سلامت نیوز: مدیر کل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص دلایل افزایش قصور پرشکی عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی کرونا فروکش کرده بود و سهم بیماری‌ها و اقدامات جراحی بیشتر بود، احتمال افزایش قصور یا شکایت‌های مردم از کادر درمان بر اساس پرونده‌هایی که ما رسیدگی کردیم بیشتر شده بود.

افزایش ۱۱,۸ درصدی قصور پزشکی / مردم می‌توانند از دو منبع شکایات خود را مطرح کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بابک سلحشور مدیر کل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور  به آمار افزایش درصد قصور پزشکی امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: آمار پرونده‌هایی که ما در نه ماهه اول امسال در سازمان پزشکی قانونی کشور آنالیز کردیم و در اختیار داریم به این صورت است که در جمع کل نوبت‌های رسیدگی شده اول تا چهارم بر اساس اعتراض‌هایی که ممکن است به پرونده‌ها شود، 8850 مورد پرونده بودکه از این میزان 4726 پرونده منجر به تبرئه و 4124 منجر به محکومیت کادر درمان به آن پرونده شده است.

وی افزود: با توجه به مقایسه‌ای که می‌توان با سال گذشته کرد که حدود 11.8 درصد رشد یافته علل مختلفی را می‌توان برای این افزایش قصور پزشکی در نظر گرفت.

مدیر کل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص دلایل این افزایش قصور پرشکی عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی کرونا فروکش کرده بود و سهم بیماری‌ها و اقدامات جراحی بیشتر بود، احتمال افزایش قصور یا شکایت‌های مردم از کادر درمان بر اساس پرونده‌هایی که ما رسیدگی کردیم بیشتر شده بود.

وی در مورد نحوه مراجعه و احقاق حق مردم در قصورات پرشکی گفت: مردم می‌توانند از دو منبع شکایات خود را مطرح کنند؛ هم به دادسراهای جرائم پزشکی که در استان‌ها مستقر است و به سیستم قضایی مرتبط است مراجعه کنند و هم می‌توانند شکایت‌هایشان را به نظام پزشکی‌های سرتاسر کشور مطرح کنند. در نهایت اعلام درصد قصور و میزان خسارت احتمالی که برای فرد اتفاق افتاده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور مشخص خواهد شد و با رای دادگاه پزشک یا کادر درمانی که محکوم شده باشد موظف به جبران خسارت با رایی که از طریق دادگاه داده خواهد شد چه از طریق بیمه مشاغل حرفه‌ای و چه از طریق شخصی قادر به جبران خسارت خواهد بود.

سلحشور در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو تاکید کرد: تمام بررسی‌هایی که در مورد پرونده‌هایمان انجام می‌دهیم صرفا بر اساس مدارک و مستنداتی است که در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

وی با ذکر این نکته که مردم نگران تهیه مدارک و مستندات نباشند، گفت: ما برای بررسی پرونده‌هایمان به مستندات بیمارستانی و مراکز درمانی نیاز داریم به همین علت خودمان با درخواست‌هایی که از مراکز درمانی می‌کنیم مستندات را در اختیار می‌گیریم و یا مکاتبه‌ای خواهیم کرد و به ارباب رجوع خواهیم داد که این مدارک را از بیمارستان برای ما بیاورند و ما بررسی را انجام دهیم.

مدیر کل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور تاکید کرد: ما تا زمانی که شکایتی از پزشک یا کادر درمان نشده باشد، نمی‌توانیم ورود کنیم ولی تمام افرادی که به ما مراجعه می‌کنند ما به صورت دقیق و علمی و مستند با ارائه مدارک رسیدگی پرونده‌ها را انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما خودمان هم پزشک هستیم اما مردم مطمئن باشند که ما بدون هیچ گونه سو گیری حرفه‌ای پرونده‌ها را رسیدگی خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha