سلامت نیوز:نماینده مجلس گفت: نسخه نویسی الکترونیک به دلیل نظارت دقیق تر، هم جلوی تخلف برخی پزشکان و داروخانه‌ها را می‌گیرد و هم باعث کاهش هزینه‌های درمان خواهد شد.

نسخه الکترونیک جلوی قاچاق دارو را می گیرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، الکترونیک شدن روندهای مختلف در جامعه در دنیای امروز امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. به همین دلیل در کشور ما نیز تلاش هایی در راستای بهره برداری بیشتر از بسترهای الکترونیک در عرصه ی بهداشت و درمان صورت گرفته است. برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ در قانون پنج ساله چهارم توسعه، مسئله ی نظام سلامت الکترونیک مطرح شد. از آن پس این موضوع به صورت مستمر در قوانین پنجم و ششم توسعه با تأکید بسیار بیشتری مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰، طرح نسخه الکترونیک به صورت آزمایشی در بستر بیمه خدمات درمانی اجرا شد، اما پس از تغییرات مدیریتی متوقف شد.

قانون بودجه سال ۱۳۹۹ نیز سازمان های بیمه گر پایه درمان را موظف به پذیرش نسخه‌های الکترونیکی کرد. این مسئله به صورت جامع تر در قانون بودجه ۱۴۰۰ تکرار شد و نهایتاً از اسفند ۹۹، دفترچه کاغذی بیمه به صورت رسمی حذف شد. نهایتاً همه سازمان های بیمه ای کشور با دستور مستقیم رئیس جمهور موظف شدند که نسخه نویسی الکترونیک را از دی ماه سال جاری شروع کنند.

به منظور دریافت نظرات سیدمسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص نسخه نویسی الکترونیکی تماسی تلفنی با وی برقرار کردیم که در نهایت نظرات ایشان به صورت مکتوب در اختیار ما قرار گرفت که در ادامه می خوانید.

خاتمی ضمن اشاره به این موضوع که نسخه ی الکترونیکی یکی از ابزارهای تسهیل و نظام بخشی در امر درمان است، تصریح کرد: در کشور ما برای نسخه نویسی الکترونیک زیرساخت هایی ایجاد شده و قرار است در آینده نزدیک در تمام مراکز تشخیصی و درمانی کشور اجباری شود. این روش نسخه نویسی، مزایای متعددی دارد. اول اینکه، اطلاعات پزشکی همه ی بیماران ثبت و پرونده ی ملی سلامت برای مردم تشکیل می شود. دوم، با شکل گرفتن سیستم یکپارچه ی بهداشت و درمان کشور، جلوی قاچاق دارو و دور زدن سیستم توزیع دارو گرفته خواهد شد. علاوه بر این، خطای انسانی پزشکان در نسخه نویسی حذف می شود و بیمارانی که به داروهای حیاتی نیاز دارند، می توانند با خیالی آسوده تر به داروخانه ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: مزیت دیگر نسخه نویسی الکترونیک این است که امکان خارج کردن داروهای حیاتی از داروخانه با نسخه هایی که معلوم نیست منشاء آنها کجاست، از بین می رود و جلوی این فساد گرفته می شود. از سوی دیگر، با استفاده از نسخه نویسی الکترونیک مشخص می شود که هر داروخانه و پزشک چقدر باید مالیات بدهد. مزیت دیگر این است که از بعضی آزمایش ها و اقدامات پاراکلینیکی غیرضروری یا تکراری جلوگیری به عمل می آید.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: به طور کلی، جایگزینی ابزار الکترونیکی به جای روش های سنتی و کاغذی، از نظر اقتصادی برای کشور مقرون به صرفه تر است و با کاهش مصرف کاغذ، بسیاری از هزینه ها کاهش می یابد. همچنین این روش بیماران را مقید می کند که برای یک مشکل، پزشک واحدی را انتخاب کنند و به پزشکان و مراکز مختلف، مراجعات موازی و تکراری نداشته باشند.

به گفته سیدمسعود خاتمی، اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیک باعث ایجاد شفافیت شده و سیکل مراحلی که یک بیمار طی می کند را مشخص و نظارت را بیشتر می کند و باعث بالا رفتن دقت پزشکان نیز می شود. این قانون به دلیل نظارت دقیق تر، هم جلوی تخلف برخی پزشکان و داروخانه ها را می گیرد و هم باعث کاهش هزینه های درمان خواهد شد.

سید مسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ظاهراً برخی تعارض منافع ها، همکاری نکردن دستگاه های بیمه گر و عدم قاطعیت وزارت بهداشت در گذشته برای ایجاد زیرساخت ها و از بین بردن موانع، تا کنون جلوی اجرایی شدن کامل این قانون را گرفته است. وی افزود: اما از وزارت بهداشت دولت فعلی انتظار می رود تا هم زیرساخت های لازم را برای انجام نسخه نویسی الکترونیک مهیا کند و هم با جدیت و از طریق هماهنگ کردن تمام دستگاه های مربوطه این طرح را به انجام برساند.

خاتمی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی به دلیل کمبود زیرساخت ها و امکانات از جمله اینترنت و وصل شدن به شبکه و مسائل دیگر موافق این طرح نیستند. مشکل دیگری که بعضاً به دلیل عدم تسلط پزشکان ایجاد می شود، کندی ثبت دستورات پزشکی در سیستم و معطل شدن بیماران است که می تواند از جمله دلایل عدم همراهی مراکز درمانی با این طرح باشد. علاوه بر این موارد، قطعاً برخی از پزشکان و مراکز درمانی که قبلاً با داروخانه ها یا مافیاهای دارو تبانی داشته‌اند، با این طرح به دلیل شفافیتی که ایجاد می کند، مخالف هستند.

خاتمی ادامه داد: معمولاً در همه تحولات و تغییرات، افراد ابتدا به دلیل ابهامات شناختی و مسائل دیگر در مقابل آن مقاومت می کنند و این امری طبیعی است. اما وقتی تغییر حاصل می شود، با دیدن مزایا و منافع حاصله، کم کم آن را می پذیرند و حتی از آن استقبال هم می کنند. به همین دلیل، اولاً باید با استفاده از ظرفیت رسانه ها، ابعاد اجرایی و منافع طرح را کاملاً برای پزشکان، مراکز درمانی و تمام دینفعان این قانون روشن کنیم. یا حتی دوره ها یا بسته های کوتاه آموزشی برای آنها تدارک ببینیم. یکی دیگر از مشوق ها می تواند ایجاد زیرساخت های لازم و ارائه تسهیلات برای تأمین امکانات فنی لازم برای این کار باشد. در نهایت نیز وقتی تمام شرایط مهیا شد، باید با الزام قانونی، این طرح را به صورت فراگیر به اجرا در آورد.

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اصل طرح نسخه نویسی الکترونیک برای گسترش شفافیت و رفع تعارض منافع است. با اجرا شدن این طرح به عنوان یک قانون و فراگیری آن، طبیعتاً تعارض منافع از بین خواهد رفت. امیدواریم با اجرایی شدن نسخه نویسی الکترونیک، نظام سلامت کشور به سمت شفافیت و عدالت بیشتر گام بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha