سلامت نیوز: در انتهای ماه بهمن و با گذشت 150روز از سال آبی؛ ذخایر آب سدهای کشور 20درصد کاهش نسبت‌به سال گذشته را نشان می‌دهد. سدهای تهران تنها دارای 17درصد پرشدگی مخزن هستند.

احتمالا ؛ تابستان تبدار و بی‌آب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با سپری شدن 150روز از سال آبی تا 30بهمن‌ماه (سال آبی 1401-1400) مجموع حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور به حدود 11.32میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر 20درصد کاهش است و این یعنی تابستان سال1401 با بحران کم‌آبی و حتی جیره‌بندی آب مواجه خواهیم بود.

به گفته فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان حجم ورودی‌ سدهای کشور در سال آبی جاری کاهشی معادل 15درصد نسبت‌به مدت مشابه سال آبی گذشته دارد اما با توجه به اینکه ذخایر برفی سال جاری تاکنون نسبت‌به سال قبل بیش از دوبرابر بوده که ذوب برف در ماه‌های آتی باعث رشد ورودی‌ به سدها خواهد شد ولی آیا این ذوب برف کاهش ذخایر آبی را جبران خواهد کرد؟


قاسم‌زاده اضافه کرده که میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سدهای استان خوزستان در شرایط فعلی به ترتیب حدود 10، 17، 35 و 49 درصد است.با توجه به وضعیت اصفهان با تنها 10درصد و استان تهران با 17درصد پرشدگی سدهای تامین‌کننده آب شرب، شرایط نه‌چندان خوشایندی در انتظار تابستان پیش رو در این کلانشهرها را می‌توان پیش‌بینی کرد.
 
سدهای ناخوش
 تامین آب موردنیاز کلانشهر تهران با جمعیتی حدود 9میلیون نفر و استان تهران با جمعیتی حدود 14میلیون نفر برعهده پنج سد است. پنج سدی که وضعیتی نگران‌کننده دارند. آخرین آمار از مجموع 20میلیون مترمکعب آب در سدهای لار و لتیان خبر می‌دهد که تامین‌کننده آب شرق تهران هستند. این درحالی است که ذخیره آب سد امیرکبیر یک‌سوم سال گذشته است و به 30میلیون مترمکعب رسیده و سدهای طالقان و ماملو نیز در مجموع 300میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارند.


بررسی‌ها نشان می‌دهند؛ احتمال دارد با توجه به کمبود شدید آب در سدهای لار و لتیان، آبرسانی به شرق تهران از منابع آبی در غرب استان تامین شود. این بدان معناست که توازن تامین آب در پایتخت در حال برهم خوردن است. در صورت ادامه روند کاهش نزولات جوی و از آن مهم‌تر عدم تغییر در رفتار مصرف‌کنندگان آب در تهران، تابستان کم‌آبی در انتظار پایتخت‌نشینان خواهد بود.


صادق ضیائیان، کارشناس هواشناسی درباره آخرین وضعیت بارش‌ها در تهران می‌گوید: انتظار داریم در اسفندماه بارش در حد نرمال یا زیر نرمال داشته باشیم و در بهار نیز بارش‌ها نرمال باشد و در تابستان نیز بارش زیادی نخواهیم داشت. تهران عمده بارشش را در پاییز، زمستان و بهار می‌گیرد.
او ادامه می‌دهد: این در حالی است که باید تا امروز به‌طور متوسط 151میلی‌متر در تهران باران می‌آمده اما تاکنون 109میلی‌متر از اول مهر بارش باران داشته‌ایم و این یعنی در تابستان با کم‌آبی مواجه خواهیم بود. به گفته ضیائیان، بارش‌های امسال نتوانسته کمبود بارش سال گذشته را جبران کند و به همین دلیل قطعا با کمبود آب مواجه خواهیم بود.


 پرمصرفیم
 همچنین مطابق با اعلام رسانه‌ها به‌طور متوسط سرانه مصرف آب شهروندان تهرانی 240لیتر در شبانه‌روز است که 70لیتر بیشتر از سرانه کشور است. درحالی‌که سرانه مصرف آب در اروپا 130لیتر در شبانه‌روز است، مصرف تهرانی‌ها تقریبا دو برابر بیشتر از سرانه مصرف اروپایی‌هاست.با توجه به کمبود ذخایر آبی کشور و خصوصا تهران، باید به فکر تغییر جدی رفتار شهروندان پایتخت‌نشین در مصرف آب بود. آگاهی‌رسانی درخصوص تغییر الگوی مصرف آب هیچ‌گاه به‌طور جدی نه ازسوی دولت و نه ازسوی رسانه‌ها و بخش آموزشی کشور مورد توجه نبوده است.


درحال‌حاضر مساله بحران آب برای مردم ایران به یک پذیرش عادی تبدیل شده است. درواقع واکنشی در برابر اخبار کم‌آبی و بحران آب در میان مردم نمی‌بینیم. توقع آن را داشتیم حداقل در بین درصدی از مردم شاهد تغییر رفتار در الگوی مصرف آب باشیم که متاسفانه اینطور نیست.
قطعا وضعیت بد منابع آبی در سال جاری می‌تواند فرصتی باشد برای تلنگر به مردم پایتخت‌نشین تا در مصرف آب خود دقت کنند؛ البته این تغییر الگوی مصرف آب در کنار آگاهی‌رسانی و آموزش به برخورد جدی ازسوی مسوولان با مشترکان پرمصرف نیز دارد.


برخی از مردم تهران درباره کم‌آبی به این نکته اشاره دارند که کم‌آبی واقعی نیست، چراکه فشار آب منزل ما هیچ‌گاه تغییری نکرده است. به نظر می‌رسد تامین آب پایتخت‌نشینان به هر قیمتی باعث شده است تا مساله کم‌آبی ازسوی جمعیتی حدود 9میلیون نفر جدی گرفته نشده و تغییری در الگوی مصرف آن‌ها ایجاد نکند.

با توجه به کمبود ذخایر آبی کشور و خصوصا تهران، باید به فکر تغییر جدی رفتار شهروندان پایتخت‌نشین در مصرف آب بود. آگاهی‌رسانی درخصوص تغییر الگوی مصرف آب هیچ‌گاه به‌طور جدی نه ازسوی دولت و نه ازسوی رسانه‌ها و بخش آموزشی کشور مورد توجه نبوده است
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha