دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

نجاتگران هلال احمر: آماده‌ایم

بارش برف و بوران شدید در برخی استانها، مأموریت‌های سرخپوشان را افزایش داده است

سلامت نیوز:با اینکه یک ماه بیشتر از فصل زمستان باقی نمانده و انتظار می‌رود با گرم شدن هوا، از بار ماموریت‌های امداد و نجات زمستانه در محورهای مواصلاتی کاسته شود، اما امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر بعد از گذشت بالغ بر 85 روز از شروع طرح زمستانه امداد و نجات، همچنان در پست‌های ماموریتی خود حضور دارند و به ارائه خدمات امدادی در محورهای مواصلاتی کشور مشغولند.

نجاتگران هلال احمر: آماده‌ایم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،با اینکه هواشناسی اعلام کرده بود بارش‌های مجدد از شنبه هفته جاری 14 استان کشور را در برمی‌گیرد، اما این بارش‌ها از اواخر هفته گذشته در بسیاری از استان‌های کشور آغاز شد و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر را چند روز جلوتر از پیش‌بینی‌ها سر صحنه حوادث مختلف کشاند.

شنبه شب بارش برف و بوران شدید در محور تکاب به شاهین‌دژ 29 خودروی عبوری از این گردنه سخت و برفگیر را متوقف کرد. در راه ماندگان طی تماس با مرکز فوریت‌های هلال احمر استان آذربایجان غربی درخواست کمک خود را برای رهایی از این وضعیت اعلام کردند تا نیروهای امدادی شهرستان تکاب برای کمک به آنها راهی منطقه شوند.

«جواد قربانخانی» یکی از امدادگران داوطلب حاضر در این ماموریت بود که وقتی ساعت 20 و 30 دقیقه شامگاه شنبه برای این ماموریت به منطقه اعزام شد، همراه با دوستانش تا پاسی از شب حسابی مشغول کمک‌رسانی به راننده‌های در راه ماننده بود: «منطقه‌ای که این خودروها در آن گرفتار شده بودند، گردنه‌ای خطرناک و به شدت برفگیر و سرد است. وقتی به منطقه رسیدیم با زنجیره‌ای از خودروهای در راه مانده روبه‌رو شدیم که اغلب به دلیل انحراف از مسیر در پی لغزندگی جاده و همراه نداشتن زنجیر چرخ از ادامه راه باز مانده بودند.»

برف و بوران در گردنه یخ‌زده مایین

تیم اعزامی به محور تکاب – شاهین‌دژ، بلافاصله بعد از رسیدن به منطقه در قالب گروه‌های دو نفره کار امدادرسانی را دنبال کردند: «امدادگران با کمک به راننده‌ها در بستن زنجیر چرخ و خارج کردن خودروها از مسیرهای انحرافی کمک کردند تا محور سریعا باز شود، اما از آنجا که این عملیات تا ساعت حدود 2 بامداد طول کشید، نیاز بود نسبت به توزیع اقلام غذایی میان مسافران در راه مانده نیز اقدام کنیم. گروهی از امدادگران هم با توزیع 20 بسته خرما و 20 بطری آب معدنی بین 90 سرنشین این خودروها سعی کردند از ترس و دلهره حاکم بر فضا بکاهند.»

«امیر جعفرزاده» مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی هم در این‌باره می‌گوید: «محور مایین بلاغ در مسیر تکاب به شاهین‌دژ یکی از محورهای برفگیر و سرد استان آذربایجان غربی است که هر ساله در فصل سرما ماموریت‌های امدادی زیادی را پیش روی نیروهای جمعیت هلال احمر قرار می‌دهد؛ محوری که حتی تا اردیبهشت ماه هم درگیر بارش‌های شدید است.»

او با بیان اینکه طرح امداد و نجات زمستانه امسال یک ماه زودتر از سال‌های گذشته به دلیل شرایط جوی حاکم آغاز شده و همچنان ادامه دارد، یادآور می‌شود: «به دنبال اعلام هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر شروع بارندگی‌ها در هفته جاری نیز تمام تیم‌های امدادی مستقر در 17 شعبه هلال احمر استان به صورت شبانه‌روز آماده ارائه خدمات به مردم هستند.»

211 تیم امداد و نجات در مازندران آماده‌اند

در استان مازندران هم که بارش‌های زمستانی از اواخر هفته گذشته در اغلب شهرها و محورهای مواصلاتی آن آغاز شده است، کار امدادرسانی نیروهای هلال احمر به در راه ماندگان و حادثه‌دیدگان جاده‌ای با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. به گفته دکتر «غلامعلی فخاری» مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران، با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی تمام نیروهای امدادی در مناطق مختلف استان به ویژه مناطق مرتفع و محورهای کوهستانی نظیر کندوان، هراز، سوادکوه، کجور، کیاسر، رامسر، نیالا، کلاردشت و گلوگاه در حالت آماده‌باش هستند.

او با بیان اینکه تمام توان عملیاتی، امدادی و پشتیبانی جمعیت هلال احمر استان در خدمت هموطنان متأثر از موج سرما قرار گرفته تا به همه درخواست‌های امدادی در کمترین زمان ممکن پاسخ داده شود، تاکید کرد: «درست است ما 211 تیم مجهز عملیاتی هلال احمر استان را همراه با 16 دستگاه آمبولانس و 5 دستگاه خودروی نجات برای کمک‌رسانی به راننده‌های در راه مانده به حالت آماده‌باش درآورده‌ایم، اما لازم است تا رانندگان هم به هشدارهای هواشناسی و توصیه‌های امدادی در این شرایط توجه و از بروز حوادث تلخ جلوگیری کنند.»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران در ادامه با اشاره به تصادف زنجیره‌ای 11 خودرو در جاده فیروز کوه به قائم شهر در آخرین روز بهمن ماه گذشته، از آن به عنوان یکی از ماموریت‌های سخت امدادگران استان طی روزهای اخیر یاد کرد: «در این حادثه امدادگران موفق شدند به 10 مصدوم سریعا امدادرسانی کنند و از تلفات ناشی از این حادثه بکاهند.»

روستاهای برفگیر امیدشان به ماست

در استان آذربایجان شرقی جدا از محورهای مواصلاتی و گردنه‌های برفگیر استان، روستاهای دورافتاده و با راه دسترسی سخت هم کم نیست. روستاهایی که از آغاز زمستان تا اردیبهشت‌ماه پشت دیواره برفی محصور می‌شوند و راه دسترسی به آنها بسته می‌شود. کمک‌رسانی به مردم آنها بخش زیادی از ماموریت‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی را شامل می‌شود.

«سید علی سیدی» معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی می‌گوید بارش‌های شدید برف و بوران در مناطق مختلف استان تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر را از هفته گذشته درگیر خود کرده و بار زیادی روی دوش نیروهای امدادی گذاشته است: «بارش برف جاده‌ها را دچار یخ‌زدگی کرده. مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها مه‌آلود است و محدودیت دید رانندگان، خطرآفرین.»

به گفته سیدی، امدادگران علاوه بر فعالیت در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای، کمک‌رسانی به مردم ساکن در روستاهای صعب‌العبور را فراموش نکرده‌اند و همواره می‌کوشند تا با یاری رساندن به آنها دغدغه‌ای از این بابت برای این اهالی باقی نماند: «نجات بیمار قلبی بدحال روستای جنگلی ونستان توسط سرخ‌پوشان جمعیت هلال احمر ورزقان یکی از ماموریت‌هایی است که در روزهای گذشته توسط امدادگران ما انجام شد.

این خانم ۶۵ساله دارای سابقه عمل جراحی باز بوده و به علت بروز مشکل قلبی نیاز به انتقال به مراکز درمانی داشت که به‌رغم مسدود بودن جاده ارتباطی و کولاک شدید  پس از ۲۲ ساعت تلاش نجاتگران سختکوش و همکاری صمیمانه عوامل راهداری و اورژانس و نیز تیم پشتیبانی اعزامی از حوزه معاونت محترم امداد و نجات استان به بیمارستان علامه جعفری ورزقان انتقال یافت.»

220 امدادگر گیلانی در حالت آماده‌باش

در گیلان هم این روزها 44 پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همراه با 220 امدادگر و داوطلب آموزش‌دیده جمعیت آماده خدمت به هموطنان‌شان هستند. به گفته سیاووش غلامی، در اجرای طرح زمستانه جمعیت هلال احمر استان گیلان در هر پست سه نفر و در هر پایگاه پنج نفر برای ارایه خدمات‌رسانی حوادث احتمالی در زمستان فعال شده‌اند: «درست است با اعلام وضعیت هواشناسی کشور نیروهای امدادی اغلب در پایگاه‌های جاده‌ای استان باید مستقر شوند، اما در ماموریت‌های امدادی، نیروهای هلال احمر با توجه به روستاهای دور افتاده و کمک‌رسانی به مردم آنها، می‌کوشند تا از آلام آنها بکاهند. مانند ماموریتی که طی آن امدادگران بعد از اعزام به یکی از روستاهای محاصره در برف سیوسرک جان مادری 60 ساله را نجات دادند.»

او قصه نجات را این‌گونه روایت می‌کند: «بعد از اینکه گزارشی از سوی مرکز فوریت‌های پزشکی مبنی بر اعلام حمله قلبی یک زن میانسال ۶۰ ساله در محور سیاهکل به دیلمان منطقه سیوسرک از مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان گیلان اعلام شد، بلافاصله عوامل امدادی جمعیت هلال احمر به همراه یک دستگاه آمبولانس از پایگاه آغوزی سیاهکل به محل وقوع حادثه اعزام شدند.

برف حسابی راه روستایی را مسدود کرده بود و امدادگران بخشی از مسیر را پیاده طی کردند. وقتی به روستا رسیدند و وضعیت این زن سالخورده را دیدند، با وجود نبود خودرو در نزدیکی روستا یکی از امدادگران او را روی کمر خود قرار داد و با پای پیاده این بیمار را به آمبولانس رساند. رفتاری که بیانگر روحیه انسان‌دوستی و مهربانی نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر است.»ماموریت‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر در زمستان امسال تا 25 اسفندماه جاری ادامه دارد و امدادگران باید بعد از پایان این طرح بلافاصله خود را برای مشارکت در طرح نوروزی هلال احمر آماده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha