم ابزارهایی را برای مبارزه با کووید-19 به ما داد. اگر با یک همبستگی جهانی این ابزارها به صورت عادلانه به اشتراک گذاشته شوند، می‌توانیم امسال به کووید 19به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی پایان دهیم.»

آفریقای جنوبی و نروژ، که ریاست مشترک شورای تسهیل کننده ACT-Accelerator را بر عهده دارند، اعلام کردند که به 55 کشور از ثروتمندترین کشورهای جهان نامه نوشته اند و از آنها خواسته اند تا «سهم منصفانه» خود را بپردازند. درخواست های «سهم منصفانه» بیشتر بر اساس اندازه اقتصاد یک کشور محاسبه می شد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، تنها شش کشور در سال گذشته به تعهدات «سهم عادلانه» خود عمل کردند یا از آنها فراتر رفته اند. این کشورها کانادا، آلمان، کویت، نروژ، عربستان سعودی و سوئد هستند. این در حالی است که تنها ایالات متحده 64 درصد سهم خود را پرداخت کرد، در حالی که چین فقط 3 درصد سهم خد را پرداخت کرده است.

کمبود پرداخت سهم منصفانه کشورها منجر به کسری 14 میلیارد دلاری در بودجه  برنامه تسریع و تسهیل مقابله با کرونا در سطح جهان در سال گذشته شد.

یوناس گهر سوره، نخست وزیر نروژ گفت: «یک  برنامه تسهیل و تسریع مقابله با حمایت مالی مناسب به نفع همه کشورها است. آنچه ما از این همه‌گیری آموخته‌ایم این است که کشورهایی که به تنهایی کار می‌کنند نمی‌توانند با بیماری به صورت کامل مبارزه کرد. برای ریشه کن کردن همه گیری یک تلاش جمعی گسترده جهانی مورد نیاز است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha