چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 336567

مفصل زانو به عنوان بزرگترین مفصل بدن، در زمان ایستادن، راه رفتن و حرکات مهم دیگر، وزن بدن و گاهی بیشتر از وزن بدن را تحمل می کند. مفصل زانو از اجزای مهمی همچون رباط ها، تاندون ها، غضروف ها، استخوان ها و مینیسک ها تشکیل یافته است. به دلیل آسیب پذیری بالای مفصل زانو، با آسیب به هر یک از این اجزا، حرکت زانو مختل می شود.

جراحی رباط صلیبی قدامی

مفصل زانو به عنوان بزرگترین مفصل بدن، در زمان ایستادن، راه رفتن و حرکات مهم دیگر، وزن بدن و گاهی بیشتر از وزن بدن را تحمل می کند. مفصل زانو از اجزای مهمی همچون رباط ها، تاندون ها، غضروف ها، استخوان ها و مینیسک ها تشکیل یافته است. به دلیل آسیب پذیری بالای مفصل زانو، با آسیب به هر یک از این اجزا، حرکت زانو مختل می شود. جراحی رباط صلیبی قدامی یکی از روش های مهمی است که برای درمان آسیب دیدگی به رباط صلیبی زانو استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم پیرامون مزایای جراحی رباط صلیبی قدامی و نحوه انجام آن بررسی کنیم. برای دریافت اطلاعات افزون تر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

متخصص زانو - دکتر مصطفی شاهرضایی

آناتومی رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی یکی از اصلی ترین رباط های زانویی است که وظیفه ثبات در نیروهای برشی در مفصل زانو را بر عهده دارد. رباط صلیبی قدامی از بخش داخلی لقمه خارجی استخوان ران آغاز می شود و تا برجستگی قدامی استخوان درشت نی ادامه دارد. رباط صلیبی زانو با داشتن خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی، حرکات زانو را کنترل می کند. به طوری که اگر زانو در حالت خم شدن باشد، رباط صلیبی شل می شود و اگر در حالت ایستادن باشد که زانو صاف می ماند، کشیده می شود. کشیدگی رباط در زمان ایستادن مانع از به عقب راندن مفصل زانو می شود. در جراحی رباط صلیبی قدامی ساختار مفصل زانو و قرارگیری رباط ها در زانو برای بیمار شرح داده می شود.

شایع ترین علائم آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی

مفصل زانو به دلیل تحرک بالایی که فعالیت های طبیعی و روزانه انسان دارد، امکان آسیب دیدگی بیشتری خواهد داشت. این آسیب ها تاثیر قابل توجهی در حرکات زانویی دارند. بروز علائم و نشانه های ناشی از آسیب دیدگی رباط صلیبی باعث می شود فرد در سریع ترین زمان به متخصص ارتوپد مراجعه نماید و از روش های درمانی مختلف مانند جراحی رباط صلیبی قدامی بهره مند شود. از جمله شایع ترین علائم آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی عبارتند از:

  • احساس درد در زانو و نواحی اطراف آن
  • ایجاد تورم، قرمزی و التهاب در زانو و نواحی اطراف آن
  • ناپایداری و کاهش دامنه حرکتی زانو
  • شنیده شدن صدای تق تق به هنگام حرکت دادن زانو

جراح زانو دکتر مصطفی شاهرضایی

چه دلایلی منجر به انجام جراحی رباط صلیبی قدامی می شوند؟

بر خلاف تصوراتی که بیشتر افرا دارند، رباط صلیبی قدامی تنها در اثر وارد شدن ضربات شدید، دچار آسیب دیدگی نمی شود. دلایل متخلفی هستند که منجر به پارگی و صدمه دیدن رباط های صلیبی زانو می شوند. بروز هر یک از این دلایل به شرایط فرد بستگی دارد. در این بین، ورزشکاران به دلیل داشتن فعالیت های سنگین و حرفه ای ورزشی بیشتر در معرض پارگی رباط صلیبی قدامی هستند. در ادامه به مهم ترین دلایلی که منجر به جراحی رباط صلیبی قدامی می شود، اشاره خواهیم کرد.

  • ضرباتی که در اثر اتفاقاتی مانند تصادف رانندگی، پرش از ارتفاع، انجام ورزش های حرفه ای و... بر مفصل زانو وارد می شود.
  • برخی اختلالات ژنتیکی و بیماری های وراثتی باعث آسیب پذیری بیشتر رباط صلیبی قدامی می شوند.
  • هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون در ساختار رباط های صلیبی زانو تاثیر دارند و هر گونه اختلال در میزان این هورمون ها موجب صدمه به رباط صلیبی قدامی می شود.

مهم ترین روش های تشخیصی قبل از انجام جراحی رباط صلیبی قدامی

پس از مراجعه بیمار به متخصص ارتوپد، معاینات بالینی لازم توسط پزشک انجام می شود و شرح کاملی از حال بیمار از جمله میزان درد و کوفتگی گرفته می شود. سپس برای ارزیابی دقیق آسیب دیدگی یا پارگی رباط صلیبی از آزمایش های مختلفی استفاده می شود که در صورت نیاز به جراحی رباط صلیبی قدامی از نتایج این روش ها بهره گرفته شود. از جمله مهم ترین روش های تشخیصی عبارتند از:

  1. انجام آزمایشات تخصصی رباط صلیبی مانند لاچمن، کشویی قدامی و تغییر محور
  2. تصویر برداری به روش سی تی اسکن و ام آر آی

جراحی رباط صلیبی قدامی چگونه انجام می شود؟

برای انجام جراحی رباط صلیبی قدامی، بنا به شرایط بیمار از روش بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده می شود. در ابتدای جراحی، اتوگرافت یا همان بافت پیوندی از خود بیمار گرفته می شود. به دلیل شباهت نزدیکی که ساختار رباط ها به تاندون ها دارند، برای آماده سازی بافت پیوندی از تاندون های عضله سر ران یا کشکک زانو استفاده می شود. سپس با ایجاد سوراخ های کوچک در قسمت زانو و وارد کردن دستگاه آرتروسکوپ که مجهز به دوربین است، بافت پیوندی آماده شده در محل پارگی رباط صلیبی قدامی قرار داده می شود. تمامی این مراحل با استفاده از تصاویر منتشر شده از مانیتور توسط دوربین متصل به آرتروسکوپ انجام می شود. پس از پایان ترمیم و بازسازی رباط صلیبی، محل برش سوراخ ها به کمک بخیه بسته می شود.

مزایای بازسازی رباط صلیبی قدامی به روش جراحی

امروزه استفاده از تجهیزات نوین پزشکی، در ارتقاء موفقیت جراحی ها تاثیر بسیار بالایی دارد. ترمیم و جراحی رباط صلیبی قدامی نیز به روش آرتروسکوپی، موفقیت بالا و مزایای بیشتری به همراه دارد. در این بخش به بررسی مهم ترین مزایای بازسازی رباط صلیبی قدامی به روش جراحی خواهیم پرداخت.

  • کاهش یا از بین رفتن کامل درد زانو
  • از بین رفتن تورم، التهاب یا کبودی زانو و نواحی اطراف آن
  • بازگشت حالت کشسانی رباط ها و رفع خشکی زانو
  • افزایش دامنه حرکتی زانو و توانایی انجام حرکات عادی مانند ایستادن و پریدن و...

دکتر مصطفی شاهرضایی

مراقبت های لازم بعد از انجام جراحی رباط صلیبی قدامی

موفقیت بیشتر جراحی رباط صلیبی قدامی به انجام مراقبت های بعد از جراحی و مهارت و تجربه متخصص ارتوپد بستگی دارد. این مراقبت ها شامل نکات مهمی هستند که توسط پزشک متخصص توصیه می شوند و باعث به حداقل رسیدن عوارض ناشی از جراحی می شوند. از جمله این نکات مهم عبارتند از:

  1. مصرف دقیق و منظم تمامی داروهای تجویز شده به منظور کاهش درد و التهاب حاصل از جراحی
  2. مراقبت و پانسمان زخم برش های ایجاد شده
  3. استفاده از وسیله های کمکی مانند عصا و واکر در روزهای ابتدایی بعد از جراحی به منظور کاهش فشار به مفصل زانو و رباط های ترمیم شده
  4. خودداری از انجام فعالیت ها و تمرینات ورزشی سنگین تا یک ماه پس از جراحی
  5. شرکت در جلسات فیزیوتراپی با هدف تقویت عضلات زانو و افزایش توانایی حرکتی

مراجعه به پزشک

در مطالب بالا به بررسی مزایا، نحوه انجام و مراقبت های بعد از جراحی رباط صلیبی قدامی پرداختیم. این جراحی با هدف کاهش درد زانو، ارتقاء دامنه حرکتی زانو، رفع خشکی و التهابات زانویی انجام می شود. شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو برای تشخیص انواع بیماری های مرتبط با مفاصل، رباط ها، تاندون ها و غضروف های زانو و درمان آن ها اقدام کنید. برای گرفتن نوبت ویزیت و بهره مند شدن از تجارب و معاینات دکتر شاهرضایی می توانید با شماره های درج شده در سایت، تماس برقرار نمایید.

فوق تخصص زانو دکتر مصطفی شاهرضایی

اطلاعات‌تماس:

پاسداران:

تهران – خیابان‌پاسداران – چهارراه پاسداران – پلاک ۴۹۲ – ساختمان۳۷۰ – واحد۱۴

۲۲۵۷۳۳۳۹ – ۲۲۵۷۱۶۵۸

پیروزی:

تهران – خیابان پیروزی – روبروی پمپ بنزین سلیمانیه – ساختمان بانک شهر – طبقه ۱ – واحد ۴ – پلاک ۷۶۶

۳۳۲۵۹۶۷۰ – ۳۳۲۵۹۶۷۱

آدرس سایت: https://dr-shahrezaie.com

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr_shahrezaei

خانه پزشکان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha