سلامت نیوز :بسیاری از افراد بدون تجویز پزشک و به جهت افزایش مقاومت بدن خود اقدام به مصرف بی‌رویه و خودسرانه ویتامین‌ها می‌کنند که بسیار خطرناک است.

بروز بیماری با مصرف بی‌رویه ویتامین!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، این روزها شاهد هستیم که بسیاری از افراد روزانه مقدار زیادی ویتامین و مکمل مصرف می‌کنند که البته این مصرف از دوران شیوع ویروس کرونا در کشور بیشتر شده چراکه شنیده‌ها حاکی از این است که مصرف ویتامین به مقاوت بدن در برابر بیماری کمک می‌کند، بسیاری از افراد رو به استفاده از آن آورده‌اند، در حالی که مطابق با تحقیقات مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها در بیشتر موارد ضروری نیستند.

البته مطلب گفته شامل همه افراد نیست و در این میان برخی افراد وجود دارند که باید به میزان مشخص تجویز شده از سوی پزشک، ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای رژیم غذایی خود مصرف کنند، همچنین برخی افراد نظیر مادران باردار هم هستند که امکان دارد نیاز به مصرف مکمل داشته باشند. اما طبق گفته متخصصان برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن باید روزانه ۳ الی ۵ نوبت سبزی و میوه مصرف کرد و این در حالیست که برخی افراد اقدام به مصرف بیش از حد مکمل و قرص‌های ویتامین می‌کنند. بر اثر این کار عوارض ناخوشایند مصرف بیش از حد ویتامین ‌ها در بدن ظاهر می‌شوند.

مصرف بیش از حد ویتامین A چه ضررهایی دارد؟

در این میان برخی ویتامین‌ها نظیر A هستند که از بدن دفع نمی‌شوند و مصرف بیش از حد این ویتامین موجب سردرد، حالت تهوع، زخم شدن دهان، استفراغ، گیجی، ریزش مو، درد استخوان‌ و مفاصل و... می‌شود و برخی مواد غذایی مانند هویج، تخم‌ مرغ، جگر، سبزی، شیر و کلم بروکلی از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین A هستند که با مصرف به اندازه آن، می‌توان میزان ویتامین A لازم برای بدن را تامین کرد.

البته تنها مصرف بیش از اندازه ویتامین A برای بدن ضرر ندارد و در صورتی که ویتامین D هم بیش از حد نیاز توسط افراد مصرف شود، تاثیری برعکس در بدن دارد و این کار باعث ایجاد بیماری استخوان شکننده خواهد شد. بهتر است بدانید که بر اثر این بیماری استخوان‌ها به راحتی نمی‌توانند به یکدیگر جوش بخورند و از جوش خوردن استخوان‌ها جلوگیری می‌شود.

تداخل در سیستم عضلانی بدن به واسطه مصرف بیش از اندازه ویتامین D

همچنین مصرف بیش از اندازه ویتامین D باعث مشکلات دیگری نظیر؛ تداخل در عملکرد عضلات و بیماری‌های قلب عروقی هم خواهد شد و این ویتامین را می‌توانید در برخی مواد غذایی مانند زرده تخم‌مرغ و شیر پیدا کرد.

اما ویتامین C: بهتر است بدانید در حالی که این ویتامین محلول در آب است و مقادیر بالای آن از طریق ادرار دفع می‌شود اما از ضرر خالی نیست و ممکن است که عوارضی نظیر اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوزش سردل، انقباض عضلات، سردرد، بی خوابی و سنگ کلیه را برای هموطنان به دنبال داشته باشد و هر فرد به صورت روزانه بین ۶۵ تا ٩٠ میلی گرم ویتامین C نیاز دارد.

البته در این میان برخی ویتامین‌ها نظیر E نیز وجود دارند که در حال حاضر هنوز عوارض شناخته شده‌ای از آن منتشر نشده و باتوجه به همین موضوع، متخصصان حوزه سلامت تاکیدی بر مصرف بی‌رویه آن ندارند و هنوز عوارض آن در بدن به شکل کامل شناخته نشده و مصرف زیاد آن نیز همانند سایر ویتامین‌ها ضرر دارد. همچنین در زمینه مصرف ویتامین K نیز توصیه شده که از آن نباید به صورت بی‌رویه استفاده کرد، چراکه موجبات بروز بیماری زردی در کودکان شیرخوار را فراهم می‌کند و در مواد غذایی همچون سبزی‌ها و میوه‌هایی که رنگ سبز دارند، وجود دارد.

مصرف خانواده‌های ویتامین B چه تاثیری در بدن دارد؟

اما ویتامین B خانواده‌ای از ویتامین‌ها را نیز دارد که شامل ویتامین ‌هایB۱ ، B۲، B۳، B۵ ، B۶ و B۱۲است و B۱ در غلات، B۲ در اسفناج، قارچ، جگر و شیر، B۵ و B۱۲ نیز در غذاهای حیوانی و حبوبات وجود دارند و ویتامین B۶هم در اسفناج، موز و کلم بروکلی موجود است و مصرف زیاد و غیرطبیعی این ویتامین، ممکن است باعث اختلال در راه رفتن و بیماری‌های عصبی همچون خواب رفتن دور دهان و دست‌ها شود.

حال باتوجه به موارد گفته شده، بهتر است که هموطنان برای مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌های متفاوت به پزشک متخصص مراجعه کنند تا باتوجه به ضرری که مصرف بی‌رویه این مواد معدنی برای بدن و سلامتی دارد، مشکل خاصی برای آن‌ها ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha