چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 336559

سلامت نیوز:آیا تابه‌حال احساس کرده‌اید پاهایتان سنگین‌تر از حد نرمال هستند؟ این احساسی شایع است، بنابراین شما تنها نیستید. احتمالاً سؤالات زیادی در مورد علت سنگینی پاهایتان دارید و اینکه چه باید بکنید.

چرا احساس می‌کنم پاهایم سنگین شده‌اند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، احساس سنگینی در پاها معمولاً ناشی از گردش خون ضعیف است. مشکلات مربوط به گردش خون بیشتر در قسمت‌های پایین بدن احساس می‌شوند زیرا این قسمت از بدن باید با جاذبه زمین مقابل کند تا خون مسیر طولانی به سمت قلب را بتواند بالا بیاید. ازاین‌رو اگر گردش خونتان ضعیف باشد، خون در پاها جمع می‌شود، یعنی در کف پا و قوزک پا.

علت احساس سنگینی در پاهایم چیست؟
مشکلات مربوط به گردش خون که در پاها رخ می‌دهند ناشی از نارسایی وریدی‌اند. رگ‌ها آسیب‌دیده یا پاره می‌شوند و نمی‌توانند خون را آن‌طور که باید به قلب بفرستند و ازاین‌رو باعث احساس سنگینی در پاها می‌شوند.
احساس سنگینی در پاها می‌تواند ناشی از خون اضافی در پاهایتان باشد که نمی‌تواند به‌درستی گردش کند. همچنین ممکن است به دلیل تورم ناشی از تجمع خون در پاها احساس سنگینی کنید.
نارسایی وریدی در صورت درمان نشدن می‌تواند موجب واریس و دیگر بیماری‌های بالقوه وریدی شود. فاکتورهایی وجود دارند که می‌توانند شما را در معرض نارسایی وریدی، واریس و دیگر مشکلات وریدی قرار دهند.

شایع‌ترین عواملی که می‌توانند موجب مشکلات وریدی شوند شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر عادت دارید روی شکم بخوابید باید وضعیت خوابتان را تغییر دهید. به پهلوی چپ خوابیدن به دلیل اینکه فشار را از روی شریان بزرگی که مسئول برگرداندن خون از پایین تنه به قلب است برمی‌دارد می‌تواند سنگینی و تورم پاها را کاهش دهد
. سبک زندگی بی‌تحرک
. هورمون‌ها
. سن
. چاقی
. ژنتیک
. ورزش نکردن
حتماً به طور مرتب ورزش کنید، در طول روز تحرک بدنی داشته باشید و وزنتان را کنترل کنید تا ریسک‌فاکتورهای ابتلا به مشکلات وریدی را حذف کنید.
اما اگر برای پیشگیری دیر شده است و هم اکنون دچار مشکلات وریدی هستید، نگران نباشید؛ برای درمان واریس راه‌های درمانی متعددی وجود دارد.

مدیریت درد برای پاهای سنگین و خسته
واریس چیزی نیست که خودبه‌خود از بین برود؛ اما می‌توانید با تغییراتی در سبک زندگی، علائم دردناک و ناراحت‌کنندهٔ خود را تسکین دهید تا به پزشک مراجعه کنید. این تغییرات شامل موارد زیر هستند:
. مدت طولانی یک جا ننشینید یا نایستید تا گردش خون خوبی داشته باشید. لازم است وضعیت بدنی‌تان را مکرراً تغییر دهید و طی روز تحرک داشته باشید.
. سیگار را کنار بگذارید. افراد سیگاری نسبت به آنهایی که سیگار نمی‌کشند رگ‌های ضعیف‌تری دارند که سبب کاهش جریان خون می‌شود.
. مرتباً ورزش کنید. ورزش روزانه به بدن اجازه می‌دهد پمپاژ خون با موفقیت انجام شود.

با احساس سنگینی و خستگی پاها بعد از یک روز کاری چه کنیم؟
بعد از ساعت‌ها یک جا نشستن در محل کار یا ایستادن با کفش‌ها پاشنه بلند احتمالاً احساس می‌کنید پاهایتان خسته و سنگین شده‌اند. این احساس ناخوشایند در پاها می‌تواند بی‌قرارتان کند اما راهکارهایی برای تسکین آن وجود دارد.

دور پاهایتان برگ کلم بپیچید!
کلم‌برگ علاوه بر بهبود گوارش و حفظ سلامت قلب، می‌تواند احساس تورم در پاها را تسکین دهد. چند برگ از کلم‌برگ را در فریزر بگذارید و آن‌ها را دور پاهایتان بپیچید و این کار را ادامه دهید تا احساس بهتری پیدا کنید. کلم‌برگ، مایعات اضافی را می‌کِشد و تورم را کاهش می‌دهد.


لباس‌های آزاد بپوشید
هرچند جین تنگ و چسبان، ظاهری جذاب‌تر به شما می‌دهد اما اگر در پاهایتان احساس سنگینی می‌کنید، پوشیدن لباس تنگ انتخاب خوبی نیست. لباس چسبان، رگ‌ها را فشرده کرده و جریان خون را محدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد خون به‌خوبی به سمت قلب برگردد.


پاهایتان را بالا بگذارید
تمام روز روی صندلی و مقابل میز نشستن باعث کمردرد و جمع‌شدن مایعات در پاها می‌شود. برای تسکین این احساس آزاردهنده، به‌محض اینکه به خانه برگشتید پاها را روی دیوار بگذارید. این کار باعث می‌شود گردش خون در رگ‌ها خیلی بهتر شده و خستگی پاهایتان دربرود.


به استخر بروید و شنا کنید
شنا راهی بسیار خوب برای حفظ تناسب‌اندام و کاهش استرس بعد از یک روز سخت کاری است و اگر از تورم و سنگینی پاهایتان رنج می‌برید، شنا در استخر بهترین راه برای مقابله با این وضعیت است. شناکردن احساس سبُکی دلچسبی به شما می‌دهد.


جوراب واریس بپوشید
هرچند لباس تنگ می‌تواند تورم را بدتر کند؛ اما پوشیدن جوراب واریس می‌تواند تورم را کاهش داده و جلوی جمع‌شدن خون در پاها را بگیرد. جوراب واریس، پاها را به‌آرامی می‌فشارد و به جریان خون و کاهش تورم کمک می‌کند.

غذاهای پُرنمک نخورید
غذاها و خوراکی‌های شور هرچند لذت‌بخش‌اند؛ اما اگر اغلب غذاهای پُرنمک بخورید پاهایتان متورم خواهند شد. وقتی غذای پُرنمکی می‌خورید کلیه‌ها مجبور می‌شوند به‌سختی کار کنند تا آب بدن را حفظ کنند که می‌تواند سبب پف کردن دست‌ها و پاها بشود.

به پهلوی چپتان بخوابید
اگر عادت دارید روی شکم بخوابید باید وضعیت خوابتان را تغییر دهید. به پهلوی چپ خوابیدن به دلیل اینکه فشار را از روی شریان بزرگی که مسئول برگرداندن خون از پایین تنه به قلب است برمی‌دارد می‌تواند سنگینی و تورم پاها را کاهش دهد. استفاده از بالش برای بالا گذاشتن پاها هنگام خواب شب نیز می‌تواند به پیشگیری از تورم پاها کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha