سلامت نیوز: مطالعات نشان می‌دهد بین افزایش سطح هورمون استروژن در زنان سالمند و کاهش خطر مرگ ناشی از کرونا ارتباط وجود دارد.

سطح پایین استروژن با افزایش خطر مرگ ناشی از کرونا مرتبط است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه خبری ساینس، بر اساس این مطالعه، سطح استروژن و خطر مرگ ناشی از کرونا با هم مرتبط هستند؛ ولی بین آنان رابطه علت و معلولی وجود ندارد. محققان در تلاشند تا با استفاده از آزمایش‌های بالینی بررسی کنند که آیا مکمل‌ استروژن می‌تواند از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری کند.

یکی از اولین آماری که پس از شیوع کرونا در چین آغاز شد، این بود که مردان علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند. پس از آن یک متاآنالیز بزرگ انجام شد که اطلاعات اولیه را تایید کرد و نشان داد مردان تقریبا سه برابر بیشتر نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند و خطر مرگ نیز در آنان بالاتر است.

پس از این یافته محققان به دنبال درک دلیل شدت بیماری در مردان بودند؛ در ابتدا احتمال دادند که هورمون تستوسترون در این امر دخیل است. مطالعات جدید احتمال می‌دهد هورمون استروژن در کاهش شدت بیماری در زنان نقش دارد.

در این مطالعه زنان داوطلب بالای ۵۰ سال به سه گروه دسته‌بندی شدند. طبقه اول زنانی که داروهای مسدودکننده استروژن مصرف می‌کنند، دسته دوم زنانی که تحت درمان‌های هورمونی هستند و گروه کنترل که هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند.

نتایج نشان داد زنانی که سطح استروژن کاهش‌یافته داشتند، در مقایسه با زنانی که هورمون دریافت می‌کردند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کرونا بودند. از طرفی خطر مرگ مرگ ناشی از کرونا در زنان دارای سطح بالای استروژن ۲.۱ درصد و در زنانی که داروهای مسدودکننده استروژن مصرف می‌کردند، ۱۰.۱ درصد بود. آمار در گروه کنترل نیز ۴.۶ درصد گزارش شد.

این مطالعه سطح استروژن و مرگ ناشی از کرونا را مرتبط می‌داند و ممکن است داروهایی که سطح استروژن را افزایش می‌دهند، در کاهش آمار مرگ ناشی از کرونا در زنان یائسه مفید باشد. در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز است.

نتایج این مطالعه در نشریه BMJ Open منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha