سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی ایران جزو چهار کشوری است که سیاستگذاری های پیشرفته در زمینه سلامت مردان دارند.

ایران جزو ۴ کشور سیاستگذار پیشرفته در زمینه سلامت مردان 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سلامت مردان در حقیقت حلقه فراموش شده نظام سلامت است که در نتیجه آن در بسیاری از مناطق دنیا پیامدهای منفی سلامتی در مردان همچنان بروز و شیوع بالاتری نسبت به زنان دارد.

تحقیقات نشان می دهد که مردان توجه کمتری به سلامتی خود دارند و این موضوع مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده است.

در سال های اخیر به این موضوع توجه بیشتری شده تا ضمن حفظ سلامتی مردان، آنان بتوانند نقش خود را به نحو احسن در خانواده و جامعه ایفا کنند.

دکتر سید جلیل حسینی  اظهار داشت: موضوع سلامت مردان در بیشتر کشورها در سال های اخیر شروع شده اما در ایران از ۱۵ سال قبل این موضوع به صورت جدی مطرح شده است و تدوین سند ملی "سلامت مردان" از این جمله است.

وی با اشاره به اینکه این موضوعات در سازمان بهداشت جهانی و سایر کشورها مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: گسترش ارائه خدمات بهداشتی مبتنی بر جنسیت در منطقه مدیترانه شرقی که ایران هم جزو این کشورها است، مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع جزو برنامه های مهم سازمان بهداشت جهانی است تا مردان دسترسی بهتری به خدمات بهداشتی داشته باشند.

حسینی افزود: یکی از رویکردهایی که برای اثربخشی مداخلات برای ارتقای سلامت مردان توصیه می شود، تغییر سبک زندگی است که امیدواریم با آموزش های لازم به این هدف مهم دست یابیم.

وی تاکید کرد که متخصصان با حضور در مکان هایی مانند کارخانجات، دانشگاه ها، مدارس و در مجموع محیط های کاری و اداری، آموزش های لازم را به مردان ارایه می دهند و با این راهکار در تلاش هستند تا زمینه تغییر سبک زندگی آنان فراهم شود. 

وی هدف این کار را پیشگیری اولیه و تشخیص زودرس بیماری های خطیر بدون علامت و حساس سازی جامعه مردان دانست و گفت: در تلاش هستیم با همکاری سایر سازمان ها، انجمن اورولوژی و وزارت بهداشت شاهد ارتقای سلامت مردان باشیم.

حسینی تاکید کرد که مردان باید در این امر مشارکت جدی داشته باشند تا هم شاهد کاهش معضلات بهداشتی و درمانی در این قشر از جامعه باشیم و هم از شاخص هایی که باعث افزایش بیماری و بار آن می شود، جلوگیری شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بار بیماری و عوارض آنها در مردان بیشتر است، اظهار امیدواری کرد که با اتخاذ سیاست های مناسب بتوان سلامت مردان را ارتقا داد.

 امید به زندگی در مردان پنج سال کمتر است 

وی به امید به زندگی در مردان  ایرانی اشاره کرد و گفت: به طور متوسط ۵ سال امید به زندگی در مردان ایرانی کمتر است، به عبارتی سال های از دست رفته سلامتی به عنوان شاخص تندرستی به دلیل ابتلا به بیماری یا ناتوانی در مردان بیشتر است. 

حسینی ادامه داد: در حال حاضر امید به زندگی در مردان حدود ۶۹ سال و در زنان حدود ۷۴ سال است که نشان دهند متوسط عمر کمتر مردان ایرانی می باشد.

وی بیان داشت: در اقصی نقاط دنیا از جمله ایران راهکارهای مبتنی بر جنسیت پیش بینی شده تا موضوع سلامت مردان با جدیت بیشتری رسیدگی شود.

۳۳ علت اصلی مرگ در مردان شایع تر است 

وی ادامه داد: بررسی علت های مرگ نشان می دهد که از ۴۰ علت اصلی مرگ در دنیا ۳۳ علت آن در آقایان شایع تر است که از جمله آن می توان به بیماری های قلبی، تصادفات، بیماری های ریوی، سکته مغزی و سیروز کبدی اشاره کرد.

وی افزود: نسبت بالاتری از ناتوانی و مرگ زودرس، بیماری های مزمن، اضطراب و افسردگی، دیابت و کمر درد در منطقه مدیترانه شرقی را که ایران هم جزو آن است، در مردان مشاهده می شود.

حسینی به برخی از شاخص های سلامت مردان اشاره کرد و گفت: میزان میرایی در پسران کمتر از ۵ سال ۱۱ درصد است، میزان کوتاه قدی، لاغری و اضافه وزن در مردان بیشتر از زنان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: عفونت های جدید مانند HIV در مردان بیشتر  بوده و همچنین بیماری سل ۱.۷ برابر در آقایان بیشتر است.

وی ادامه داد: احتمال مرگ یک مرد ۳۰ ساله از بیماری های غیرمزمن ۱.۵ برابر زنان است. خودکشی ۱.۷۵ برابر است، تصادفات جاده ای ۲ برابر و میزان قتل و دگرکشی هم چهار برابر بیشتر است.

رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: همچنین میزان مرگ مردان ناشی از آلودگی هوا ۱.۳ برابر زنان است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha