سلامت نیوز: متخصص تغذیه و رژیم درمانگر با اشاره به تاثیر سلامت تغذیه مادر باردار بر ژنتیک فرزندان گفت: بیشترین تاثیر ژنتیکی رژیم غذایی در دوران جنینی و شیرخوارگی رخ می‌دهد بنابراین از طریق آثاری که تغذیه مناسب بر روی ژن‌ها می‌گذارد می‌توان برنامه‌ریزی سلامت دوره‌های بعدی زندگی را رقم زد.

بیشترین تاثیر ژنتیکی رژیم غذایی در دوران جنینی و شیرخوارگی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فریبا کوهدانی اظهارداشت: پیش از این، اهمیت تغذیه سالم در دوران بارداری به دلیل کمک به سلامت مادر و جنین بود و در دهه‌های اخیر مطابق تحقیقات، مشخص شده که سلامت فردی که از این بارداری متولد می‌شود، حتی در دوره‌های بعدی زندگی و تا دوره‌های سالمندی، تحت تاثیر رژیم غذایی و شرایط دوران جنینی او است. به همین دلیل، اهمیت تغذیه در دوره بارداری بیشتر از آن چیزی است که در دهه‌های پیشین مطرح می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه دوران جنینی در مورد سلامت سایر دوره‌های زندگی حرف اول را می زند به عبارتی دیگر، با تغذیه مناسب در هزار روز نخست زندگی (۲۸۰ روز دوران بارداری و دوره شیرخوارگی در دو سال اول زندگی) می‌توان از طریق تاثیری که بر روی ژن‌ها می‌گذارد، برنامه‌ریزی سلامت دوره‌های بعدی زندگی را رقم زد ضمن اینکه بیشترین اثرات ژنتیکی رژیم غذایی در دوران جنینی و شیرخوارگی رخ می‌دهد.

با تغذیه مناسب در هزار روز نخست زندگی (۲۸۰ روز دوران بارداری و دوره شیرخوارگی در دو سال اول زندگی) می‌توان از طریق تاثیری که بر روی ژن‌ها می‌گذارد، برنامه‌ریزی سلامت دوره‌های بعدی زندگی را رقم زد

این رژیم درمانگر گفت: چاقی، دیابت، فشار خون بالا و مصادیقی که در بزرگسالی یا سالمندی احتمال ابتلا به آن بیشتر است را می‌توان با برنامه‌ریزی تغذیه‌ای سالم در دوران جنینی مهار کرد بنابراین مادرانی که در دوران بارداری از یک تغذیه مناسب برخوردار نیستند علاوه بر خطراتی که برای خود ایجاد می‌کنند، به شکلی باعث افزایش خطر بیماری‌های غیرواگیر در فرزندان خود می‌شوند.

تغذیه سالم در دوران بارداری بر سلامت روان نوزاد تاثیر بسزایی دارد
کوهدانی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای داشتن جامعه سالم، توجه به تغذیه دوران بارداری است، افزود: باکتری‌هایی که در بدن وجود دارند، تاثیر زیادی بر سلامت روان می‌گذارند که این باکتری‌ها در بدن مادر باردار به شکلی تحت تاثیر رژیم غذایی مناسب افزایش می‌یابد و بر سلامت روان جنین در حال رشد، تاثیر دارد.

وی یادآور شد: دریافت مقادیر کافی از ماده چرب امگا۳ که معمولا در ماهی وجود دارد، در تکامل مغز و سیستم عصبی جنین اثرگذار است و مادرانی که مقادیر کافی از این منابع غذایی استفاده نمی‌کنند ممکن است این تکامل مغزی و سیستم عصبی در فرزندانشان دچار اشکال شود.

نیاز به دریافت آهن در مادر باردار ۵۰ برابر بیشتر از حالت عادی است
این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه انرژی مادر باردار نسبت به زمان قبل از بارداری نیاز به افزایشی شدن ندارد، گفت: دریافت انرژی بیشتر، مشکلاتی همچون اضافه وزن و چاقی بارداری را به همراه خواهد داشت پس این باور که مادر باردار باید به اندازه دو نفر از مواد غذایی استفاده کند، اشتباه است بلکه باید مواد مغذی کافی در وعده‌های غذایی دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نشود که اگر مقدار انرژی دریافتی مادر باردار کمتر از نیاز خود و جنین باشد هم مشکلاتی ایجاد می‌کند که یکی از مسائلی که متعاقب این قضیه پیش می‌آید، تولد نوزادانی با وزن کم است بنابراین برای دریافت به اندازه انرژی از مواد مغذی باید به تعادل تغذیه توجه داشت.

کوهدانی یادآور شد: یکی از مواد مغذی که نیاز به دریافت آن در مادر باردار حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، آهن است. پس مادر باردار باید از منابع غذایی حاوی آهن و مکمل‌های آن زیر نظر متخصص استفاده کند.

یکی از مواد مغذی که نیاز به دریافت آن در مادر باردار حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، آهن است. پس مادر باردار باید از منابع غذایی حاوی آهن و مکمل‌های آن زیر نظر متخصص استفاده کند

وی تصریح کرد: تجویز و مصرف اسید فولیک قبل از بارداری و آهن از هفته شانزدهم بارداری، مورد نیاز مادر باردار است همچنین تلاش بر این است که با رژیم متعادل و سالم نیازهای مادر باردار تامین شود اما در مورد مادرانی که سو تغذیه دارند یا فاصله بارداری‌ها کوتاه بوده یا به دلایلی به عنوان باردار پرخطر محسوب می‌شوند، می‌توانند استفاده از مکمل‌ها را زیر نظر متخصصان شروع کنند.

به گفته این متخصص تغذیه، یکی دیگر از مواد مغذی مورد نیاز مادر باردار، کلسیم است و در صورتی که بدن، کلسیم ناکافی دریافت کند از ذخایر خود استفاده می‌کند و به واسطه این اتفاق، مسائلی مانند پوکی استخوان و مشکلات ناشی از کمبود کلسیم را در دوره‌های بعدی زندگی مادر باردار یا شیرده شاهد خواهیم بود بنابراین به دریافت درست از منابع غذایی کلسیم که عمده‌ترین آنها لبنیات است در دوره بارداری تاکید می‌شود.

کوهدانی با تاکید بر اهمیت دریافت به اندازه مواد غذایی پروئینی در دوران جنینی توصیه کرد: لازم است مادران باردار با مصرف حساب شده مواد غذایی سرشار از پروتئین که در گوشت، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات وجود دارد، به ژنتیک جنین کمک کنند زیرا مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین توسط مادران در دوران بارداری و شیردهی، می‌تواند زندگی سالم‌تری را برای آنها در دوران سالمندی داشته باشد.

این رژیم درمانگر اضافه کرد: مادر شیرده هم باید در این دوران از تنوع غذایی استفاده کند تا از طریق شیر مادر، آشنایی با مواد غذایی در نوزاد ایجاد شود و در آینده، غذای خانوار را بهتر بپذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha