جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 336285

سلامت نیوز:وضعیت تالاب بیـــن‌المللی میانکاله و محیط زیست استان مازندران، هر روز وخیـــم‌تر می‌شود و پس مرگ هــزاران پرنده طی دو سال گذشتــه و مرگ ناگهانی آنها در بهمن 98 و 99، امسال این اتفاق در بهمن‌ماه رخ نداد، امری که فرضیه ریختن سم در این تالاب را با اتفاقات چند روز گذشته، بیشتر می‌کند.

دامنه اعتراضات صنفی به شکارچیان رسید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،همواره سازمان حفاظت از محیط زیست مرگ ناگهانی پرندگان را ناشی از تشکیل سم بوتولیسم در کف تالاب اعلام کرد که در دو سال باعث مرگ بیش 20 هزار پرنده در این تالاب ‌شد،اما کارشناسان محیط زیســــت همچون اسماعیل کهرم، هیچگاه باور نــداشتند که بوتولیسم در کف رودخانه تشکیــل شود و شکارچیان و دامداران و مراکز پرورش ماهی که اجازه فعالیت در اطراف تالاب را نداشتند، را متهم به ریختن سم در این تالاب می‌کردند.


در بهمن 1400، که پرندگان در این تالاب تلف نشدند، آتش‌سوزی‌های مکرر و درگیری شکارچیانی که به آنها مجوز شکار داده نشد، سبب درگیری آنها با ماموران محیط زیست و قتل عام غیر قانونی پرندگان مهاجر شده است. بهمن امسال و همزمان با مرگ هزاران پرنده مهاجر در میانکاله در دوسال گذشته، امسال 23 بهمن، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از دستگیری تعدادی از شکارچیانی که در روزهای اخیر به تالاب میانکاله هجوم برده بودند، خبرداد: «آسیب‌های واردشده به محیط‌بانانی که در این درگیری حضور داشتند سطحی بوده است. »


این درگیری‌ها به دلیل عدم صدور مجوز شکار در این تالاب بوده که سه روز ادامه داشت. دامنه این اعتراضات و درگیری‌ها این بار به استان گلستان رسید و روز گذشته نیز شکارچیان متخلف در گروه‌های ده‌ها نفره به قصد شکار پرندگان مهاجر به آشوراده در استان گلستان هجوم آورده و حتی به سمت ماموران محیط زیست مازندران و گلستان که به قصد پیشگیری در منطقه مستقر شده‌اند اقدام به تیراندازی کرده‌اند پناهگاه حیات وحش ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتاری میانکاله شامل دو بخش خشکی و آبی و شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده است که اگرچه بین دو استان مازندران و گلستان قرار دارد، اما مدیریت آن با توجه به ضوابط مدیریت یکپارچه عرصه‌های محیط زیستی و به استناد در بند «د» ماده ۱۹۳ قانون برنامه پنجم توسعه بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران است.
کلانه رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله نیز اعلام کرد: «۳۰ شکارچی مسلح که در روز یکم اسفند ماه برای شکار پرندگان میانکاله به منطقه آشوراده آمده بودند بعد از حضور محیط بانان با سلاح‌های شکاری خود به سمت آنان شلیک کردند. حمله مسلحانه شکارچیان به محیطبانان میانکاله در سواحل آشوراده و بندر ترکمن در روزهای پنجم، دهم، دوازدهم و نوزدهم به‌همن اتفاق افتاده و با تفنگ‌های ساچمه‌ای به سمت محیط بانان شلیک کرده بودند. »

  تجارت پرسود ازسهم محیط‌زیست

این در حالی اســـت که با ممنوع شدن شکار و صادر نشدن پروانه شکار در جزیره آشوراده، شکارچیان متخلف در گروه‌های ده‌ها نفره به قصد شکار پـــرندگان مهاجر به آشوراده هجوم آورده و حتی به سمت ماموران محیط زیست مازندران و گلستان که به قصد پیشگیری در منطقه مستقر شده‌اند اقدام به تیراندازی می‌کنند. برآوردها از آمار پرندگان شکار شده نشانه‌های یک قتل عام را دارد.

چندی پیش نیز عبدالرضا باقری کنشگر محیط زیست و از اعضای کارزار تعطیلی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار با اشاره به رشد شکار پرندگان در این منطقه گفت: «امسال حدود ۸۰۰ قو در یک مرحله وارد فریدونکنار شدند که بعد از دو روز به ۲۰۰ قو رسیدند که ۳۰ تا از آنها فقط از داخل یک منزل خارج شد. » این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که تجارت پرسود شکار پرندگان مهاجر روزانه ده تا ۲۰ میلیون تومان پول عاید سرشاخه‌های شکارچیان می‌کند.

سال‌های گذشته بود که آماری از کشتار یک میلیونی پرندگان مهاجر در آب‌های شمالی منتشر شد که براساس گزارش‌ها روزانه جوامع محلی روزانه حدود سه هزار پرنده شکار و در بازار به فروش می‌رسانند که نه سازمان محیط زیست و نه دوستداران محیط زیست تاکنون نتوانسته‌اند مانع این کشتار شوند. گفتنی است که تنها در استان مازندران حدود ۲۰ هزار شکارچی با پروانه شکار و حدود صدهزار شکارچی بدون مجوز فعالیت می‌کنند. اما بنابر اعلام مسئولان محیط‌زیست در شهرستان فریدونکنار و بابلسر تنها ده محیط‌بان کار نظارت بر محیط زیست را به‌عهده دارند که این تعداد نیز به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند.

  به گفتــه مردم محلی شکار پرندگان مهاجر یک سنت دیرین است و آن‌ها از این طریق امرار معاش می‌کنند به صورتی که اسماعیل کهرم فعال محیط‌زیست و پرنده‌شناس در این خصوص می‌گوید: «جوامع محلی در حالی معیشت را بهانه می‌کنند که زمین‌های فریدونکنار بهترین برنج را تولید می‌کند و آنها هر سال دو بار برنج برداشت می‌کنند. با وجود این، در فصل زمستان گذرانی پرندگان هم شروع به بهره‌برداری غیرمجاز از پرندگان می‌کنند. » جمعیت برخی از این پرندگان در حال انقراض است، اما توجهی به این موضوع نمی‌شود و هر سال نیز برای جلوگیری از این اقدام قانون و مجازات در نظر می‌گیرند، اما فایده‌ای نداشته است.

عباس عاشوری پرنده‌شناس نیز می‌گوید: «گونه‌هایی مانند درنا، لک‌لک و قو تا آخر عمر با یک همسر زندگی خود را می‌گذرانند و فقط وقتی جفت آنها می‌میرد، ممکن است جفت دیگری اختیار کنند.» به گفته او، در برخی دیگر از گونه‌ها نیز پس از یک فصل زاد و ولد، احتمال تغییر جفت وجود دارد، اما این به آن معنی نیست که با کاهش جمعیت نرها، چند ماده زندگی خود را با یک نر می‌گذرانند، بلکه با کاهش جمعیت نرها، زاد و ولد و تداوم نسل این دسته از پرندگان مختل می‌شود. سال ۹۳ بود که طرح ۵ ساله مبنی بر ممنوعیت صید و عرضه غیر قانونی پرندگان مهاجر مقرر شد که دام‌های هوایی و کرس که از روش‌های صید پرندگان است، جمع‌آوری و نسبت به ساماندهی تالاب و ممنوعیت صید و شکار اقدام می‌شود.

حالا ۶ سال از تدوین این طرح گذشته و نه تنها روش‌های غیرقانونی صید پرندگان برچیده نشده، بلکه به جرات می‌توان گفت طی این سال‌ها با هیچ یک از عاملان صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در فریدونکنار، سرخرود و ازباران، برخورد قانونی صورت نگرفته است صید پرندگان به روش‌های غیرقانونی از جمله کرس، گذر و شب‌دام همچنان ادامه دارد و پرندگان مهاجربه صورت غیرقانونی در بازار فریدونکنار به فروش می‌رسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha