سلامت نیوز: در آستانه سفر رییس جمهوری به استان گلستان، جمعی از کنشگران مستقل محیط زیست استان با ارسال نامه ای خطاب به سیدابراهیم رییسی، با تاکید بر حمایت از عملکرد 3 ساله محمدرضا کنعانی مدیرکل کنونی محیط زیست گلستان، از رییس جمهور خواستند تا با ابقا و انتخاب مدیریت خردمند، علمی وفنی و اخلاق مدار از بروز تنش های جدی و بحران در فضای محیط زیستی و اجتماعی-سیاسی استان جلوگیری کند.

اجازه دخالت "جریان فساد محیط زیست" را به تغییر و تعیین مدیران ندهید! / حمایت کنشگران مستقل از عملکرد 3 ساله مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان

سلامت نیوز: در آستانه سفر رییس جمهوری به استان گلستان، جمعی از کنشگران مستقل محیط زیست استان با ارسال نامه ای خطاب به سیدابراهیم رییسی، با تاکید بر حمایت از عملکرد 3 ساله محمدرضا کنعانی مدیرکل کنونی محیط زیست گلستان، از رییس جمهور خواستند تا با ابقا و انتخاب مدیریت خردمند، علمی وفنی و اخلاق مدار از بروز تنش های جدی و بحران در فضای محیط زیستی و اجتماعی-سیاسی استان جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز در بخشی از این نامه آمده است:« "جریان فساد" که مانند دوران گذشته حفظ و تامین منافع خود را در همراهی با دولت جدید دیده است و با شتاب، راه نفوذ را یافته که مهم‌ترین آن، برخورد، شایعه‌پراکنی، پرونده‌سازی و برکناری مدیران و کارشناسانی است که اجازه قانون‌شکنی، تخریب سرزمین و اجرای طرح‌های ضد "توسعه پایدار" را به جریان‌های این‌چنینی نمی‌دهند. اگر دولت جنابعالی در برابر این خواسته "جریان فساد" و متخلفان محیط‌ زیستی برخورد قاطعانه نداشته باشد و مدیران شایسته و قانونمند را به بهانه بومی نبودن، تغییر دهد، به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین ضربه را بر پیکره حساس محیط ‌زیست استان گلستان زده است و تنش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی افزایش خواهد یافت و امنیت ملی و حیات اجتماعی را برای شهروندان مخدوش خواهد کرد.»

متن کامل این نامه در ادامه می آید.

به نام خدا

جناب آقای سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری ارجمند

به آگاهی جنابعالی می‌رساند شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در چند ماه گذشته، رخدادهایی در فضای محیط ‌زیستی استان گلستان پیش آمده است که با شعار اصلی دولت جنابعالی یعنی "مبارزه با فساد"، همخوانی ندارد.

"جریان فساد" که مانند دوران گذشته و نزدیک به انتخابات، دوباره رنگ عوض کرده، حفظ و تامین منافع خود را در همراهی با دولت جدید دیده است و با شتاب، راه نفوذ را یافته که مهم‌ترین آن، برخورد، شایعه‌پراکنی، پرونده‌سازی و برکناری مدیران و کارشناسانی است که اجازه قانون‌شکنی، تخریب سرزمین و اجرای طرح‌های ضد "توسعه پایدار" را به جریان‌های این‌چنینی نمی‌دهند.

اگر دولت جنابعالی در برابر این خواسته "جریان فساد" و متخلفان محیط‌ زیستی برخورد قاطعانه نداشته باشد و مدیران شایسته و قانونمند را به بهانه "بومی نبودن" تغییر دهد، به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین ضربه را بر پیکره حساس محیط ‌زیست استان گلستان زده است. اگر چنین شود دیگر هیچ مدیرکلی جرات برخورد با متخلفان و قانون شکنان را نخواهد داشت؛ چرا که همواره ترس از کارشکنی و پرونده‌سازی از سوی این‌گونه افراد و جریان‌های فاسد متخلف و تخریب‌گر، بر کارکرد او سایه خواهد انداخت. ناگفته پیداست که بدین‌گونه، تخریب و آلودگی منابع و سرمایه‌های ملی استان و به دنبال آن، بحران‌های محیط‌ زیستی و تنش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی افزایش خواهد یافت و امنیت ملی و حیات اجتماعی را برای شهروندان مخدوش خواهد کرد.

از سوی دیگر، با توجه به بحران‌ها و مشکلات محیط‌ زیستی که استان گلستان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند ما در این دوران سخت، به مدیریت مناسب، علمی و فنی و نرمش‌پذیر نیاز داریم. در چند سال گذشته و در دوران مدیریت جناب آقای دکتر محمدرضا کنعانی (مدیرکل کنونی حفاظت محیط‌ زیست گلستان)، دست‌کم بخش چشم‌گیری از این مشکلات از دیدگاه فنی و حقوقی، کنترل و مدیریت شده و بسیاری نیز در حال برطرف‌سازی است. بر این اساس، ما کارکرد ایشان را برای این مجموعه استانی مفید و سازنده می‌دانیم؛ اگرچه روشن است که کاستی‌هایی نیز وجود دارد.

صلاح امروز محیط زیست استان در تمدید مدیریت کنونی است و نیاز است فردی با نگرش علمی و فنی، با پیشینه مدیریتی کافی، درخور و قابل دفاع (دست‌کم در سطح استانی)، و همچنین دارای تعامل سازنده با جامعه در این مسند باشد تا بتواند از عهده مشکلات محیط ‌زیستی و بحرانی استان برآید. صدالبته و نیاز به گفتن نیست که چنین مدیری باید از دید اخلاقی دارای پیشینه‌ای خداترس، پاک و سالم باشد تا بتواند میراث طبیعی را امانت‌داری کند و نماینده درست و به‌حق دولت جنابعالی در استان گلستان نیز باشد.

 یادآور می‌شویم اگر فرد مناسبی با معیارهای گفته‌شده در این جایگاه نباشد جدا از ناتوانی در حل مشکلات فنی، با جامعه و شهروندان و به‌ویژه با کنش‌گران و سازمان‌های مردم‌نهاد محیط ‌زیستی استان در تعارض منافع قرار خواهد گرفت. بدین‌گونه به‌جای اینکه کنشگران محیط‌زیستی، نیروی خود را برای همراهی و هم‌فکری با دولت در حل مشکلات بگذارند، خدای‌نکرده در تقابل با مدیریت کلان استان قرار خواهند گرفت و این اعتماد و انرژی سازنده به‌سادگی هدر خواهد رفت.

بنابراین از جنابعالی به‌عنوان فردی فرزانه، آگاه و حساس به مسائل محیط ‌زیستی و منابع ملی، و نیز معاون ارجمندتان جناب آقای دکتر علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست، خواهشمندیم که درباره مدیریت محیط ‌زیست استان گلستان که یکی از حساس‌ترین، ارزشمندترین و بحرانی‌ترین مناطق حفاظتی کشور است، با درنگ و اندیشه بیشتر و نگاهی برپایه دانش فنی، عدالت، انصاف و ضرورت‌های محیط‌ زیستی و اجتماعی استان تصمیم‌گیری فرمایید.

با سپاس فراوان

جمعی از کنشگران مستقل محیط‌ زیستی استان گلستان  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha