سلامت نیوز: بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، صاحبان حیوانات خانگی که تست کرونای آنها مثبت است، باید از تماس با حیوانات خود اجتناب کنند چراکه آزمایش ها نشان داد که حدود یک سوم از سگ ها و ۴۰ درصد از گربه ها پس از گذراندن وقت با صاحبان آلوده خود، حامل ویروس بودند.

انتقال کرونا از طریق حیوانات خانگی ثابت شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محققان می گویند حیوانات خانگی آلوده فقط علائم خفیفی داشتند، اما ممکن است همچنان این ویروس کشنده را منتقل کنند. در این مطالعه، برخی از حیوانات خانگی تا ۵۱ روز پس از مثبت شدن آزمایش صاحبشان، ویروس را حمل می کردند.  

پژوهشگران در این باره می گویند: این مطالعه وجود و تداوم عفونت ویروس کرونا را در نمونه های بیولوژیکی مختلف مانند سگ ها و گربه هایی که در محل سکونت صاحبان آلوده به کووید-۱۹زندگی می کردند، نشان داد. نتایج ارائه شده نشان می دهد که افرادی که مبتلا به کرونا تشخیص داده شده اند باید از تماس مستقیم با حیوانات خانگی خود تا زمانی که بیمار هستند، خودداری کنند.

دکتر کالوت (Calvet) یکی از محققانی است که این مطالعات را انجام داده است. او و همکارانش ۳۹ حیوان خانگی متعلق به ۲۱ بیمار آلوده به کرونا را آزمایش کردند. در ادامه محققان دریافتند که نه سگ (۳۱ درصد) و چهار گربه (۴۰ درصد) به ویروس کرونا آلوده شدند.

نتایج آزمایش حیوانات از ۱۱ تا ۵۱ روز پس از شروع علائم کووید-۱۹ در صاحبان آنها مثبت بود. آزمایش سه سگ دو بار به فاصله ۱۴، ۳۰ و ۳۱ روز مثبت بود. آنتی بادی در یک سگ (۳.۴ درصد) و دو گربه (۲۰ درصد) شناسایی شد. شش حیوان از ۱۳ حیوانی که آزمایش آنها مثبت بود، علائم خفیف اما قابل برگشت بیماری را نشان دادند.

بررسی علائم بالینی مرتبط با عفونت و تجزیه و تحلیل داده‌های آزمایشگاهی این حیوانات نشان می ‌دهد که کرونا در حیوانات خانگی ممکن است از فقدان علائم بالینی تا نشانه های تنفسی و گوارشی سطحی و گذرا، بدون ناهنجاری ‌های سلامتی و یا شرایط قابل توجهی، ظاهر شود.

مطالعات قبلی نشان داد که ویروس کرونا ۹۶ درصد شبیه به ویروسی است که در خفاش ها یافت می شود، و باعث شد محققان تشخیص دهند که ویروس کرونا قبل از انتقال به انسان از این گونه منشاء گرفته است. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که ممکن است این ویروس توسط راسوها به انسان منتقل شده باشد.

اعتقاد بر این است که ویروس کرونا از حیوانات وحشی منشا گرفته و بعداً به انسان منتقل شده است. با این حال، میزبان های واسطه ای که باعث انتقال به انسان شده اند هنوز ناشناخته هستند.

در این پژوهش آمده است که بررسی میزبان‌های میانی کرونا می ‌تواند به درک پویایی این ویروس و ارزیابی احتمال انتقال به انسان و دام کمک کند. مطالعات نشان داده اند که برخی از حیوانات وحشی و اهلی می توانند به طور طبیعی یا انتقالی به ویروس کرونا آلوده شوند.

با این حال، عفونت حاد در گربه ها یا سگ ها کمتر گزارش شده است. مطالعات اندکی نشان داده ‌اند که عفونت کرونا در سگ‌ ها و گربه ‌ها بیشتر در حیوانات خانگی که یک انسان آلوده به ویروس کرونا زندگی می کنند شناسایی می ‌شود، که نشان می ‌دهد ممکن است انتقال از انسان به حیوانات خانگی رخ داده باشد.

پژوهشگران در انتها نتیجه می ‌گیرند که هنوز مشخص نیست که این عفونت هر چند وقت یک ‌بار اتفاق می‌ افتد، همچنین مشخص نیست که آیا حیوانات علائم بالینی نشان می دهند یا خیر و آیا انتقال این ویروس توسط انسان و حیوان در شرایط طبیعی وجود دارد یا خیر.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS One منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha