جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 336605

سلامت نیوز: سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از تشدید فعالیت سامانه بارشی خبر و نسبت به وقوع سیلاب، کولاک برف، ریزش بهمن در ۱۰ استان هشدار داد.

احتمال وقوع سیل در ۱۰ استان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان،‌ لرستان، خراسان شمالی،‌تهران،‌البرز،‌شمال خراسان رضوی و برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، آذریایجان غربی، اردبیل، کردستان،‌ قزوین، سمنان، مازندران، گلستان، بوشهر، نیمه غربی اصفهان و نیمه غربی فارس بارش باران، برف، رعدوبرق  و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

همچنین در برخی مناطق زنجان، بوشهر،‌یزد، خراسان جنوبی، همدان،‌مرکزی، قم،‌گیلان، نیمه شرقی فارش، نیمه شرقی اصفهان، نیمه جنوبی خراسان رضوی،‌غرب کرمان و غرب هرمزگان بارش پراکنده، وزش باد شدید موقتی و گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

شنبه در برخی مناطق کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و جنوب آذربایجان غربی بارش پراکنده  و وزش باد شدید انتظار می‌رود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسیبعدازظهر یکشنبه با ورود سامانه بارشی در برخی مناطق غرب و شمال غرب بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. یکشنبه در غرب،‌ شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و زاگرس جنوبی و برخی مناطق مرکز و شمال شرق کشور و دوشنبه در برخی مناطق شمال شرق کشور بارش پیش‌بینی می‌شود.

امروز و فردا در نیمه شمالی کشور کاهش محسوس دما روی می‌دهد. همچنین امروز تا ظهر فردا دریای خزر و خلیج‌فارس مواج هستند.

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران و برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۱۳: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال غرب فارس، شمال شرق سمنان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و مازندران.

اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، کاهش دید، لغزندگی جاده ها، اختلال در تردد، کولاک برف، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف‌گیر، تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال سقوط بهمن، رخداد مه.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز ماشین‌ها به وسایل ایمنی و گرمایشی، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از جابجایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف‌روبی.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۱۳: اردبیل، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، فارس، قزوین، جنوب تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان.

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۴: سمنان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها، آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم سمپاشی زمستانه باغات.

توصیف سامانه اول: افزایش سرعت وزش باد

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ی۱.۵ در سواحل و تا دو متر در فراساحل.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل در استانهای خوزستان و بوشهر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن قایق های سبک و تفریحی وآسیب به قفس ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی.

توصیه: محدودیت در تردد قایق ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.

توصیف سامانه دوم: افزایش سرعت وزش باد

زمان شروع: پیش از ظهر جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۱۳

زمان پایان: پیش از ظهر شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۴

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در سواحل و تا ۲ متر در فراساحل.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۱۳: مناطق ساحلی و دور از ساحل در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۴: مناطق دور از ساحل در استان‌های مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی وآسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه‌سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی.

توصیه: محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha