یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 336070

سلامت نیوز: پس از شناسایی سویه جدید کرونا در ایران بسیاری از متخصصان و محققان درباره اوج‌گیری دوباره آن هشدار دادند و به مردم توصیه کردند هرچه زودتر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهل‌انگاری نکنند.

اصرار اشتباه بر آموزش حضوری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،با این همه، در این مدت از سوی مسوولان اقدامات تحدیدکننده یا ممنوعیتی برای جلوگیری از گسترش سویه امیکرون اعلام نشد. افزون بر این، ستاد ملی مقابله با کرونا دستور بازگشایی مدارس را نیز صادر کرد. از طرف دیگر، مردم هم در این مدت برای جلوگیری از گسترش بیماری همکاری‌های لازم را نداشتند تا آنجا که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰درصد رسید و از تزریق دوز سوم واکسن کرونا هم خیلی استقبال نشد.

همه این موارد دست‌به‌دست هم داد تا درحال‌حاضر در پیک ششم کرونا قرار بگیریم، آن هم با گسترش سویه امیکرون که به گفته متخصصان سرعت بالایی در سرایت دارد و اگر زمان ابتلا در سویه دلتا سه تا پنج روز بود، اکنون به 5/1 تا سه روز رسیده است. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا دراین‌باره گفته بود که «چند هفته پیش درباره امیکرون پیش‌بینی کرده و راهکارهایی را ارائه داده بودیم.

اگر از همان زمان توصیه‌های ما اجرا می‌شد، شاید الان این مساله به این شدت اتفاق نمی‌افتاد.» به‌هرحال این توصیه‌ها موردبی‌توجهی قرار گرفت و محدودیت‌ها اعمال نشد و الان با مساله گسترش انفجاری امیکرون، پیک جدید در کشور و شهرهای قرمز مواجهیم. همزمان اصرار بر بازگشایی مدارس نیز سبب شده که والدین نگرانی زیادی در این‌باره داشته باشند، آن هم در شرایطی که مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای کشور، دانش‌آموزان را ناقلان بزرگ امیکرون می‌داند.

در آخرین اظهارنظرها رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اینکه آیا دانش‌آموزان در شرایط کنونی کرونا در کشور باید در کلاس‌های درس حضور داشته باشند یا خیر، گفته که اختیار تحصیل حضوری یا غیرحضوری دانش‌آموزان به استان‌ها داده شده است و مسوولان این حوزه و ستاد مربوطه در استان‌ها با توجه به وضعیت استان خود، شرایط کرونایی را رصد کرده و در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند.


حسینعلی‌ شهریاری درباره فعالیت مدارس و چگونگی حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در شرایط شیوع سویه امیکرون کروناویروس اعلام کرده که؛ اختیار تصمیم‌گیری درخصوص این موضوع به ستاد ملی مبارزه با کرونای استان‌ها داده شده است؛ برای مثال، اکنون تحصیل دانش‌آموزان در سیستان‌وبلوچستان به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. در تهران هم تا جایی که اطلاع دارم اجباری برای حضور دانش‌آموزان در مدارس وجود ندارد و این امکان وجود دارد که دانش‌آموزان به‌صورت غیرحضوری در کلاس‌های درس شرکت کنند.
 
تعطیلی سراسری نداریم
اما صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرده که تعطیلی سراسری مدارس قطعا نخواهیم داشت. او گفته؛ با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا، مقرر شده برای مدیریت این مساله ستادهای مقابله با کرونای استان‌ها تصمیم بگیرند. مدارس در برخی مناطق روستایی ما حضوری هستند. در برخی مدارس نیز دانش‌آموزان به‌صورت حضوری و مجازی و در پاره‌ای مناطق نیز کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند.


معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش ضمن تاکید بر اینکه پیرامون برگزاری حضوری کلاس‌های درس، اصل را بر اقتضائات و شرایط هر منطقه گذاشته‌ایم و تعطیلی سراسری مدارس را نداریم، تاکید کرده که مسوولان هر استان برحسب شرایط، تصمیم‌گیری می‌کنند که مدارس حضوری، مجازی یا ترکیبی از هر دو روش باشد.

ستاری‌فرد درباره نگرانی والدین از ابتلای فرزندان‌شان به کرونا گفته است که همکاری و هماهنگی میان اولیا و مدارس برقرار است و اصل را بر همراهی اولیا و مدارس گذاشته‌ایم. اگر هر دانش‌آموزی علائم سرماخوردگی داشت از حضورش در مدارس امتناع می‌شود و دانش‌آموزانی که به‌واسطه بیماری اعضای خانواده، در معرض ابتلا قرار دارند نیز در مدارس حضور نمی‌یابند.

پروتکل‌ها به نحو مطلوب در مدارس رعایت می‌شوند
با وجود اینکه خانواده‌ها از رعایت پروتکل‌ها در مدارس ناراضی هستند و معتقدند حداقل تا پایان پیک ششم کرونا نباید بچه‌ها به مدرسه بروند اما حسن محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل شهر تهران در گفت‌وگو با «صبح‌نو» با اشاره به گروه‌بندی دانش‌آموزان می‌گوید: دانش‌آموزانی که تعدادشان از 30 یا 35نفر بیشتر باشد قطعا گروه‌بندی خواهند شد و در نوبت‌های متفاوت به مدرسه می‌آیند.

درحال‌حاضر 30درصد مدارس حضوری و 70درصد غیرحضوری هستند. اگر دانش‌آموزی علائم بیماری یا حتی سرماخوردگی داشته باشد، از ورود او به کلاس درس جلوگیری می‌شود و اگر در کلاس درس دو دانش‌آموز یا بیشتر علائم کرونا یا سرماخوردگی داشته باشند، کلاس به مدت دو هفته غیرحضوری و به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

او ادامه می‌دهد: اگر دانش‌آموزان در بیش از یک کلاس درس علایم داشته باشند، کل مدرسه به مدت دو هفته غیرحضوری می‌شود. مدیران و معلمان در این زمینه حساسیت و توجه لازم را دارند؛ چراکه سلامت دانش‌آموزان و سلامت کل مدرسه مطرح است. ضمن اینکه ما هم رصد و کنترل‌های لازم را بر وضعیت مدارس داریم. محمدی با بیان اینکه میزان ابتلا به امیکرون در مدارس همانند کشور بالاست، تاکید می‌کند: شورای مدرسه یا استان مطابق با شرایط فوق درباره حضوری یا غیرحضوری بودن مدارس تصمیم می‌گیرد و ما در این‌باره صرفا ابلاغ‌کننده پروتکل و ناظر هستیم.


او در پاسخ به این پرسش که خانواده‌ها از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ناراضی هستند، می‌گوید: والدین که در همه زمان حضور در مدرسه همراه فرزند خود نیستند، آن‌ها نگران زمانی هستند که خودشان حضور ندارند و مدرسه مطابق با استاندارد آن‌ها پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند اما تمام تلاش ما این است که پروتکل‌ها رعایت شوند. از اختلاط بچه‌ها جلوگیری کنیم، تهویه کلاس به‌خوبی انجام شود و سایر موارد که از شیوع بیماری جلوگیری شود. این وظایف ماست که انجام می‌دهیم و خانواده‌ای که در تمام زمان در کنار فرزند خود حضور ندارد فکر می‌کند پروتکل ممکن است رعایت نشود.

محمدی ادامه می‌دهد: از این جهت من به ایشان حق می‌دهم که ممکن است نگرانی داشته باشند اما انصافا همکاران ما تلاش می‌کنند پروتکل‌ها را به‌صورت حداکثری رعایت کنند و بچه‌های دیگران را بچه‌های خودشان بدانند. او تاکید می‌کند: دانش‌آموزان ممکن است ناقلان دردسترس‌تری باشند اما به این معنی نیست که مدارس مرکز انتقال بیماری هستند.

همانطور که افراد در مترو و اتوبوس حضور پیدا می‌کنند، در مدرسه هم حضور پیدا می‌کنند. در هیچ‌جای دنیا اصل بر تعطیلی کامل مدارس نیست و تعطیل نکردند و ما هم بنا نداریم که مدارس را به‌طور کامل غیرحضوری کنیم. در این مدت دانش‌آموزان زیادی از آموزش غیرحضوری ضربه خوردند به اضافه اینکه مدارس صرفا محل آموزش نیست و محل تعاملات اجتماعی و مدنی نیز هست. باید به این موارد نیز فکر کنیم.


محمدی در شرایطی این اظهارات را مطرح می‌کند که حمید عمادی‌کوچک، رییس بخش عفونی بیمارستان امام‌خمینی (ره) درباره بازگشایی حضوری مدارس، گفت: «این کار اشتباهی است که مسوولان وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم اصرار بر حضوری کردن کلاس‌ها و امتحان‌ها دارند؛ ما چوب این موضوع را خوردیم و باز هم خواهیم خورد اما نمی‌دانم چرا در این زمینه مسوولان مربوطه کوتاه نمی‌آیند.»
 
تجربه یک معلم
بیانی معلم مقطع ابتدایی در یک مدرسه پسرانه غیرانتفاعی است. او درباره رعایت پروتکل‌ها در مدرسه می‌گوید: کلاس درس ما بزرگ است. 18دانش‌آموز هم در کلاس دارم اما متاسفانه برخی خانواده‌ها رعایت نکرده و فرزند خود را زمانی که حالت سرماخوردگی دارد به مدرسه فرستادند. اگرچه ما سعی کردیم بچه‌های با حالت بیماری را از دیگر دانش‌آموزان جدا کرده و فاصله بیشتری در نظر بگیریم اما بعد از آن بچه‌های دیگر هم بیمار شدند.

او در ادامه بدون اینکه بخواهد اشاره‌ای به منطقه آموزش‌وپرورش کند، می‌افزاید: هیات‌مدیره و منطقه اصرار دارند که با رعایت پروتکل‌ها آموزش حضوری داشته باشند چون ظاهرا خیلی با روش‌های آموزش غیرحضوری و آنلاین راحت نیستند. از طرف دیگر، برخی خانواده‌ها هم حساسیت در برابر امیکرون را غیرضروری دانسته و آن را یک سرماخوردگی ساده می‌دانند که باعث دردسر شده است.

این معلم مقطع ابتدایی در ادامه تاکید می‌کند: از هفته گذشته که بیماری شدت گرفت، دانش‌آموزان در هفته سه روز باید به مدرسه بیایند اما بعضی خانواده‌ها هم به مدرسه اعلام کرده‌اند که تا پایان امسال و آرام شدن شرایط کرونایی، فرزند خود را به مدرسه نمی‌فرستند. حالا مدرسه باید کلاس‌ها را کاملا آنلاین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha