سلامت نیوز: به گفته یک فلوشیپ طب جنسی، دانستن تفاوت های مدل پاسخ جنسی در زن و مرد کمک می‌کند تا آنها به لحاظ بیولوژیکی شناخت دقیق تری از بدن خود و همسرشان پیدا کنند و در روابط جنسی انتظارات معقول تری داشته باشند.

چگونه یک رابطه جنسی سالم داشته باشیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ارتباط جنسی سالم میان همسران همراه با رضایت، منجر به ایجاد حس امنیت در روابط زوجین و رفاه اجتماعی می شود. از آنجایی که امروزه یکی از مشکلات رایج میان همسران کاهش میل جنسی و در برخی موارد روابط جنسی ناسالم است؛ داشتن آگاهی همراه با دریافت اطلاعات از مشاوران سلامت جنسی کمک شایانی به افراد در حل این معضلات می کند. در واقع عدم شناخت از مدل پاسخ دهی جنسی در مرد و زن در اغلب موارد منجر به بروز چنین معضلاتی می شود.

در این میان زهره کشاورز، دکترای تخصصی سلامت باروری، فلوشیپ طب جنسی در گفتگو با سیناپرس درباره تفاوت مدل پاسخ جنسی زنان و مردان، گفت: دانستن تفاوت های مدل پاسخ جنسی در زن و مرد کمک می‌کند تا آنها به لحاظ بیولوژیکی شناخت دقیق تری از بدن خود و همسرشان پیدا کنند و در روابط جنسی انتظارات معقول تری داشته باشند؛ در واقع زوجین باید آنچه که از یکدیگر توقع دارند را بر پایه آگاهی کامل و بر اساس آنچه که از خود می شناسند، تنظیم کنند.

    یکی از راه حل های موثر برای پیشگیری از اشتباه انگاری در روابط جنسی گفتگو با مشاوران سلامت جنسی است؛ آموزش و یادگیری و با رفع سوالات و دغدغه‌ ها همراه است که باعث از بین رفتن تدریجی باورهای نادرست می شود.

وی افزود: بر اساس تعریف واژه مدل باید گفت؛ شکلی ترسیم شده از یک فرایند است. مدل پاسخ جنسی زن و مرد به لحاظ بیولوژیکی که سال ها پیش توسط مستر و جانسون طراحی شد، شامل مراحلی چون میل، برانگیختگی، ارگاسم و فرونشینی در زن و مرد است. به گزارش سیناپرس، بر اساس این مدل پاسخی که مردان در برقراری روابط جنسی می دهند، ساده‌ تر از زن ها است و زن ها در مرحله ارگاسم دارای پیچیدگی هایی هستند. دانستن چنین اطلاعاتی از اشتباه انگاری بانوان در باب اختلال در ارگاسم خود جلوگیری می کند؛ چرا که در شرایطی که افراد تصور می کنند دارای اختلالاتی در مرحله ارگاسم هستند؛ اتفاقاً در شرایط نرمال خود قرار دارند.

کشاورز گفت: همچنین بر اساس این مدل مردان در مرحله میل و برانگیختگی اساساً تحت تاثیر هورمون ها قرار می گیرند و ابتدا همه چیز در مغز اتفاق می افتد؛ به نوعی این برانگیختگی موتور مغز را روشن می کند. در واقع به دنبال محرک ها مغز تحریک می شود که لازمه بروز آن ترشح هورمون ها است. گفتنی است، هورمون تستسترون نقش اساسی را برای اینکه بتواند این برانگیختگی و میل جنسی را در مردان ایجاد کند، بازی می‌کند؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم مردانی که دچار بیماری های مزمن هستند به گونه ای که هورمون تستسترون کمتر ترشح شود و میل و برانگیختگی جنسی آن ها کاهش می یابد. بنابراین مردانی که در برقراری رابطه جنسی بی میل هستند، باید شرح حال دقیق تری از آنها گرفته شود.

به گفته این فلوشیپ طب جنسی، بعد از مرحله میل و برانگیختگی تمایل به برقراری رابطه جنسی در مردان برقرار می شود که در ادامه به مرحله انزال و ارگاسم می رسند و این دو مرحله تقریبا همزمان رخ می دهد.


برای پیشگیری از مشکلات زناشویی باید به درمانگر مراجعه کنید

وی گفت: این مرحله در مردانی که از زود انزالی رنج می برند، سریع تر به ارگاسم می رسند که این موضوع نیازمند بررسی و درمان زود هنگام است؛ به ویژه اگر مردان جوان با این مشکل مواجه هستند، باید پیش از ازدواج یا در ابتدای آن روند درمانی مناسب را پیش بگیرند؛ در واقع اگر پیش از ازدواج می دانند چنین مشکلی دارند، برای پیشگیری از مشکلات زناشویی در باب رابطه جنسی باید به درمانگر مراجعه کنند.

کشاورز با بیان اینکه بعد از ارگاسم مرحله فرونشینی است، گفت: مدل پاسخ جنسی در مردان در مرحله فرونشینی به اتمام می رسد. حال برای اینکه فرد بتواند دوباره این چرخه را ابتدا از ذهن خود شروع کند، در مردان جوان چند ساعت به طول می انجامد؛ اما با افزایش سن شروع دوباره این فرآیند در مغز و بعد در سیستم تناسلی مدت زمان زیادتری را می طلبد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که فاصله روابط جنسی در مردان جوان کوتاه تر است. اما در سنین میان سالی و پیری تحریک مجدد در فاصله زمانی طولانی تری رخ می دهد و ممکن است به هفته یا حتی ماه هم بکشد.


زنان دیرتر به ارگاسم می رسند

کشاورز در ادامه با اشاره به مدل پاسخ دهی جنسی در زن ها گفت: مدل پاسخ جنسی بانوان در مرحله میل و برانگیختگی اینگونه است که هورمون های استروژن و پروژسترون و حتی تستسترون در مغز زن ترشح و سپس برانگیختگی و میل جنسی ایجاد می‌شود که ترشح این هورمون ها در این مرحله نقش مهمی را ایفا می کند؛ اما در نمودار میل جنسی بانوان نوع پاسخ جنسی در آن ها متفاوت است؛ در واقع مرحله ارگاسم در بانوان با مردها فرق دارد.

وی افزود: ارگاسم به صورت انقباض هایی رخ می دهد که در ناحیه واژن و مقعد و عضلات کف لگن احساس می‌ شود. این انقباض ها در هر زنی ممکن است متفاوت باشد و از نظر شدت و شکل انقباضی اشکال مختلفی وجود دارد. در برخی مواقع فرم ارگاسمی که بانوان در هر زمان تجربه می ‌کنند ویژه هر فرد است و تقریبا نرمال است؛ اینجاست که افراد کمی دچار نگرانی می شوند که شاید دیرتر به ارگاسم برسند؛ اما وقتی شرح حال دقیق از آنها گرفته می ‌شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، می فهمیم که در همین مدل‌ های مذکور پاسخ جنسی تعریف می شود و فقط باید اطلاعات آنها بیشتر شود. بنابراین اگر ما در بحث پاسخ جنسی بدن خود را بشناسیم بهتر می ‌توانیم نگرانی ‌ها و دغدغه ‌های ذهنی خود را حل کنیم.


ارگاسم در مغز اتفاق می افتد

کشاورز تاکید کرد: گفتنی است، ارگاسم فرایندی است که در مغز اتفاق می افتد و بعد از آن حس سبکی، راحتی و لذت بعد از رابطه را با خود به همراه دارد و باعث ایجاد صمیمیت زناشویی می کند. داشتن رابطه جنسی سالم برای استحکام و خانواده و صمیمیت زوجین بسیار مهم است. اما  باورهای نادرستی در این زمینه وجود دارد که ممکن است رابطه را با اخلال مواجه کند.


توقع نداشته باشید همه روابط به ارگاسم صد در صدی برسد

وی افزود: در نهایت، وقتی که به شکل مدل پاسخ جنسی زن و مرد نگاه می‌کنیم سرعت برانگیختگی در مردها سریعتر از زن ها است، به همین دلیل در شروع رابطه افراد گاهی توقع دارند که همزمان با آغاز رابطه برانگیختگی اتفاق بیفتد که یک باور نادرست است و گاهی زوجین با آن درگیر می ‌شوند؛حتی این را با پدیده ناباروری و دیرتر باردار شدن یکی می کنند و معتقدند که علت این که بارور نمی شوند این است که ارگاسم همزمان ندارند؛ گفتنی است، این یک باور نادرستی است یا اینکه تمام روابط جنسی خود را با ارگاسم صد در صدی می خواهند که باعث تنش میان دو نفر می شود.

به گفته کشاورز؛ یکی از راه حل های موثر برای پیشگیری از اشتباه انگاری در روابط جنسی گفتگو با مشاوران سلامت جنسی است؛ آموزش و یادگیری و با رفع سوالات و دغدغه‌ ها همراه است که باعث از بین رفتن تدریجی باورهای نادرست می شود. به هر حال تفاوت مدل پاسخ جنس در مردان و زن ها با آموزش و یادگیری باعث می شود روابط جنسی توام با رفاه اجتماعی و اخلاقی باشد و شان و منزلت افراد در رابطه حفظ شود.

همواره پرسش های بسیاری در فرآیند رابطه جنسی به عنوان یک نگرانی و دغدغه بیان می شود که نباید منوط به زمان و به منابع اشتباهی استناد شود. اقدام زود هنگام منجر به رفع دغدغه ها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha