سلامت نیوز:مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت:از هر ۵۹ تولد یک بیمار اوتیسمی به دنیا می‌آید. علت این امر نیز مشخص نیست اما می‌توان گفت مسائلی مانند سن بالای ازدواج، آلودگی زیست محیطی، سزارین و سابقه ژن افراد بر این مسئله تاثیر داشته باشد.

از هر 59 تولد یک نوزاد اوتیسمی است

به گزارش سلامت ئنیوز به نقل از فارس، سعیده صالح غفاری، موسس و مدیرعامل انجمن اوتیسم در برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» شبکه جام جم،گفت: در حقیقت اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی در حوزه تکامل و شدیدترین اختلال کودکان به حساب می‌آید. معمولاً این اختلال از ابتدای تولد کودکان در آنها وجود دارد اما امکان نمایان شدن آن پس از یک الی دو سال نیز وجود دارد.

 صالح غفاری ادامه داد: اوتیسم در سه طیف شدید، متوسط و خفیف تعریف می‌شود. افراد باید در نظر داشته باشند اگر بتوانند در سنین زیر ۳ الی ۵ سال بیماری را در کودکان تشخیص دهند می‌توانند به درمان آن بپردازند. درمان اوتیسم به صورت توان‌بخشی مانند کاردرمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی اجرا می‌شود و با کمک این درمان‌ها کودکان می‌توانند رشد رفتاری و پیشرفت داشته باشند.

وی درباره انجمن اوتیسم، گفت: این انجمن از بهمن سال ۱۳۹۳ تأسیس شد و اکنون تقریباً ۸ ساله شده است. خوشبختانه ما امسال یک فیلم سینمایی در رابطه با اوتیسم داشتیم و این نشانگر حساسیت و توجه جامعه به بحث اوتیسم است. آمار جهانی می‌گوید از هر ۵۹ تولد ۱ کودک با اوتیسم به دنیا می‌آید. از آنجایی که این بیماری بسیار رایج است افراد در سراسر دنیا باید از آن آگاه باشند و توجه کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم افزود: در سال‌های اخیر ما فردی ۳۵ ساله را دیدیم که نمی‌دانست اوتیسم داشته است. افراد بسیاری وجود دارند که به دلیل خفیف بودن اوتیسم‌شان تا سال‌ها متوجه وجود این اختلال نمی‌شوند. امیدواریم آگاهی جامعه به سطحی برسد که همه افرادی که اوتیسم دارند شناسایی و درمان شوند. مشکلات بسیاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به دلیل اختلال اوتیسم وجود دارند که با همکاری مردم و ایجاد آگاهی می‌توانند برطرف شوند.

غفاری گفت: ما محور کار خود را بر آموزش خانواده قرار داریم. امر پذیرش اختلال اوتیسم توسط خانواده بسیار مهم است؛ چرا که بسیاری از خانواده‌ها نمی‌خواهند وجود چنین اختلالی را در فرزند خود قبول کنند. ما کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌ها در ۱۰ جلسه برگزار می‌کنیم که به والدین یاد می‌دهیم چگونه با فرزند اوتیسمی خود رفتار کنند.

وی  ادامه داد: دوره‌های کاردرمانی و رفتار درمانی نیز برای کودکانی که اوتیسم دارند در نظر گرفته شده است که باید ۴۸ ساعت در هفته برگزار شود. انجمن ما با کلینیک‌های مختلف ارتباط برقرار کرده تا در شرایط مناسب به افرادی که اوتیسم دارند خدمات آموزشی ارائه دهند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت: ما بحث ایمنی نیز داریم که امسال بیش از پیش به آن پرداخته شد. انجمن سال‌ها است که با وزارت بهداشت و نهادهای مختلف رایزنی می‌کند تا بتواند از اعتبارات مجلس برای کمک به بیماران اوتیسمی استفاده کنیم.

وی افزود: همانطور که گفتم از هر ۵۹ تولد ۱ بیمار اوتیسمی به دنیا می‌آید. علت این امر نیز مشخص نیست اما می‌توان گفت مسائلی مانند سن بالای ازدواج، آلودگی زیست محیطی، سزارین و سابقه ژن افراد بر این مسئله تاثیر داشته باشد.

غفاری متذکر شد:انجمن نیاز دارد تا مردم با کسب آگاهی، کمک‌های داوطلبانه نیرو انسانی و کمک‌های مادی به درمان و بهبود بیمارانی که اوتیسم دارند کمک کنند. اگر افراد در حوزه‌های مختلف از شکل اختلال اوتیسم آگاه باشند می‌توانند خدمات بهتری به کودکان اوتیسمی ارائه دهند. بیشترین نیاز ما ایجاد آگاهی از چگونگی رفتار با افراد مبتلا به اوتیسم در جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha