چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 335910

سلامت نیوز:پژوهشگران معتقدند کنترل ریتم شبانه روزی در افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

تاثیر خواب بر بیماری آلزایمر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، بر اساس یک مطالعه جدید، ریتم شبانه روزی، تجمع یک پروتئین کلیدی را در مغز افراد مبتلا به آلزایمر کنترل می‌کند. 

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب اختلالات خواب یا اختلالات شبانه روزی را تجربه می‌کنند که این اختلالات ممکن است شدت بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

زوال عقل یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. شایع‌ترین شکل آن، بیماری آلزایمر است. یکی از ویژگی‌های بیماری آلزایمر، اختلال در ریتم شبانه روزی، تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری روزانه است که خواب و بیداری ما را کنترل می‌کند.

محققان مکانیسم مولکولی را شناسایی کردند که ممکن است مسئول ارتباط بین بیماری آلزایمر و ریتم‌های شبانه روزی باشد. آلزایمر یک بیماری التهابی عصبی است که با تجمع بتا آمیلوئید مشخص می‌شود. مضرترین آن‌ها بتا آمیلوئید ۴۲ (Aβ۴۲) است. پروتئین‌ها پلاک‌هایی را تشکیل می‌دهند که بین نورون‌ها جمع شده و عملکرد سلول را مختل می‌کنند.

دانشمندان بر این باورند که رشد پلاک‌های آمیلوئید دلیل اصلی ابتلاء به بیماری آلزایمر است. سلول‌های ایمنی به نام میکروگلیا در پاکسازی پلاک‌های آمیلوئید نقش دارند. این فرآیند که فاگوسیتوز نامیده می‌شود، برای حفظ نورون‌های سالم ضروری است.

محققان با استفاده از سلول‌های موش‌ها دریافتند که فاگوسیتوز در طول روز و شب تغییر می‌کند. هنگامی که فاگوسیتوز قطع می‌شود، به عنوان مثال، با اختلال خواب، Aβ۴۲ ایجاد می‌شود.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha