سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید در مقیاس بزرگ نشان می دهد که خواب ضعیف می تواند خطر بیماری قلبی را سه برابر کند. این موضوع در مورد افرادی که سبک زندگی ناسالم و کم خوابی دارند، بسیار جدی است.

کم خوابی منجر به بیماری های قلبی می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، مطالعات جدید محققان نشان می دهد موارد متعددی همچون رضایت کمتر از خواب، احساس خواب آلودگی در طول روز، خواب با کیفیت پایین و یا به طور کلی خواب کمتر بر سلامت قلب تاثیر داشته و به طور کلی هر چه میزان خواب افراد کمتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی در آنها بیشتر است.

این تحقیق شامل بررسی شرایط  تقریباً ۷ هزار فرد بزرگسال بود که از آنها در مورد الگوهای خواب و سابقه بیماری قلبی سؤال شد. پژوهشگران برای برخی از این افراد از دستگاهی استفاده کردند که میزان فعالیت خواب آنها را اندازه گیری می کرد.
دکتر سومی لی (Soomi Lee)، نویسنده اول این مطالعه درباره موضوع فوق گفت: این پژوهش یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می ‌دهد در میان بزرگسالان سالم در میانسالی، داشتن مشکلات خواب بیشتر ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

گفتنی است بررسی اطلاعات و داده های مرتبط با گزارش های فردی و اکتیوگرافی افرادی که خواب کمتری دارند نشان می دهد خطر تخمینی مشکلات قلبی در این گروه بالاتر است. بر این اساس اعلام شد انداز ه‌گیری سلامت خواب به طور دقیق و جامع برای افزایش پیش‌بینی بیماری های قلبی مهم است.

یافته های این تیم پژوهشی نشان می دهد یکی از راه هایی که خواب ضعیف ممکن است با بیماری قلبی مرتبط باشد، تصلب شریان است. در این میان نتایج یک مطالعه قبلی نشان داده است که خواب کمتر از هفت یا بیش از هشت ساعت می تواند باعث سفتی شریان ها شود که این مساله به نوبه خود زمینه ساز  بیماری های قلبی یا سکته می شود.

بررسی های انجام شده در این مطالعه نشان داد شرکت ‌کنندگانی که بیش از هشت ساعت در شبانه ‌روز می خوابیدند، ۳۹ درصد بیشتر در معرض خطر تشکیل پلاک در داخل رگ ‌ها بودند و برای کسانی که کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند، این احتمال به ۵۴ درصد افزایش یافت. به این ترتیب می توان ادعا کرد بهترین میزان خواب برای افراد بالغ، بین هفت الی هشت ساعت است و خواب بیشتر یا کمتر از این استاندارد با خطر بیماری های قلبی همراه است.

محققان تاکید کردند: مدت خواب ممکن است به اندازه ورزش و رژیم غذایی برای سلامت قلب و عروق مهم باشد. در این میان این مساله که چقدر به خواب نیاز داریم به عواملی مانند سن بستگی دارد.

از نظر تخصصی دستورالعمل ها برای بزرگسالان عمدتاً هفت تا نه ساعت خواب در شب است، با این حال، از هر سه بزرگسال یک نفر کمتر از شش ساعت می خوابد.

این مطالعات همچنین  نشان داده است افرادی که خواب ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت، چاقی، مشکلات سلامت روان و مرگ زودرس هستند.شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha