سلامت نیوز: آقایان نسبت به بانوان کمتر به دوره‌ای دوره‌ای و مشورت به پزشک توجه دارند. البته به این معنا نیست که کمتر بیمار می‌شوند بلکه غالبا تا بروز علائم جدی بیماری از این اقدامات صرفنظر می‌کنند. در نتیجه معمولا روند درمان پیچیده‌تری دارند و حتی در مواردی نیز متاسفانه اقدامات درمانی موثر نخواهدبود.

آقایان لطفا به سلامت خود اهمیت دهید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، شاید بعضی از آقایان بر این باورند که اولویت زندگی، رسیدگی به نیازهای خانواده و تامین معاش و امنیت خاطر آنها است اما ضرورت این امر خطیر نباید به غفلت از سلامت خود بینجامد چراکه پیشرفت بیماری می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامت داشته‌باشد، هزینه‌های سرسام‌آور به خانواده تحمیل کند و حتی در مواردی منجر به فوت شود. حال آنکه خیلی از بیماری‌ها مانند ناراحتی‌های پروستات که در مردان بسیار شایع است، در مراحل اولیه روند تشخیص و درمان ساده‌ای دارند و به‌کمک درمان‌های دارویی و حتی جراحی‌های سرپایی غالبا نتایج موفقیت‌آمیزی در پی دارد.

آندروپوز؛ از کاهش میل جنسی تا چاقی
«آندروپوز» که تحت‌عنوان «یائسگی مردانه» نیز شهرت دارد به مجموعه علائم فیزیولوژیک مرتبط با کاهش ترشح هورمون تستوسترون و دیگر هورمون‌های مردانه گفته می‌شود که از حدود سن 45 سالگی اتفاق می‌افتد. معمولا علائم این تغییرات هورمونی شبیه بانوان است اما با این تفاوت که احتمال باروری در مردان همچنان وجود دارد.
افت انرژی، کاهش تمایلات جنسی، احساس افسردگی، ضعف یا درد عضلانی، گرگرفتگی، شکستگی ناشی از تحلیل استخوان‌ها، اختلالات خواب، افزایش چربی در بافت شکم و اختلال در رابطه جنسی از مهم‌ترین علائم آندروپوز محسوب می‌شود.
انجام آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌های مردانه به تشخیص این وضعیت کمک می‌کند و غالبا تجویز دارو برای جبران کمبود هورمون به بهبود حال فرد کمک می‌کند. معمولا اندازه‌گیری سطح هورمون تستوسترون در آزمایش صبحگاهی توصیه می‌شود زیرا سطح این هورمون طی روند فعالیت‌های روزمره کاهش می‌یابد. البته از آنجا که علل متعددی در کاهش تستوسترون نقش دارند، لازم است تشخیص دقیق و توجه به درمان مناسب صورت گیرد.
 

«پروستات» و طیف ناراحتی‌های مختلف
پروستات غده‌ای سفت و شبیه گردو است که در ابتدای مجاری ادراری و در لگن خاصره وجود دارد که نقش مهمی در فرایند باروری مردان دارد. غده پروستات هنگام انزال منقبض می‌شود و ماده قلیایی منی را ترشح می‌کند که نیاز غذایی اسپرم تا زمان جا‌گیری در رحم را تامین می‌کند و از طرفی به حیات اسپرم در محیط اسیدی لوله‌ها و جسم رحم کمک می‌کند.
رشد و فعایت سلول‌های پروستات تحت‌تاثیر هورمون‌های جنسی از جمله تستوسترون است اما با افزایش سن، اندازه این غده نیز بیشتر می‌شود که «هایپرتروفی خفیف پروستات» نام دارد. به‌تدریج که این غده بزرگ می‌شود، بر اعضای مجاور به‌خصوص مجاری ادرار فشار وارد می‌کند که این روند ممکن است مانع از تخلیه کامل ادرار شده و نیاز به اقدامات جراحی یا دارویی برای رفع انسداد به‌وجود آید.
البته پروستات ممکن است عفونی شده و با درد شدید و غیرقابل‌تحمل همراه است. عفونت منجر به بروز التهاب و تورم شده و انسداد نسبی یا کامل در مجاری ادرار ایجاد می‌کند که با درد و تب همراه خواهدبود. در این شرایط نیاز به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی برای چند هفته یا حتی بیشتر است تا عفونت به‌طور کامل برطرف شود.


سلول‌های پروستات نیز همانند سلول‌های بافت پستان بانوان تحت‌تاثیر هورمون‌هاست و احتمال سرطانی‌شدن وجود دارد. این سلول‌های سرطانی ابتدا در محل خود قرار دارند و به‌آرامی تکثیر پیدا می‌کنند که منجر به بزرگ‌شدن تدریجی تومور می‌شود. زمانی که اندازه توده سرطانی بزرگ شود ممکن است حتی با لمس از قسمت مقعد نیز مشخص شود. به‌تدریج سرطان پیشرونده می‌شود و متاستاز می‌دهد و اندام‌های دیگر به‌خصوص استخوان‌ها را درگیر می‌کند.
سلول‌های پروستات مقدار کمی پروتئین به‌نام آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (APS) تولید می‌کنند که با انجام آزمایش خون می‌توان سطح آن را اندازه‌گیری کرد. از آنجا که اندازه غده پروستات با افزایش سن بیشتر می‌شود، سطح این پروتئین‌ها نیز به‌طور معمول افزایش می‌یابد که می‌تواند زمینه‌‌ساز‌هایپرتروفی پروستات، عفونت، تغییر در بافت یا سرطان پروستات شود. از طریق اقدامات نوین می‌توان دو نوع این‌‌ پروتئین‌ها؛ آنتی‌ژن آزاد و آنتی‌ژن متصل له مولکول‌های دیگر را تشخیص داد. در موارد ابتلا به سرطان پروستات، نوع آزاد آنتی‌ژن‌ها بسیار کمتر است و می‌توان از طریق به اقدامات درمانی سریع‌تر و موثرتر پرداخت.
روش‌های درمان برای مبتلایان به بیماری‌های پروستات با توجه به سن، وضعیت بیمار و وخامت مشکل، متفاوت خواهدبود. توجه به عملکرد مثانه مانند اختلال در دفع ادرار، احساس درد یا تکرر ادرار از جمله مواردی که حتما باید با پزشک مشورت کرد تا بیماری‌های پروستات در مراحل اولیه تشخیص و درمان شوند.


اختلال در عملکرد جنسی و تاثیر جدی بر زندگی فردی و خانوادگی
اختلال در عملکرد جنسی یکی از چالش‌های مهم سلامت افراد است که تاثیر جدی در رابطه زناشویی دارد و جزو مهم‌ترین علل بروز طلاق محسوب می‌شود. همچنین به‌طور جدی بر اعتمادبه‌نفس فرد نیز تاثیر می‌گذارد. متاسفانه هنوز صحبت‌کردن در مورد این مشکلات و مراجعه به پزشک یا روانپزشک برای تشخیص و درمان، تابو است و بسیاری افراد، دوران شیرین زندگی جوانی و فرصت‌های عالی فرزندآوری و تشکیل خانواده را به‌ این دلیل از دست می‌دهند.
اختلال در برقراری رابطه جنسی مطلوب، آقایان و بانوان را درگیر می‌کند که در بانوان با عدم‌تمایل به رابطه جنسی، اختلال در ارگاسم و احساس درد هنگام رابطه جنسی همراه است. اختلال انزال و نعوظ نیز مهم‌ترین اختلالات جنسی در آقایان است و درصد کمتری نیز تمایل به رابطه جنسی ندارند که در اصطلاح سردمزاجی گفته می‌شود.
بعضی از اختلالات جنسی بیشتر از اینکه به سلامت اندام‌‌ها مربوط باشد، تحت‌تاثیر هیجانات و تجربه‌های گذشته است. مصرف داروهای ضدافسردگی و کنترل‌کننده فشارخون، الکل و دیگر مواد مخدر نیز بر خلق‌وخو تاثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به اختلال در رابطه جنسی شود. در مورد وضعیت سلامت نیز باید گفت که دیابت، ناراحتی‌های قلبی‌-عروقی، اختلالات نورولوژیک و مشکلات فیزیولوژیک سیستم تناسلی نیز زمینه‌ساز این مشکل خواهندبود. البته با افزایش سن و کاهش تدریجی هورمون تستوسترون، تمایل به رابطه جنسی نیز کمتر می‌شود.
استرس مزمن، اضطراب و افسردگی نیز تمایل به ابراز رابطه جنسی را کاهش می‌دهد. اختلالات جنسی زمانی شدیدتر می‌شود که یکی از همسران نتواند‌ نیازهای طرف مقابل را بشناسد و درک کند و نوعی حجب‌وحیا نیز مانع از ابراز تمایلات شود که در چنین شرایطی به‌تدریج رابطه زناشویی سردتر می‌شود. به‌طور کلی، رابطه جنسی الزاما به مشکلات فیزیولوژیک مربوط نمی‌شود و تمایل و پاسخ جنسی در وهله اول مستلزم رابطه صمیمی و عاطفی زن‌وشوهر است که در مورد خانم‌ها این مساله اهمیت و تاثیر بیشتری دارد.


«چاقی»؛ تهدید جدی سلامت مردان
چاقی یکی از معضلات شایع در جوامع امروزی است که شیوع آن به‌خصوص در شهرهای صنعتی افزایش یافته‌است. بی‌تحرکی و تغذیه ناسالم مهم‌ترین علل بروز اضافه وزن و چاقی هستند که تحت‌تاثیر سبک زندگی شهرنشینی اتفاق افتاده‌است.
با توجه به اینکه شیوع بیماری‌های قلبی‌-عروقی در مردان بیشتر است، چاقی را نیز باید یک عامل جدی در این زمینه دانست. از طرفی مردان کمتر به تناسب اندام و تغذیه سالم اهمیت می‌دهند که زمینه خطر تشدید می‌شود. تاثیر چاقی به حدی است که مردان جوان در حدود سن 18 سالگی با نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر از 30، سه برابر بیشتر مستعد ابتلا به حمله قلبی هستند.
همچنین ابتلا به دیابت نوع 2، اختلالات عضلانی اسکلتی ناتوان‌کننده مانند آرتروز، افزایش احتمال فوت ناشی از سرطان کلیه و کولون، عوارض شدید پس از ابتلا به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی نیز در صورت چاقی افزایش می‌یابد.
همچنین چاقی در سنین 50 سالگی منجر به کاهش قشر سفید مغز که مسوول ارتباط بین قسمت‌های مختلف مغز است، می‌شود و در نتیجه احتمال پیری زودرس مغز طی 10 سال بعد بیشتر از افراد لاغر خواهدبود.
البته نتایج مطالعات مختلف نشان می‌‌دهد چاقی در مردان یک عامل جدی ناباروری نیز محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که ده کیلوگرم اضافه وزن سطح ناباروری را 10درصد افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد همان‌گونه‌ که اضافه وزن خانم‌ها یکی از عوامل جدی ناباروری به‌دلیل شیوع بیشتر نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک و.... است، چاقی در مردان را نیز باید عامل جدی دانست.
از همین‌رو رعایت رژیم غذایی سالم شامل میوه‌‌ها و سبزیجات فراوان و پرهیز از غذاهای چرب در کنار گنجاندن ورزش به‌‌عنوان یک اصل مهم سلامت در برنامه روزانه زندگی همواره توصیه می‌شود تا زمینه بروز بیماری‌های مختلف کاهش یابد و بتوان از سالمندی توام با سلامت لذت برد.


منابع: essourcessante.salutbonjour.ca
PourquoiDocteur.fr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha