معاون غذا و داروی وزیر بهداشت همزمان با روز جهانی تالاسمی از تولید داروی خوراكی تالاسمی در كشور خبر داد كه با عرضه آن از تابستان، بیماران تالاسمی از رنج تزریق آمپول رهایی می‌یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دكتر دیناروند با اعلام این مطلب در حاشیه پنجاه و پنجمین نشست روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور در شیراز گفت: مرحله صنعتی تولید ماده موثر این دارو به نام دسفرال زیركس با موفقیت به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان كرد: بیماران تالاسمی باید روزانه آمپول دسفرال را دریافت كنند كه اثربخشی داروی خوراكی تولیدی معادل داروی تزریقی دارد.

دیناروند با بیان اینكه هرچه این دستاوردهای علمی بیشتر شود دسترسی بیماران به داروها راحت تر می‌شود، اظهار كرد: تا زمانی كه داروهای مهم را با پرداخت یارانه وارد كنیم با مشكل مواجه هستیم.

وی در خصوص كمبود داروها اظهار كرد: كمبود داروها عمدتا مربوط به داروهای خارجی است كه به دلیل كسری اعتبارات وارد كردن آنها با تاخیر مواجه است.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت با تاكید بر اینكه در سال 85 در زمینه دارویی موفقیت‌های خوبی كسب شده است، تصریح كرد: در سال گذشته داروهایی در كشور تولید شده است كه دارای ارزش بین المللی هستند كه به عنوان مثال می‌توان داروی درمان بیماران ایدز كه در سال گذشته توسط وزارت بهداشت تایید و معرفی شد را نام برد.

دكتر دیناروند با اشاره به داروی بیماران MS گفت: ایران به عنوان دومین كشور دنیا، موفق به تولید یكی از دارو‌های اصلی بیماران MS شده كه با نام تجاری سینووكس در ایران تولید شده كه این فرایند در سال 86 ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینكه در حال حاضر چهار فراورده بیوتكنولوژی تولید داخل در بازار كشور عرضه و حتی به كشورهای دیگر نیز صادر شده است تصریح كرد: پنج فرآورده دیگر در دست بررسی است كه انشاء الله امسال وارد بازار می‌شود و در این خصوص كشور ما در خاورمیانه رتبه خوبی كسب كرده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینكه در سال 84 داروی ایرانی سینووكس تولید و در سال 85 وارد بازار شده است، اظهار كرد: متاسفانه پزشكان برای پرهیز از مصرف داروی ایرانی بیماران را به مصرف داروهای خارجی دعوت می‌كردند كه با افزایش مصرف سرسام آور داروی خارجی با كمبود آن مواجه بودیم.

وی در ادامه افزود: داروی ایرانی این بیماری كه داروی اصلی آن است وجود دارد ولی با افزایش مصرف شدید داروهای خارجی روبرو بودیم.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینكه در حال حاضر برای ثبت نام بیماران MS تدارك دیده شده است اظهار كرد: دارو برای بیماران ثبت نام شده در نظر گرفته می‌شود.

وی با تاكید براینكه در حوزه نانوتكنولوژی در حال سرمایه گذاری هستیم، خاطرنشان كرد: برای توسعه علمی كشور 7 قطب نانوتكنولوژی تعریف شده است و 4 مركز تحقیقات از نظر رشد، سرمایه گذاری شده است.

به گزارش ایسنا، وی اظهار داشت: در حوزه تحقیقات طی دو سال گذشته پیشرفت خوبی وجود داشته است.

دكتر دیناروند با بیان اینكه محصولات نانوتكنولوژی در كشور ما جایگاهی ندارد تصریح كرد: پیش بینی شده است كه در آینده جایگاه خوبی داشته و به همین دلیل سرمایه گذاری‌ها نیازهای آینده ما را رفع می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha