سلامت نیوز: استاد اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه اعتماد به واکسن به اندازه اثربخشی واکسن‌ها ضروری است، گفت: اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی درست در مورد مسائل مربوط به واکسن، زمینه اعتماد و استقبال از واکسیناسیون بخصوص در مردان را فراهم می‌کند.

اعتماد به واکسن به اندازه اثربخشی واکسن‌ها، ضروری است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در تقویم رسمی کشور، اول تا هفتم اسفند ماه، هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده که شعار امسال، «مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری، محافظت جمعی» است.

انتخاب این شعار شاید با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور و تزریق واکسن به عنوان مهارکننده آن همچنین استقبال کمتر مردان از واکسیناسیون در نظر گرفته شده است زیرا بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، زنان در برنامه واکسیناسیون از مردان جلوتر افتاده‌اند به طوری که در آذر سال جاری ۱۷.۷ درصد مردان و ۱۶.۴ درصد زنان بالای ۱۰ سال واکسن نزده‌ بودند.

واکسن یکی از موفق‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین ابزارهای بهداشت عمومی است که تا حد زیادی به حذف یا کنترل چندین بیماری جدی در قرن گذشته کمک کرده است. به همین دلیل، برای کنترل همه‌گیری ویروس کرونا علاوه بر اقدامات موثر بهداشت عمومی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، اجتناب از فضاهای شلوغ سربسته و آموزش جمعیت عمومی، واکسیناسیون در کاهش بیماری و پیشگیری از مرگ و میر ضروری است. با این حال، تردید در واکسیناسیون به یک مساله جهانی در حال ظهور تبدیل شده تا آنجا که سازمان بهداشت جهانی این تردید را یکی از ۱۰ تهدید نخست برای سلامت جهانی معرفی کرده است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز یکشنبه و به بهانه نخستین روز از هفته ملی سلامت مردان که «به باورهای نادرست در زمینه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹» نامگذاری شده است، در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، درباره چرایی تردید داشتن افراد به واکسیناسیون بخصوص در میان مردان، گفت: اعتماد به واکسن به اندازه اثربخشی خود واکسن‌ها ضروری است که این اعتماد، ممکن است در سه سطح اعتماد به محصول، اعتماد به ارائه‌دهنده واکسن و اعتماد به سیاستگذاران باشد.

حمید سوری اظهارداشت: متاسفانه تاکنون اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی درستی در مورد مسائل مربوط به واکسن یا عوارض احتمالی آن انجام نداده‌ایم و همچنان پرسش‌های زیادی در ذهن مردم و کارشناسان بی‌پاسخ مانده است. از سوی دیگر، گروه‌های ضدواکسن یا واکسن‌ستیزان هم بیکار ننشسته‌اند و از همین عدم شفاف‌سازی و سکوت بهره می‌برند و افرادی را به دنبال خود می‌کشانند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: در دنیای امروز اگر منابع خبری موثق و مورد اعتمادی وجود نداشته باشد به طور قطع مردم به سراغ منابع دیگری می روند که به لحاظ روحی آنان را اقناع می کند. این در حالی است که القا دستورات نادرست در خصوص مهار اپیدمی و اثر بخشی واکسیناسیون هم می تواند زمینه بی اعتمادی را فراهم کند.

سوری به تاثیر سفرهای خارج از کشور در کمرنگ بودن استقبال از واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: برخی مردم به دلیل سفر به خارج از کشور به دنبال واکسن هایی هستند که برای گرفتن ویزا با مشکل روبه رو نشوند. رفع این موانع در کنار اعتمادسازی به واکسیناسیون از راهکارهای اصلی مشارکت مردم بخصوص مردان در این فرایند است.

بنا بر اعلام دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز شمار هفته ملی سلامت مردان عبارت است از:

یکشنبه ۱ اسفند : باورهای نادرست در زمینه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹

دوشنبه ۲ اسفند : پاندمی کووید ۱۹ و سلامت روان مردان

سه شنبه ۳ اسفند : سلامت باروری مردان و جوانی جمعیت 

چهارشنبه ۴ اسفند: مولفه های اجتماعی مرتبط با سلامت مردان

پنج شنبه ۵ اسفند: کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار

جمعه ۶ اسفند: سواد سلامت و نقش آن در سلامت مردان

شنبه ۷ اسفند : نقش شیوه زندگی سالم در پیشگیری از سرطان های شایع مردان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha