شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 336643

سلامت نیوز: دوره کاسب هایی که مکاسب می‌خواندند گذشته است. پر کردن دخل دیگر به شرط جوانمردی نیست. این روزها پای اجناس تقلبی به عطاری‌ها هم باز شده است. در برخی از این حجره‌ها که قرار بود محلی برای فروش گیاهی‌ترین داروها باشد حالا مت‌آمفتامین معامله می‌شود. یک سر این بده بستان هم مشتری از همه جا بی خبری است که سودای لاغری به سر دارد.

لاغری تضمینی با اعتیاد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، خیلی وقت است که تقلب، دیگر موضوع عجیب و تازه‌ای برایمان نیست؛ آنقدر که در هر حرفه و شاخه‌ای، می‌توان با پدیده‌های تقلبی روبرو شد که به اسم اصل و کاربردی بودن، فقط به دنبال جذب مشتری هستند، آن‌هم بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالی‌اش برای مشتری. از فروش کالاهای فیکی که به قیمت گزاف و به عنوان اصل فروخته می‌شود و یک هزارم کاربرد، خاصیت و کیفیت کالای اصلی‌اش را ندارد تا برخی از دفترهای مهاجرتی که با وعده مهاجرت آسان، مشتری‌هایی موقتی جذب می‌کنند و بدون رسیدن به نتیجه، دفتر را تعطیل و بار خود را در همان مدت کوتاه می‌بندند. اما انگار تازه‌ترین این تقلبی‌ها، سلامت جسم و روح افراد را نشانه گرفته است؛ این روزها تب لاغرشدن در کمترین زمان ممکن بالا گرفته و خبرهایی از قرص‌های لاغری به گوش می‌رسد که در عرض یک هفته انباشت چربی را از بدن تان حذف می کنند. قرص‌هایی که واقعا لاغر می‌کنند اما چطور و چگونه‌اش بماند!

چیزی به نام لاغری سریع نداریم

همه می‌خواهند لاغر شوند؛ هدفی که ممکن است به خاطر آن، حرف هر کسی که از راه برسد را قبول کنند:« ده روز فقط سبزیجات بخور؛ ببین چند کیلو کم می‌کنی!» این تنها یکی از نمونه توصیه‌هایی است که برای لاغری از طرف دوست و آشنا تجویز می‌شود؛ توصیه‌ای که البته در لابه‌لای همه روش‌های غلط، قابل اعتناتر از بقیه آن‌ها است اما چه کسی است که نداند، نرسیدن مواد مغذی و متنوع به بدن چه کارهایی دست ما می دهد. کارشناسان تغذیه معتقدند که لاغری و تناسب اندام خوب است اما نه به شرط به خطر انداختن سلامت دیگر اعضای بدن: « این کار راه دارد؛ روش دارد! روش‌هایی که تجربه خودشان را پس داده‌اند و البته به کمی زمان نیاز دارند.» این را «محمد علی باقری»، کارشناس سلامت و حوزه تغذیه می‌گوید که معتقد است که هیچ لاغری و تناسب اندامی، بدون گذر زمان و به صورت تدریجی محقق نخواهد شد، مگر اینکه دست به دامن روش‌هایی شویم که ممکن است که خانه آخرش ممکن است ایست قلبی باشد!

این شوخی رگه‌هایی از واقعیت دارد

شوخی‌اش هم نگران کننده است. گاهی دوستانی بعد مدتی همدیگر را می‌بینند. یکی از آن ها سخت لاغرتر از گذشته شده است. بین شوخی‌ها و خنده‌ها یک نفر در می‌آید و می‌گوید چطور این قدر لاغر شدی، اعتیاد داری؟ این شوخی رگه‌هایی از واقعیت دارد و اعتیاد و مصرف مواد مخدر، می‌تواند فرد را لاغر و بی‌جان کند. اتفاقی که گاهی به واسطه گرفتار شدن در دام اعتیاد برای فرد رخ می‌دهد و گاهی برعکس؛ یعنی برخی از افراد صرفا به دنبال لاغری و تناسب اندام هستند و آنقدر خودشان را به هر روشی برای رسیدن به این هدف می‌سپارند که ممکن است واقعا معتاد شده باشند. اما این ماده مخدر از چه نوعی است؟ این روزها همه قرص های لاغری و چربی سوزی که در عطاری ها دست به دست می‌شوند مجوزی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ندارند و در ترکیبات بسیاری از آن ها مت آمفتامین یا همان شیشه که به شدت اعتیاد زاست یافت می‌شود.

جوان‌تر ها مشتری این قرص‌ها هستند

«تازه فهمیدی؟ خیلی وقته که اصلا خود مردم به هوای همین قرص‌ها، سراغ بعضی از عطاری‌های آشنا می‌روند و این درخواست را دارند.» این را یکی از مشتری‌های همیشگی داروهای گیاهی می‌گوید که رفت و آمد زیادی به عطاری‌ها دارد و به دفعات دیده است که برخی از مشتری‌ها، به خصوص دختران و پسران جوان، درخواست چنین قرص‌هایی را دارند؛ این قرص‌ها دو نوع مشتری دارند: «بعضی‌ها به هوای همین خاصیت اعتیادآور سراغش را می‌گیرن و بعضی‌ها هم وقتی درخواست دارویی برای لاغری می‌کنند که سریع هم جواب بدهد، با این پیشنهاد روبرو می‌شوند! مورد داشته‌ایم که عروس خانمی چند روزی قبل مراسم از این قرص‌ها سفارش داده است. بعضی از آن ها از عوارض این قرص‌های اعتیاد آور خبر دارند اما ظرف چند روز لاغر شدن آن ها را به این راه می‌کشاند.»

از پرخاشگری تا خستگی مفرط همیشگی

پیش از مصرف هر داروی چربی سوزی باید از خودمان بپرسیم به  چه قیمت مشتری این ماده ظاهرا گیاهی شده‌ایم. واقعیت این است که برخی از این دست قرص‌ها، ترکیباتی مانند آمفتامین دارند؛ ماده مخدری که بارزترین ویژگی‌هایش توهم، پرخاشگری، خستگی مفرط و کاهش اشتها است و همین کاهش اشتها، می‌تواند حواس‌ها را از دیگر ویژگی‌هایش که بی‌خوابی و وابستگی مفرط به آن است، پرت کند. چنین قرص هایی باعث کاهش وزن می‌شوند؛ اما این نوع چربی‌سوزی و کاهش اشتها، جزوی از عوارض منفی آن‌ها است نه خاصیت خوبی که بشود آن را دلیلی برای سلامت این قرص‌ها دانست.

مجوزی که حرف اول را می‌زند

عطاری‌ها، محل مناسب و قابل اطمینانی برای عرضه دارو نیستند؛ واقعیتی که البته خیلی از آدم‌ها به آن توجه نمی‌کنند و برای هر درمانی، اولین مقصدشان، همین فروشگاه ها هستند:« داروهای لاغری چه به صورت گیاهی باشند چه تشکیل شده از مواد شیمیایی، باید حتما مجوز وزارت بهداشت داشته باشند.» این را «دکتر امیرحسین جمشیدی»، رئیس دانشکده طب ایرانی می‌گوید که معتقد است که حتی داروهای مجوزدار را هم نباید از عطاری خرید؛ بلکه عطاری‌ها، مراکزی هستند که فقط می‌توانند برخی گیاهان خشک را به صورت باز و فله‌ای و البته آن هم در شرایط کاملا بهداشتی عرضه کنند. همین و بس.

 لاغری به قسمت بیماری

واقعیت این است که افراد بسیار زیادی، تمایل به استفاده از داروهای شیمیایی ندارند؛ کسانی که با افتخار، از مصرف همیشگی‌شان برای درمان هر مشکلی، از داروهای گیاهی می‌گویند و به انتخاب خودشان می‌بالند. اما واقعا داروهای گیاهی هیچ عارضه‌ای ندارد؟ موضوعی که حقیقت ندارد و برخی از داروهای گیاهی که به هدف خاصی مانند لاغری از طرف عطار و فروشنده تجویز می‌شود، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد.

«محمد علی باقری»، کارشناس سلامت و حوزه تغذیه معتقد است که هر ماده‌ای که بتواند در کوتاه‌مدت، تاثیری بر عملکرد بدن بگذارد، یعنی فیزیولوژی فرد را نشانه گرفته و آن را از حالت طبیعی خارج کرده است: «فارغ از داروهایی که تجویز پزشکان متخصص هستند و مجوز وزارت بهداشت دارند، هر داروی دیگری که بتواند موجب پیامدهایی مانند کاهش وزن شود، یعنی فیزیولوژی اختصاص بدن فرد را از حالت طبیعی خارج کرده است؛ اتفاقی که بدون شک آسیب‌زننده است.» او از واکنش‌های بافت‌های مختلف بدن می‌گوید که ممکن است در برابر چنین موادی، واکنش‌های متفاوتی نشان بدهند؛ از جمله ایست قلبی و بروز سرطان‌. یعنی دستیابی به لاغری، گاهی زندگی فرد را به نابودی می‌کشد.

ورود این دست ساز ها به داروخانه‌ها ممنوع است

چرا داروخانه این داروهای لاغری را ندارند؟ چون دست‌ساز هستند و مجوز ندارند؛ بنابراین اجازه فروش چنین دارویی در داروخانه وجود ندارد. عوضش تا دلتان بخواهد در باشگاه‌های ورزشی برای ورزشکارانی که به دنبال تناسب اندام هستند، در آرایشگاه‌ها برای کسانی که دلشان می‌خواهد زیباتر شوند و در عطاری‌ها و برای کسانی که می‌خواهند سالم‌تر باشند عرضه می‌شوند. این حکایت داروهایی است که مثلا فرد را لاغر یا چاق می‌کنند و او را به اندام دلخواهش می‌رسانند اما نهایتش این است که احساس می‌کنند یک چیزی در حال و روزشان، سرجای خودش نیست: «لاغر شدم ولی ضربان قلبم تند می‌زنه» این را یکی از کسانی می‌گوید که از مراجعه به عطاری و خرید قرصی تحت عنوان لاغری خیلی راضی بوده تا اینکه ناگهان ورق سلامتی و حال خوبش برگشته است. کافی است برای مدتی، دارویی را حاوی آمفتامین مصرف کنید؛ دارویی که به موازات اینکه فرد را لاغر می‌کند، او را معتاد به مصرف این ماده و در عین حال عصبی و پرخاشگر خواهد کرد. این تجربه  افراد بسیاری است که معتقدند از لاغری‌شان خوشحال بودند اما ناگهان به خودشان آمدند و دیدند که چقدر بی‌حوصله، عصبی و پرخاشگر شده‌اند.

تجارتی به نام قرص

هر کانالی از شبکه‌های ماهواره‌ای را که باز می‌کنی، با تبلیغی از قرص‌های چاقی و لاغری روبرو می‌شوی! قرص‌هایی که با تبلغیات گسترده، بازار را به دست گرفته‌اند و طرفداران زیادی دارند اما چه کسی می‌داند که در پس این کاهش و یا اضافه کردن وزن، چه راهکاری پنهان شده است؟ راهکاری که می‌تواند فرد را به هدف اولیه‌اش برساند اما در مدت زمان کوتاهی او را راهی بیمارستان خواهد کرد. بی‌اشتهایی در فرد، یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌هایی است که این قرص‌ها برای لاغری دارند؛ از طرف دیگر تورم در بدن یا همان چاقی کاذب هم حاصل کورتونی است که برخی از این قرص‌ها برای افراد ایجاد می‌کنند. مشتری ها این را نمی دانند فقط فکر می کنند معجزه شده است و به هدف شان رسیده‌اند.

به دنبال معجزه نباش

«محمدعلی باقری» مثل همه متخصصان حوزه تغذیه معتقد است که در اولین قدم، باید بدن و نیازهای بدن خود را بشناسیم و متناسب با آن، عمل کنیم: «لاغری نیاز به گذر زمان و رژیم اصولی متناسب با بدن هر فرد دارد. حتی سن و سال هم روی این رژیم تاثیرگذار است و برای همه نمی‌توانیم یک تجویز داشته باشیم. اما راهکارهای کلی در این رابطه وجود دارند که مضر نیست، بلکه برای بدن مفید است. روی آوردن به استفاده از موادی که فیبر بالایی دارند، می‌توانند سوخت و ساز بدن را به تعادل برسانند و ما را به هدف‌مان نزدیک کنند. استفاده از پروتئین های سالم و مصرف بیشتر سبزیجات و صرف نظر کردن از غذاهای پر چرب و فست فود ها هم توصیه همیشگی متخصصان است.» اما همین رویه هم باید با گذر زمان منتج به چربی زدایی از بدن شود.هر زمان با این تبلیغات رو به رو شدید که ظرف یک هفته به اندام ایده‌آل تان برسید راه‌تان را کج کنید و از مسیری دیگر به سمت هدف تان حرکت کنید. این قرص‌ها لاغرتان می‌کنند اما بعد از آن ها شما را تبدیل به یک معتاد تمام عیار به مت آمفتامین کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha