مدیر كل داروی وزارت بهداشت گفت: با توجه به محدودیت تبلیغ داروهای تولید داخل مردم و پزشكان شناخت خوبی از فرایند تولید دارو در كشور ندارند.

محمدرضا فاضلی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: تبلیغ دارو توسط شركت‌های خصوصی تولید كننده محدودیت‌های خاصی دارد به همین علت مردم و جامعه پزشكی شناخت درستی از داروهای ایرانی و كیفیت آن ندارند بنابراین ما در وزارت بهداشت و خود شركت‌های خصوصی وظیفه داریم با تعامل و ارتباط با جامعه پزشكی و مردم این شناخت را بیش‌تر كنیم.
وی ادامه داد: این طور نیست كه هر داروی خارجی با كیفیت باشد و هر داروی ایرانی بدون كیفیت باشد، بسیاری از داروهای تولید داخل به مراتب از داروهای وارداتی كه هم اكنون وارد می‌شود با كیفیت‌تر هستند ضمن این‌كه قیمت پائین‌تری هم دارند در حالی كه اكثراً تصور می‌كنند، داروهای خارجی به خاطر اسم خارجی كه دارند بهتر است به همین علت این داروها به چند برابر قیمت به فروش می‌رسد.
فاضلی گفت:‌ درباره داروهای ایرانی بیماران ام اس به نام سینوكس از اول هم اعلام كردم كه همه احتیاط‌ ها و نظارت‌های لازم در تولید آن انجام شده است اما این طور نیست كه یك دفعه همه كنترل‌ها انجام شود و هر مقداری از دارو كه تولید می‌شود آنالیزهای لازم انجام می‌شود و به تأیید اداره كنترل دارو می‌رسد.
مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت افزود: تاكنون كه داروی سینوكس چند ماه در بین بیماران توزیع شده است، هیچ مشكلی از نظر عوارض جانبی نداشته است و پزشكان نیز به اثربخشی آن اذعان كرده‌اند، اگر هم عوارض جانبی خاصی داشته است مربوط به ماهیت داروست و طبیعی است چون به هر حال دارو غذا نیست و هر دارویی یكسری عوارض دارد.
وی گفت: اگر دارویی در داخل كشور پروانه تولید بگیرد و بتواند به اندازه كافی تولید داشته باشد به طوری كه نیازی به واردات نباشد، قطعاً داروی خارجی محدود می‌شود‌ اما هیچ وقت واردات داروی خارجی كاملاً قطع نمی‌شود بلكه ممكن است یارانه آن كم شود یا بر واردات آن تعرفه تعلق ‌گیرد.
وی افزود: درباره داروی خارجی آوونكس فعلاً هیچ تغییری در توزیع یارانه نداریم تا زمانی كه مطمئن شویم تولید كننده داخلی می‌تواند كل بازار كشور را جواب دهد و فعلاً هیچ برنامه‌ای برای محدود كردن داروی وارداتی وجود ندارد.
فاضلی درباره علت شیفت بیماران ام اس از مصرف سینوكس به بتافرون گفت: همه این داروها از گروه داروهای بتا اینترفرون هستند و شیفت دارو از یكی از آن‌ها به دیگر امری غیر طبیعی نیست اما ممكن است تبلیغات دارویی و این ذهنیت كه هنوز در بین پزشكان و مردم رایج است كه داروی خارجی بهتر از داروی ایرانی است در بروز این تغییر رویكرد در مصرف دارو بی‌تأثیر نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha