سلامت نیوز: تیمی از پژوهشگران روسیه در حال ساخت واکسن ویژه ویروس عامل تب زرد هستند و در این میان مقامات مرکز چوماکوف در حال رایزنی و گفتگو با سازمان بهداشت جهانی و بنیاد غیر انتفاعی بیل و ملیندا گیتس هستند تا بودجه کمکی برای این پروژه دریافت کنند.

واکسن تب زرد ساخته می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، مدیران مرکز پژوهش های درمانی چوماکوف روسیه انتظار دارند نمایندگان سازمان بهداشت جهانی، یونیسف، اتحادیه جهانی واکسن و بنیاد بیل و ملیندا گیتس در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به مسکو سفر کنند تا در مورد مسائل مربوط به گسترش تولید واکسن تب زرد، گفتگو و بحث شود

آیدر ایشموخامتوف (Aidar Ishmukhametov)، مدیر این مرکز روز جمعه اعلام کرد: منابع واکسن تب زرد روسی و همچنین چشم انداز تایید واکسن کوویواک ویروس کرونا برای استفاده بین المللی از جمله مهمترین مباحثی هستند که باید در مورد ان با طرف های بین المللی مذاکره کنیم.

محصول مرکز چوماکوف توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده و از سال ۲۰۰۹ واکسن تب زرد توسعه یافته توسط محققان این مجموعه از طریق آژانس ‌های سازمان ملل تحت برنامه ‌های ایمن ‌سازی بین ‌المللی به بخش‌ های درگیر با این عفونت ارائه می شود. به گزارش سیناپرس، این مرکز تنها سازنده واکسن تب زرد در روسیه است و تائید اولیه این واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شده است.

مدیر مرکز چوماکوف در این رابطه اعلام کرد: به عنوان بخشی از اجرای تعهدات پس از تایید، ما انتظار داریم که یک بازدید نظارتی مشترک توسط سازمان بهداشت جهانی، یونیسف، اتحادیه جهانی واکسن GAVI و بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای بحث در مورد جنبه های فنی گسترش تولید واکسن تب زرد انجام شود.

نیازهای سازمان ملل، تأثیر همه گیری کووید ۱۹ بر کارایی واکسیناسیون علیه سایر عفونت ها و چشم انداز تأیید واکسن CoviVac برای استفاده بین المللی، همگی گویای پیشرفت این طرح و احتمال بالای اجرایی شدن آن هستند.
به گفته آیدر ایشموخامتوف ، این مرکز در آوریل ۲۰۲۱ درخواستی را برای ارزیابی CoviVac و متعاقباً گنجاندن آن در فهرست استفاده اضطراری سازمان بهداشت جهانی ارسال کرد. اکنون، مرکز فوق در حال انجام آزمایش‌های بالینی اضافی برای تزریق واکسن تب زرد به داوطلبان بالای ۶۰ سال است.

آزمایش ایمنی و کارایی واکسن در این گروه سنی از الزامات روش ارزیابی سازمان جهانی بهداشت است و مرکز علمی فدرال چوماکوف برای تحقیق و توسعه محصولات ایمنی و بیولوژیکی بر اساس استانداردهای موسسه فلج اطفال و آنسفالیت ویروسی آکادمی علوم پزشکی اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد.

بیماری تب زرد با عنوان طاعون زرد نیز شناخته شده و نوعی بیماری حاد ویروسی به شمار می رود. عامل این بیماری ویروس تب زرد است که توسط نیش پشه ماده منتقل می‌شود. علائم اصلی این بیماری شامل تب، لرز، از دست دادن اشتها، تهوع، دردهای عضلانی و سردرد شدید است. این بیماری در برخی موارد منجر به بروز آسیب کبدی و زردی پوست می‌شود. خطر خونریزی و مشکلات کلیوی نیز از دیگر عوارض جدی تب زرو به شمار می روند.
منبع: tass

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha