جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 335963

سلامت نیوز: محققان آمریکایی در یک پژوهش ارزشمند و با استفاده از ترکیب قندهای پیچیده باکتری عامل وبا با ذرات شبه ویروسی، نوعی واکسن برای بیماری فوق ساخته اند که دارای کارایی بسیار بالاتری نسبت به واکسن های فعلی است.

ساخت واکسنی با اثر طولانی مدت برای وبا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ وبا، یک بیماری اسهال آور است که توسط یک باکتری بسیار مسری به نام «ویبریو کلرا» ایجاد می‌شود و سالانه ده‌ها هزار نفر را در سراسر جهان از بین می‌برد.


واکسن‌های فعلی که برای این بیماری در دسترس هستند، فقط بین ۲ تا ۵ سال دوام می‌آورند، ضمن آن که برای کودکان سنین پایین نیز عملکرد خوبی ندارند.


حالا در تحقیق جدیدی که نتایج آن در نشریه بین المللی ACS Infectious Diseases منتشر شده، محققان از تولید نوع جدیدی از واکسن وبا صحبت می‌کنند که از پلی ساکاریدهای قرار داده شده روی ذرات ویروس مانند تشکیل شده و تزریق آن به موش‌ها به عنوان جانوران مدل، باعث ایجاد پاسخ‌های آنتی بادی طولانی مدتی علیه باکتری ویبریو کلرا شده است.


به گفته پژوهشگران هدایت کننده این تحقیق، واکسن‌های فعلی وبا حاوی باکتری ویبریو کلرای کشته یا ضعیف شده هستند و به صورت خوراکی تجویز می‌شوند.


آن‌ها کمترین سطح و مدت زمان محافظت را در کودکان خردسالی که معمولاً در کشورهای وباخیز تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند، ارائه می‌دهند.


سیستم ایمنی بدن، آنتی بادی‌هایی را علیه پلی ساکارید اختصاصی موسوم به OSP که روی سطح باکتری فوق وجود دارند، تولید می‌کند، اما این پلی ساکارید به تنهایی یک پاسخ ایمنی قوی و طولانی مدت ایجاد نمی‌کند.


به همین دلیل، محققان دانشگاه میشیگان به این فکر افتادند که OSP را به ذرات ویروس مانند متصل کرده و از آن به عنوان واکسن استفاده کنند تا از این طریق، پاسخ ایمنی قوی‌تر و طولانی تری ایجاد در بدن شود.


آن‌ها روشی را برای پیوند مؤثر چندین نسخه از OSP به قطعه‌ای به نام Qβ که یک ذره ویروس مانند است و باکتری‌ها را آلوده می‌کند، توسعه دادند.


این ذرات ویروس مانند اصلاح شده توسط آنتی بادی‌های موجود در خونی که از بیماران مبتلا به وبای در حال بهبودی شناسایی شدند، برداشت گردیدند.


آن‌ها این واکسن جدید را به موش‌ها تزریق کردند و مشاهده نمودند که سه دوز از آن، باعث بروز یک پاسخ آنتی‌بادی قوی می‌شود که تا مدتی طولانی ادامه دارد.


حالا این واکسن ابداعی جدید که در آن از روشی نو برای تحریک سیستم ایمنی بدن به منطور تولید آنتی بادی علیه بیماری وبا استفاده شده، می‌تواند امیدهای زیادی را برای کنترل بهتر این بیماری به ویژه در مناطق کم بهره زنده نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha