سلامت نیوز:رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد با اشاره به چالش‌های زیست محیطی شهرستان گفت: مهمترین چالش این شهرستان، تصفیه‌خانه شهر کرج و شهرک صنعتی اشتهارد است.

تصفیه فاضلاب، اصلی‌ترین چالش زیست محیطی ملارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، درباره چالش‌های زیست محیطی شهرستان ملارد خاطر نشان کرد: شهرستان ملارد غربی ترین شهر استان تهران و در همسایگی استان‌های البرز و مرکزی قرار دارد. مهمترین چالش این شهرستان، تصفیه خانه شهر کرج و شهرک صنعتی اشتهارد است. دومین چالش اساسی شهرستان شهر اخترآباد است که به عنوان مرکز دفن زباله غرب تهران شناخته می‌شود و در این منطقه پسماندهای شهرهای شهریار، قم و ملارد جمع آوری می‌شود.

وی اضافه کرد:طی ۲۰ سالی که از فعالیت این مرکز می‌گذرد، زیرساخت مناسبی برای آن وجود نداشته و زباله در آن تلنبار شده است. این موضوع باعث شده تا این مرکز به عنوان یکی از کانون‌های آلاینده غرب تهران شناخته شود. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد با بیان اینکه حل مشکل این مرکز به‌صورت گام به گام در حال انجام است، گفت: این مراحل شامل حل مشکل شیرابه، آتش گرفتن زباله های قدیمی و خروج گاز متان می‌شود. برای حل این مشکلات روش‌هایی وجود دارد که مدیریت پسماند صفادشت و ملارد ملزم به اجرای آن است.  

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش های زیست محیطی استان تصفیه‌خانه شهری صفادشت و شهرک صنعتی صفادشت است که به عنوان یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی غیردولتی تهران شناخته می‌شود و تولیدات فلزی، قطعات خودرو، محصولات سلولزی، نساجی، غذایی و ... را در خود جا داده است. ۴۰۰ واحد صنعتی در این شهرک فعالیت می‌کنند که بارگذاری صنعتی این واحدها باید بر اساس توان زیست محیطی شهر به خصوص توان آب شهرستان باشد. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد با بیان اینکه برای ایجاد شهرک صنعتی باید منابع آبی و توان اکولوژیک درنظر گرفته شود، تاکید کرد: حتی اگر صنعت مربوطه آب‌بر نباشد از مصرف آب جمعیت ساکن منطقه نباید چشم پوشی شود. این موضوع با توجه به تنش آبی دشت شهریار و تهران و برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی بسیار مهم است. 

مدیریان افزود: هر شهرک صنعتی باید با ایجاد تصفیه‌خانه صنعتی شروع به کار کند. ما برای جمعیت صد نفری نیز الزام ایجاد تصفیه‌خانه بهداشتی و صنعتی را درنظر گرفتیم. واحدها تا زمانی که تصفیه‌خانه را ایجاد نکنند پروانه نمی‌گیرند. با اینکه این کار به صورت جداگانه معقول نیست اما به علت نبود تصفیه خانه شهرک ناگزیر به انجام آن هستیم. 

وی با اشاره به استفاده از پسآب صنعتی در چرخه آب گفت: ما با توجه به استانداردهای زیست.محیطی تصمیم گرفتیم تا پسآب صنعتی را در بازچرخانی آب استفاده کنیم. صفادشت هم نیاز به شبکه فاضلاب و تصفیه خانه دارد که این دو مهم محقق نشده است.  

مدیریان اضافه کرد: اوضاع مراکز موقت زباله نیز در حال بهتر شدن است و در شهر صفادشت از قلعه حسین آباد به منطقه دیگری منتقل و ملارد از این نظر بهسازی شده است. مرکز پسماند عفونی در شهر ملارد که پسماند شهرهای قدس، ملارد و شهریار را در خود جای داده نیز تحت نظارت است و با اینکه محل آن کمی نامناسب است اما حداقل پسماند عفونی را به تبدیل به پسماند عادی می‌کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد در ادامه گفت؛ پسماندهای عمرانی و نخاله‌های ساختمانی نیز باعث بروز مشکلاتی شده‌اند که علت آن مهاجرت به شهرهای حاشیه‌ای، ویلاسازی، تغییر کاربری و تخریب اراضی است. این موضوع با توجه به وجود دو گود در شهرستان باید مدیریت شود. سازمان مدیریت پسماند شهرستان، شهرداری ملارد و صفادشت نیز ملزم به پیگیری موضوع پسماندهای عمرانی شده‌اند. 

مدیریان در پایان اشاره به مشکل فاضلاب در غرب شهرستان ملارد افزود: تصفیه خانه شهری در غرب شهرستان وجود ندارد و متاسفانه در سرآسیاب و مارلیک مشکلاتی داریم که باعث اختلاط آب سطحی می‌شود. شهرداری ملارد موظف به کنترل آب‌های سطحی است و شرکت فاضلاب نیز ملزم شده است تا ساخت شبکه جمع‌آوری فاضلاب را به اتمام برساند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha