سلامت نیوز:افراد داری معلولیت همچنان در کشور نادیده گرفته می‌شوند، به‌طوری‌که سهم آن‌ها هم از بودجه‌های شهری و هم کشوری  روزبه‌روز کم و کمتر می‌شود. اعتبارات مربوط به معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران  به نسبت سال‌های گذشته به‌ویژه پارسال دچار تغییرات عجیب شده است.

 سهم ناچیز معلولان از بودجه شهری پایتخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،به‌رغم ژست مدیران ارشد شهری در حمایت از معلولان، اما چند ردیف اعتباری مرتبط با معلولان از بودجه ۱۴۰۱ شهرداری به‌طور کامل حذف‌شده و ردیف‌های دیگر نیز نسبت به سال گذشته کاهش قابل‌توجه داشته است. در بودجه سال ۱۳۹۹ پایتخت نزدیک به ۵۶۰میلیارد تومان مربوط به معلولان بود که اکنون با گذشت دو سال تقریباً نصف شده و به ۲۵۸میلیارد تومان رسیده است. 


در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری بهسازی معابر جهت تردد معلولان و سالمندان حذف‌شده است. علاوه بر حذف بودجه بهسازی معابر که سال گذشته ۲۷میلیارد تومان تعیین‌شده بود، بودجه خدمات‌رسانی به معلولان شهر تهران نیز از ۱۲میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به پنج میلیارد تومان برای سال آینده کاهش‌یافته است؛ اما ردیف توسعه نوسازی اتوبوس‌های حمل معلولان بدون تغییر نسبت به سال ۱۴۰۰ همان ۲۵میلیارد تومان باقی‌مانده و ظاهراً تنها اتوبوس‌های معلولان مشمول تورم سالیانه نشده است.

علاوه بر این، کمک به پوشش کارت منزلت از ۱۵میلیارد تومان به ۱۰میلیارد تومان کاهش داشته است. گفتنی است کارت منزلت کارتی است که سالمندان و بخشی از معلولان برای استفاده از بخشی از خدمات شهرداری شامل تخفیف می‌شود. البته برخی کارشناسان اعتقاد دارند گزارش شفاف و قانع‌کننده‌ای درباره همین اعداد و ارقام هزینه‌ شده در اختیار فعالان حوزه معلولیت نیز  قرار نگرفته است و نحوه هزینه‌ کرد آن‌ها دقیقاً مشخص نیست!

 ژست توخالی شهردار تهران در حمایت از معلولان

کاهش شدید اعتبارات برای معلولان در حالی رخ‌داده است که بودجه ۵۶هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۱درصدی مواجه بوده است. علاوه براین شهردار تهران در  آذرماه گفته بود حداقل هزار میلیارد تومان به امور مناسب‌سازی  اختصاص داده‌شده، اما بودجه‌ای که شهرداری برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته است یک‌چهارم آن بودجه است. افزون بر این، پیشتر علیرضا زاکانی، در سخنانی انتقادآمیز گفته بود: در سال‌های گذشته «اقدامات جدی» برای معلولان انجام‌نشده درحالی‌که در بودجه شهرداری، موضوع مناسب‌سازی مکان‌های عمومی برای معلولان لحاظ شده است. 

باوجوداین انتقاد زاکانی، اما سهم  معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران کاهش و  حتی ردیف اعتباری بهسازی معابر جهت تردد معلولان و سالمندان حذف‌شده است، موضوعی که همیشه یکی از مطالبات همیشگی معلولان بوده است. قصه تلخ ماجرا اینجاست که  علاوه بر بودجه شهرداری تهران، اعتبارات اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان از بودجه سال آینده کل کشور نیز کاهش‌یافته است، این موضوع حتی صدای اعتراض بعضی از معلولان را بلند کرد  و روز ۱۳آذرماه شماری از افراد دارای معلولیت در اعتراض به این موضوع مقابل سازمان برنامه‌وبودجه تجمع کردند.

 انتقادات گسترده به کاهش بودجه معلولان

انتقادات گسترده به کاهش بودجه  اختصاص‌یافته شهرداری تهران برای افراد دارای معلولیت باعث شد که برخی از اعضای شورای شهر قول اصلاح آن را بدهند. چندی پیش، سید محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره کاهش اعتبارات در نظر گرفته شده ویژه معلولین در بودجه سال آینده شهرداری گفته بود: به دنبال این هستیم که این قسمت از بودجه را اصلاح کنیم. پیگیر این موضوع هستیم و با حوزه معاونت خدمات شهری صحبت کردیم تا بودجه‌این بخش نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند و اصلاح می‌شود.

در حالی سهم معلولان از بودجه شهری تهران کم شده است که  مدیران شهری در هر دوره و با هر جناح و تفکری تاکنون نتوانسته‌اند بستر مناسبی برای زیست بهتر افراد دارای معلولیت فراهم کنند. جوری که امروز بیش از ۹۰درصد ایستگاه‌های مترو برای افراد داری معلولیت قابل‌دسترس نیست. از دو هزار بوستان شهری در تهران تنها ۱۱۴بوستان برای معلولان مناسب‌سازی شده است.

وضعیت نامناسب خیابان‌ها و پیاده‌روها برای معلولان یکی از گلایه‌ها و مطالبات همیشگی معلولان است که در بودجه ۱۴۰۱ کلاً حذف‌شده است. در حالی اعتباری بهسازی معابر جهت تردد معلولان حذف‌شده که آمارهای سازمان بهزیستی شایع‌ترین نوع معلولیت در کشور را معلولیت جسمی-حرکتی عنوان کرده است به‌طوری‌که حدود ۳۰درصد از معلولیت‌ها به دلیل مشکلات جسمی-حرکتی هستند که متناسب‌سازی پیاده‌رو و خیابان‌ها و همچنین رفع موانع استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌تواند بر  کیفیت زندگی این افراد تأثیر  زیادی بگذارد.


  همین چند وقت پیش، علی محمودنژاد، مدیرعامل انجمن حمایت  از حقوق معلولان در زمینه مشکلات تردد معلولان در پایتخت گفت: «شهر تهران برای تردد معلولان مناسب نیست و یک معلول با ویلچر نمی‌تواند بیش از ۱۰متر در خیابان‌ها و پیاده‌روهای شهر بدون مشکل حرکت کند.»

 ضرورت مناسب‌سازی فضای شهری

ناگفته پیداست  در فضای شهری استاندارد،  معلولان و افراد عادی باید به شکل برابر و مساوی از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند به‌گونه‌ای که شهر برای معلولان بیگانه نباشد و کدهای طراحی در مناسب‌سازی در فضای شهری رعایت شود. مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان به دلیل تعداد زیاد جانباز جنگ تحمیلی و معلولان مادرزادی و همچنین معلولان ناشی از حوادث غیرمترقبه نظیر بلایای طبیعی و تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از کار و جمعیت سالمند که حدود ۲۰درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند یک ضرورت است.

همچنین سالانه ۲۰ الی ۲۵هزار معلول به خاطر مشکلات ژنتیکی به جامعه اضافه می‌شود اما فضای شهری هنوز در این حوزه  نه دارای عقب‌ماندگی‌های زیادی است.  بر اساس آخرین آمار سازمان بهزیستی، بیش از یک‌میلیون و ۷۱۰هزار نفر معلول در ایران دارای پرونده هستند. همایون هاشمی، نماینده مجلس ایران، سال ۱۳۹۷ گفته بود ۱۰میلیون معلول در ایران وجود دارد که چهار میلیون نفر آن‌ها دچار معلولیت شدید یا بسیار شدید هستند.

روز ۲۸آذر امسال خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی نوشت ۹۸هزار معلول و ۶۰هزار جانباز در تهران زندگی می‌کنند. نهایت سخن اینکه با تأمین ظرفیت‌های شهری و زیرساخت‌های موردنیاز برای معلولان، جامعه نیز می‌تواند از ظرفیت معلولان بهره‌مند شود،  بدیهی است افراد دارای معلولیت نیز مانند  تمام ساکنان یک شهر، شهروند محسوب می‌شوند و حقوق شهروندی آن‌ها باید در بودجه‌ریزی‌ها و برنامه‌ها رعایت شود تا بتوانند زندگی نرمالی را تجربه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha