شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 335774

متاسفانه تعداد زیادی از هم نوعان ما در کشور روزانه ، جان خود را در اثر عدم دریافت به موقع اعضای اهدایی از دست می‌دهند، در صورتی که هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای خود، جان ۸ انسان دیگر را نجات دهد.

روز اهدای عضو، اهدای زندگی

به گزارش سلامت نیوز، روز 31 اریبهشت ماه همراه با فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن عمل اهدای عضو که با تلاش مسئولان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و باهمت واحد اهدای عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری همراه شد و به تأیید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، در تقویم ملی کشور با عنوان روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی به ثبت رسیده است. در همه ی ادیان به خصوص دین مبین اسلام، نجات جان انسان ها و یاری رساندن به آنها بسیار ارزشمند شناخته شده است.  در سطح جهانی نیز روز جهانی اهدای عضو، در تاریخ ۱۳ آگوست (مصادف با ۲۳ مرداد ماه ) گرامی داشته می‌شود. هدف از برگزاری چنین روزی تکریم اهداکنندگان اعضا و ایجاد آگاهی نسبت به جمعیت عظیمی است که به دلیل عدم پیوند عضو به موقع، جان خود را از دست می‌دهند.

«حامیان و سفیران حیات»

از سال 1397، همه ساله در روز 31 اردیبهشت ماه، برای بزرگداشت جایگاه فرد اهدا کننده و خانواده ی والای او، مراسمی با عنوان «شفا» برگزار می شود. با توجه به شروع پاندمی جهانی کرونا، این مراسم از سال 1399 به صورت مجازی گرامی داشته شده است.

روز اهدای عضو، اهدای زندگی

« پیوندهای  متداول در اهدای عضو »

کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد  لیکن در اغلب موارد عمل اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد. در صورتی که مرگ مغزی توسط چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی تایید شود و خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو رضایت قانونی داشته باشند، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌گردد.

«فتوای حضرت امام خمینی (ره) در باب اهدای عضو»

حضرت امام خمینی (رضوان‌الله علیه) در سال ١٣٦٨ در پاسخ به استفتا جواز پیوند اعضا از فردی که دچار مرگ مغزی شده است و حیات وی غیرقابل برگشت است فرموده‌اند: «بسمه‌تعالی برفرض مذکور چنانچه حیات انسان دیگری متوقف بر این باشد با اجازه صاحب قلب یا کبد و امثال آن جایز است». اهدای عضو بر اساس قانون "پیوند اعضا بیماران فوت‌شده و یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است" مصوب ۱۷/۱/۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان امری قانونی است.

«نخستین پیوندهای انجام شده در ایران»

۱۳۱۴ خورشیدی: نخستین پیوند قرنیه

۱۳۴۷ خورشیدی: نخستین پیوند کلیه

۱۳۶۹ خورشیدی: نخستین پیوند مغز استخوان

۱۳۷۲ خورشیدی: نخستین پیوند قلب و کبد

۱۳۷۹ خورشیدی: نخستین پیوند ریه

۱۳۸۵ خورشیدی: نخستین پیوند پانکراس و روده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha