جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 335627

سلامت نیوز: اگر برای رشد موهای خود از طریق اینترنت به دنبال راه هایی بوده باشید مسلما عنوان روش وارونگی یا معکوس را دیده اید. گفته می شود که روش وارونگی کمک می کند تا موهای شما در ماه رشد ۲-۵سانتی متری داشته باشد.

روشی موثر برای رشد سریع مو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، اگر برای رشد موهای خود از طریق اینترنت به دنبال راه هایی بوده باشید مسلما عنوان روش وارونگی یا معکوس را دیده اید. گفته می شود که روش وارونگی کمک می کند تا موهای شما در ماه رشد ۲-۵سانتی متری داشته باشد. طرفداران این روش معتقد هستند که آویزان کردن یا پایین آوردن سر به سمت پایین باعث افزایش جریان خون به پوست سر شده و رشد مو را تحریک می کند.

واقعیت این است که مطالعه ای مبنی بر این که این روش در رشد مو موثر بوده باشد صورت نگرفته است اما با این وجود برخی از روش ها توصیه می کنند تا قبل از وارونگی موها پوست سر را با روغن های گیاهی و طبیعی ماساژ دهید زیرا ماساژ پوست سر سبب تحریک رشد مو خواهد شد. علاوه بر آن که برخی از این روغن ها رشد مو را به همراه دارند. به همین منظور ادامه بخش از سلامت پوست و موی نمناک را ازدست ندهید زیرا توضیحی مبنی بر روش وارونگی و تحقیقات صورت گرفته برروی آن ذکر شده است.

تحقیقات چه می گویند؟

به نظر می رسد روش وارونگی برای رشد مو یک پدیده اینترنتی باشد با این حال به نظر نمی رسد تحقیقی در مورد تاثیر آن وجود داشته باشد. روش ماساژ پوست سر برای تحریک رشد مو بی فایده و بی تاثیر نیست. شواهدی وجود دارد مبنی بر این که ماساژ پوست سر ممکن است ضخامت مو را در برخی افراد افزایش دهد. تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ماساژ درست پوست سر باعث افزایش ضخامت مو در مردان سالم می شود.

بررسی دیگری نشان داد از ۳۲۷ شرکت کننده که پوست سر خود را از ۱۱-۲۰ دقیقه در روز به مدت تقریبی ۶ ماه ماساژ داده بودند ۶۸.۹ درصد از تثبیت ریزش مو و رشد مجدد گزارش کرده اند. نتایج در همه سنین و جنسیت ها مشابه بود اما افرادی که ریزش کلی مو داشتند نواحی خاصی از موهای آنان نازک شده و بهبودی کم تری نشان داده اند.

برخی از وب سایت های خارجی پیشنهاد می کنند هنگام استفاده از روش وارونگی از اسانس روغن رقیق شده مانند روغن نعنا یا اسطوخدوس بر روی کف سر استفاده و ماساژ دهید. منبع تغذیه ای شنان داده است که اسطوخدوس و روغن نعنا رشد مو را در حیوانات نیز تحریک می کنند.

روغن های گیاهی قبل از استفاده در پوست سر باید با روغن حاملی چون روغن انگور یا جوجوبا رقیق شوند. تعدادی دیگر ازروغن های گیاهی مو نیز رشد مو را تحریک می کنند از جمله روغن رزماری و روغن چوب سرو.

آیا این روش وارونگی امن و بی خطر است ؟

روش وارونگی برای رشد مو مورد مطالعه قرار نگرفته است و نمی توان گفت تا چه حدی ایمن است . در حالی که سر خود را بین پاهایتان آویزان کرده اید تا بتوانید موهای خود را کوتاه کنید احتمالا هیچ آسیبی نمی تواند داشته باشد اما پایین نگه داشتن سر می تواند برسلامتی تاثیر بگذارد. خطرات این روش بسته به این که چه مدت سر خود را رو به پایین گرفته باشید متفاوت است.

دراین حالت فشار خون افزایش میابد و ضربان قلب بیش از چند دقیقه وارونگی، کند خواهد شد. نگه داشتن سر در این وضعیت همچنین ممکن است که باعث کشیدگی عضله در پشت گردن شود که سرگیجه را به همراه دارد.

درصورت بارداری و یا داشتن هر یک از علائم زیر روش وارونگی توصیه نمی شود:
۱- فشار خون بالا

۲- مشکلات قلبی

۳- پوکی استخوان

۴- عفونت گوش

۵- جدا شدگی شبکیه چشم

۶- کمر درد یا آسیب نخاعی

فشار خون بالا

چگونگی انجام روش وارونگی برای تقویت رشد مو
استفاده از روغن برای ماساژ کف سر اختیاری است اما از آن جا که برخی روغن ها باعث تحریک رشد مو می شوند ارزش استفاده را دارند.

ابتدا فولیکول های موی خود را با استفاده از یک اسانس بوسیله ماساژ تحریک کنید:
۱- سه تا پنج قطره از روغن مورد نظر را با روغن حامل چون آرگان ، زیتون و یا نارگیل رقیق کنید.

۲- روغن بدست آمده را برروی موهای خود خصوصا روی پوست سر بمالید سپس موهایتان را تا انتها شانه بزنید.

۳- به آرامی با حرکات دورانی متناوب ، جهت و خلاف عقربه های ساعت به مدت ۴-۵ دقیقه پوست سر خود را با انگشتانتان ماساژ دهید.

در مرحله دوم سر خود را وارونه کنید تا جریان خون افزایش یابد :
۱- روی یک صندلی با زانوهای باز شده از یکدیگر بنشینید و سرتان را پایین تر از سطح قلب خود آویزان کنید.

۲- از دستان خود نیز می توانید کمک بگیرید.

۳- به مدت ۴ دقیقه در همین حالت قرار بگیرید. چنان چه احساس سرگیجه ، ضعف یا هر ناراحتی دیگری کردید ادامه ندهید.

۴- بنشینید و سر خود را به آرامی بالا ببرید تا از سرگیجه جلوگیری کنید.

۵- موهای خود را کاملا بشویید تا روغن از سر شما پاک شود.

۶- روزی یکبار به مدت یک هفته در هر ماه این روش را تکرار کنید.

حفظ موهای سالم
اگر به دنبال رشد سریع موهایتان هستید حفظ پوست سر و مو می تواند به کاهش شکستگی و ایجاد ظاهر کامل مو کمک کند. بدین منظور:

۱- غذاهایی سرشار از پروتئین مانند گوشت بدون چربی ، لوبیا و تخم مرغ مصرف کنید.

۲- اسیدهای چرب امگا سه بیشتری به همراه غذاهایی چون سالمون ، تخم کتان و گردو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۳- با مصرف مکمل یا غذاهایی پر از روی، مانند سبزیجات برگدار مقدار روی دریافتی بدن را افزایش دهید.

۴- از شامپو و محصولات شوینده حاوی مواد خشن استفاده نکنید.

۵- از قرارگرفتن موهای خود در برابر گرمای زیاد مانند آب گرم ، اتو مو و سشوار با دمای بالا خودداری کیند.

۶- برای ریزش مو بیش از حد به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha