"بعضی ها فکر می کنند پروتز باعث سفتی و جلو آمدن سینه می شود ولی این موضوع کاملاً بستگی به اندازه و حجم سینه دارد و پروتز برای همه افراد مناسب نیست" این بخشی از صحبت‌های دکتر«فرهاد حافظی» فوق تخصص جراحی پلاستیک و استاد دانشگاه درخصوص جراحی لیفت سینه است. با دکتر حافظی درباره باید ها و نباید های جراحی لیفت سینه به گفتگویی نشستیم که متن آن را در زیر میخوانید:

آیا کاندیدای مناسبی برای جراحی لیفت سینه هستم؟

لیفت سینه در دو گروه انجام می‌شود، گروه اول کسانی که سینه های بزرگ و افتاده دارند و گروه دوم کسانی که اندازه سینه های آنها ثابت است و یا به دلیل انجام جراحی‌های کاهش وزن،سینه‌های آنها آویزان و افتاده شده درنتیجه برای لیفت مراجعه می‌کنند.

 اما لیفت سینه به دلایل مختلفی انجام می‌شود؛ یا به دنبال بزرگ سنگین بودن سینه یا به دلیل کم شدن وزن و یا بعد از حاملگی سینه‌ها شل و آویزان شده و افراد برای حل این مشکل متقاضی انجام جراحی لیفت سینه می‌شوند.

در برخی موارد تنها نیاز به بالا بردن سینه داریم، در موارد دیگر نیاز به کاهش حجم سینه در کسانی که سینه های خیلی بزرگ دارند، داریم و در برخی از افراد که سینه های خیلی کوچک و آویزان دارند از پروتز ها استفاده می کنیم، بعد سینه را لیفت می‌کنیم.

چه کسانی کاندید مناسبی برای انجام عمل لیفت سینه نیستند؟

افرادی که برای عمل لیفت سینه مراجعه می‌کنند باید از سلامت کامل برخوردار باشند، یعنی از نظر قلب، ریه و عروق سالم باشند و سابقه بیماری های قلبی و سکته نداشته باشند، علاوه بر این سابقه آمبولی ریه نداشته باشند.

در کل خانم‌هایی که بیماری مهم واصلی نداشته باشند می توانند کاندید این عمل باید باشند؛ البته اگر فرد متقاضی، مبتلا به دیابت و فشار خون کنترل شده باشد منعی برای عمل ندارد اما  ابتلا به بیماری هایی که ممکن است در طول عمل برای فرد ایجاد مشکل کنند، بسیار اهمیت دارد.

این عمل ممکن است چه عوارضی به همراه داشته باشد؟

اگر جراحی خوب انجام شود معمولاً عارضه‌ای به همراه ندارد اما در موارد نادری امکان کم شدن حس سینه و از بین رفتن قسمتی از پوست سینه به دلیل دوخته شدن تحت فشار ایجاد شود.

 ولی اشتباه شایعی که در این جراحی دیده می‌شود این است که برخی از خانمها توقع دارند، با لیفت سینه به هر اندازه، از پروتز استفاده شود و فکر می‌کنند این پروتزها باعث سفت شدن سینه می‌شود در حالیکه چنین چیزی امکان پذیر نیست. بافت سینه همانند تمامی بافت های بدن، نرم است و اگر کسی نیاز به حجم اضافه برای سینه ندارد با گذاشتن پروتز افتادگی سینه او بیشتر می‌شود. اما بعضی ها فکر می کنند پروتز باعث سفتی و جلو آمدن سینه می شود ولی این موضوع کاملاً بستگی به اندازه و حجم سینه دارد و پروتز برای همه افراد مناسب نیست. این جراح و هنر اوست که تشخیص می‌دهد چه کسی کاندید مناسبی برای پروتز است و با چه روشی می‌توان سینه را  بالا برد. البته جنس پوست و بافت سینه هم در به دست آمدن نتیجه دلخواه و در دوام و حفظ نتایج جراحی اهمیت دارد.

جراحی لیفت سینه، به غیر از کارکرد زیبایی کارکرد دیگری هم دارد؟

جراحی لیفت سینه یک نیاز جدی نیست و بیشتر جنبه روحی آن برای برخی از افراد اهمیت دارد؛ به طوری که برخی از افراد ممکن است از فرم بدن خود رضایت نداشته باشند و این قضیه به لحاظ روحی برای آنها مشکلاتی ایجاد کند.  اما وقتی که فرد با انجام عمل زیبایی از خود رضایت پیدا می‌کند از نظر روحی هم تقویت می شود.

برخی مواقع هم افراد رضایت و اعتماد به نفسی نسبت به فرم اندام خود دارند اما بعد از مدتی با افزایش وزن و یا بارداری این احساس رضایت را از دست می‌دهند. بنابراین  جراحی زیبایی به آنها کمک می کند تا اعتماد از دست رفته را مجدداً پیدا کنند از طرفی برخی مواقع برخی از خانم های جوان که حتی ازدواج هم نکرده‌اند با انجام عمل اسلیو معده، در ناحیه سینه و پوست بدن افتادگی پیدا می‌کنند و این قضیه باعث ناراحتی وعدم رضایت آنها می شود در نتیجه انجام عمل های زیبایی کمک بزرگی به این افراد می کند و بیمار دید بهتری نسبت به بدن خود پیدا می کند.

آیا بزرگی سینه و افتادگی آن باعث عوارض جسمی می‌شود و در این حالت لیفت سینه یک ضرورت محسوب می‌شود؟

بله سینه های بزرگ باعث عرق سوز شدن فرد و ابتلا به بیماری های پوستی می‌شود و در کنار این قضیه به شانه ها و گردن فشار ایجاد می‌کند در نتیجه لازم است حجم سینه این افراد کمتر شود تا فشار کمتری به گردن و سینه آنها بیاید.

آیا بعد از انجام عمل لیفت سینه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی ریوی وجود دارد؟

خیر این موضوع ارتباطی ندارد و جراحی لیفت سینه تنها و بر روی بافت چربی و مقداری کمی بافت شیری و پوست انجام می‌شود که همه از اجزای خارجی بدن است و هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن از جمله قلب ندارد مگر کسی که در ابتدا خود مبتلا به بیماری های قلبی عروقی باشد و اقدام به انجام این عمل کند. برخی افراد سابقه تنگی عروق مغزی و قلبی دارند و این جراحی برای آنها مناسب نیست اما صرفاً عمل سینه و کوچک کردن آن تنها عوارضی ندارد بلکه در تشخیص سرطان در خانم هایی که سینه کوچک تر دارند کمک بزرگی می کنند.

دوره نقاهت بعد از عمل به چه صورت است

معمولا دوره نقاهت این عمل بستگی به بزرگی سینه دارد هرچه سینه کوچک تر باشد دوره نقاهت کمتر است و معمولاً یک هفته تا ۱۰ روز دوره نقاهت به طول می‌کشد اما پیشنهاد می کنیم خانم ها از سوتین های مخصوص تا حدود ۳ ماه استفاده کنند تا فرم‌سینه ثابت شود و در جای اصلی خود قرار بگیرد و بعد از این مدت می‌توانند سوتین های معمولی استفاده کنند. حدود یک‌ ماه تا یک‌ ماه و نیم هم باید از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین خودداری کنند؛ ورزش هایی که معمولا باعث بازشدن دست و شانه می‌شوند اما انجام کارهای روزمره و عادی زندگی حتی رانندگی  بعد از یک هفته معنی ندارد.

جراحان عمومی و تخصص های دیگری هم این جراحی را انجام می دهند آیا این قضیه مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند؟

این عمل کاری کاملاً تخصصی است و کسی که آن را انجام می دهد حتماً باید دوره سه ساله جراحی زیبایی و پلاستیک را گذرانده باشد.  لذا به متقاضیان پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از تخصص پزشکی که جراحی را انجام میدهد مطمئن باشند و در نظر بگیرند که دوره سه ساله جراحی پلاستیک را گذرانده باشند.

چه خطرات و عوارضی در اعمالی که توسط افراد غیرمتخصص انجام شده تا کنون دیده شده است؟

زمانی که افراد غیرمتخصص این اعمال جراحی را که بعضی مواقع بسیار مشکل هست را انجام می دهند، در سینه‌های بزرگ عوارضی نظیر سفت شدن نوک سینه، عفونت، ایجاد زخم و عدم تقارن و نازیبایی دیده شده است.

توصیه آخر

خانم هایی که متقاضی انجام جراحی لیفت سینه هستند سعی کنند سینه را در حد اندازه طبیعی نگه دارند و تمایل به برخورداری  از سینه‌های خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک نداشته باشند.سایز طبیعی در اندازه مناسب همیشه بهترین وایده‌آل ترین حالت است؛ متاسفانه الان خیلی از بیماران به دنبال پروتز های خیلی بزرگ هستند در حالی که بزرگ کردن بیش از حد سینه عوارض بسیاری به همراه دارد و نازیبایی ایجاد می‌کند؛ هر اندازه سینه طبیعی تر باشد، زیبایی آن بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha