سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 336166

سلامت نیوز:طب ایرانی یکی از مکاتب طبی دنیا با تاریخچه 10هزارساله است که براساس اخلاط چهارگانه و اهمیت تغذیه شکل گرفته است. این طب که روشی برای زندگی سالم‌ است، با تکیه بر طبیعت زندگی انسانی و متأثر از نظریه طبی ابوعلی‌سینا شکل گرفته تا برای حفاظت از سلامت بدن، دستورالعملی مطابق روند زندگی به افراد ارائه دهد.

طب ایرانی از پیشگیری تا درمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این روش طبی مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت (WHO) ده‌ها سال است به‌عنوان طب مکمل (Complementary Medicine) در کشورهای مختلف دنیا رواج دارد اما در ایران که زادگاه اصلی آن است، هنوز نتوانسته آنگونه که باید رواج پیدا کند. این در حالی است که با وجود پیشرفت‌های فراوان رشته‌های مختلف پزشکی، همچنان طب سنتی ایرانی برای پیشگیری از بیماری‌ها و درمان، نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای دارد.

ایده بیمارستان کامل
جامع بودن طب ایرانی آنجا مشخص می‌شود که به هیچ‌وجه اصول طب‌های رایج دیگر نظیر طب جدید متداول را رد نمی‌کند. در دانشکده‌های طب سنتی که در کشور وجود دارد، افرادی پذیرفته می‌شوند و تحصیل می‌کنند که دکتری عمومی پزشکی را داشته باشند و در سطح دکتری تخصصی با روش‌های پیشگیری و درمانگری طب سنتی آشنا شوند که حیطه‌های گسترده‌ای از تغذیه و داروسازی تا درمانگری مداخله‌گر شامل حجامت، زالودرمانی، فصد و اعمال یداوی را شامل می‌شود. نکته جالب اینکه در کشورهای پیشرفته دیگر این نوع طب به‌طور عادی رواج دارد اما در کشور ما که زادگاه این طب است، هنوز هیچ بیمارستان کاملی برایش وجود ندارد.


دکتر روشنک مکبری‌نژاد، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران، می‌گوید: پیشنهادی که ما به وزارت بهداشت داده‌ایم این است که این بیمارستان، به‌صورت تلفیقی (integrative) اداره شود؛‌ یعنی براساس همکاری طب‌های مختلف. این بهترین حالت در ارائه خدمات به بیماران است که در دنیا هم رواج دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در بیمارستان تلفیقی، از همکاری طب‌های مختلف یعنی طب رایج، طب سنتی و دیگر طب‌های مکمل مثل طب سوزنی بهره گرفته می‌شود، بیمار بیشترین سود را می‌برد. اصل ماجرا این است که در عرصه پزشکی، نباید تعصب داشت که در درمان بیمار فقط باید از یک روش خاص استفاده شود. 


با توجه به نیاز بیمار و نوع بیماری‌اش، باید از انواع روش‌ها استفاده شود. این، بهترین و ایده‌آل‌ترین شکل درمان بیمارستانی است که امیدوارم به آن برسیم. به‌گفته رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران، طب سنتی ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد که باید برای کمک به درمان بیماران از آن استفاده شود.

اهمیت سبک غذایی
یکی از اصول مورد تأکید همه علوم تغذیه در تمام زمان‌ها توجه به کیفیت غذایی است که باید مصرف شود. غذا در همه زمینه‌های زندگی بشری اثر مستقیم دارد و می‌تواند نقشی تعیین‌کننده  در سلامت فرد  در هر زمانی داشته باشد. حتما دیده‌اید که در مواقع خاص نظیر فوت بستگان و عزیزان، عکس‌العمل افراد متفاوت است.

برای فردی، غم سنگین است و ممکن است خسارت جانی به وی وارد کند.‌در عین حال خواهر یا برادر همین شخص با غم کنار می‌آید و شاید در همان خانواده نفر سومی هم باشد که غم کمترین اثر خود را بر وی بگذارد. در واقع همه این رفتارها برگرفته از سبک تغذیه‌ای است که طی دوره منتهی به این غم بر افراد فوق گذشته است.

اهمیت سبک غذایی تا آن حد بالاست که نه‌تنها در موقعیت‌های روبه‌روشدن با یک بیماری که در بحث‌های روانشناختی و احساسی نیز می‌تواند زندگی یک شخص را تحت‌تأثیر خود قرار دهد، مثال دیگر همین افسردگی است که آمارها نشان می‌دهد بخش بزرگی از جوامع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

طب سنتی ایرانی ما در این‌باره تحقیقاتی داشته که مشخص کرده غذایی که تازگی خود را از دست می‌دهد و بیش از حد در یخچال و فریزر نگهداری می‌شود، ارزش‌های غذایی خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای از دست می‌دهد. بنابراین غذای تازه راهی برای فرار از این بیماری همه‌گیر است.
 رهگیری این نسخه آنجا ثابت می‌شود که بیشتر روانپزشکان به افراد درگیرتوصیه می‌کنند از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنند و از مصرف هر نوع کنسرو یا غذایی که مواد نگه‌دارنده دارد، جلوگیری کنند.

مهم‌ترین اصل طب ایرانی
از نگاه  و منظر طب سنتی ایرانی غذا باید مناسب با طبع، سن، جنس، فصل و حال شخص باشد. این سبک طبی می‌گوید: همین حالا در چه حالی هستی؟ باید غذایت را متناسب با حالت مصرف کنی. اگر قرار است عروسی بروی، غذای سردی باعث می‌شود از محیط شاد و مفرح لذت نبری پس از شربت زعفران استفاده کن. اگر قرار است به یک جلسه سخت و پراسترس بروی، کمی شربت گلاب و عسل مصرف کن که تمدد اعصاب داشته باشی. می‌خواهی بروی به جلسه امتحان، شب قبلش غذای گرم زودهضم بخور. اگر شب زمستانی به معده‌ات غذای سرد دادی و فردایش سنگین و بیمار شدی، خودت مقصر بوده‌ای.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha