سلامت نیوز:براساس مطالعات جدید، استخوان‌های مردانی که سطوح بالاتری از چربی در بدن دارند، تراکم کمتری داشته و احتمال شکستن آن‌ها نسبت به مردانی که سطوح معمول چربی دارند، بیشتر است.

مردان چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس‌دیلی، بیشتر مطالعات نشان‌دهنده اثر مثبت یا خنثی بودن توده چربی بدن بر سلامت استخوان‌ها بوده است. توده بدون چربی بدن شامل وزن همه‌ی اندام‌ها، پوست و استخوان‌ها بدون در نظر گرفتن چربی است.

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به طور معمول تصور می‌کنند که افرادی که وزن بیشتری دارند، تراکم استخوان بیشتری دارند و کمتر در معرض شکستگی استخوان قرار می‌گیرند و در نتیجه این افراد کمتر از نظر پوکی استخوان مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

"راجش کی جین" (Rajesh K. Jain) از دانشکده پزشکی شیکاگو می‌گوید: ما دریافتیم که توده چربی بیشتر با تراکم استخوان کمتر ارتباط دارد و این موضوع در مردان بیشتر از زنان بود. تحقیقات ما نشان می‌دهد که اثرات وزن بدن بر پوکی استخوان به نحوه‌ی آرایش چربی‌ها و سایر بافت‌ها بستگی دارد و وزن بالا به تنهایی باعث پوکی استخوان نمی‌شود.

محققان تراکم استخوان و ترکیب بدنی ۱۰ هزار و ۸۱۴ فرد زیر ۶۰ سال را در داده‌های بررسی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که ارتباط مستقیم و قوی بین توده غیر چربی و تراکم استخوان در زنان و مردان وجود دارد. متقابلا ارتباط میان توده چربی و تراکم استخوان به خصوص در مردان تا حدودی معکوس بود. به این معنا که افرادی که توده غیر چربی بیشتری دارند تراکم استخوان بیشتری نیز دارند و در مقابل کسانی که توده چربی بیشتری دارند، تراکم استخوان کمتری دارند.  

"جین" می‌گوید: ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی باید غربالگری پوکی استخوان را برای بیمارانی که وزن بالایی دارند، به خصوص کسانی که سایر عوامل خطرزا مثل سن بالا، سابقه خانوادگی، شکستی قبلی استخوان و مصرف استروئید دارند را در نظر داشته باشند.

ترجمه از خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha