سلامت نیوز: برخی از کلانشهرهای کشور درگیر گودال‌های بزرگی به نام شن‌چاله هستند که با کوچک‌ترین رانش زمین بناهای اطراف را می‌بلعد. این مشکل در حاشیه پایتخت اکنون دردسرساز شده‌است.

شن‌چاله‌ها به دلیل درآمدزایی دولت ایجاد شده است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، برخی از کلانشهرهای کشور درگیر گودال‌های بزرگی به نام شن‌چاله هستند که با کوچک‌ترین رانش زمین بناهای اطراف را می‌بلعد. این مشکل در حاشیه پایتخت اکنون دردسرساز شده‌است. دو تن از نمایندگان مجلس در گفتگو با «جوان» این معضل را به سهل‌انگاری نهادهای دولتی مربوط دانستند.

هم اکنون در غرب تهران به وسعت ۴۰۰ هکتار، گودال‌هایی بزرگ شهروندان را درگیر خود کرده‌است. حداقل ۱۲۰ هکتار از این گودال‌ها به عنوان شن‌چاله تهران نام گرفته‌است که عمقش به ۱۰۰ متر هم می‌رسد.

نبود نظارت و تخریب محیط‌زیست
برداشت بی‌رویه معدن‌های شن و ماسه در حواشی تهران در سال‌های گذشته منجر به ایجاد حفره‌های وحشتناکی شده و نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده‌است تا جایی که با کوچک‌ترین رانش زمین بناهای اطراف را می‌بلعد.
به گفته شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۸، زمانی که این معادن شن و ماسه شروع به فعالیت کردند، تنها مجاز به برداشت ۳۰ متر در دل زمین بودند، اما به دلیل نبود نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت تا عمق ۱۰۰ متری استحصال کرده‌اند.
هاشم پیله‌ور ادامه داد: به مالکان اخطار داده شده‌است، اما متأسفانه سه شرکت که به صورت عمده فعالیت می‌کردند برای پایدارسازی به آن‌ها اخطار داده‌ایم و به دلیل بار مالی زیاد ایمن‌سازی، تاکنون اقدامی صورت نگرفته‌است و اگر رانش زمین و جریان سیلاب در این منطقه رخ دهد، جبران‌ناپذیر است. با توجه به رهاشدن این گودال، اینبار قرار است به یک مکان تفرجگاهی و گردشگری تبدیل شود.

مسئولان تمامی دستگاه‌ها باید آستین همت را بالا بزنند
روز گذشته یعقوب هوشیار شهردار منطقه ۱۸ هم در اینباره به خبرگزاری صدا و سیما گفت: لایحه‌ای را آماده و به دستگاه قضایی تقدیم کرده‌ایم که مالکان دانه‌درشت به اجماع برسند و توافقی بین شهرداری و آن‌ها صورت بگیرد و شهرداری در انتها پیوست‌های فنی و کمیسیون ماده ۵ آن را انجام دهد و با جذب سرمایه‌گذار این مکان به فضایی فرهنگی و گردشگری فرامنطقه‌ای تبدیل شود.
وی گفت: کمیسیون ماده (۵) قانون شهرداری‌ها مبتنی بر طرح تفصیلی است و ساماندهی فروچاله موجود در این مصوبه قرار می‌گیرد و تا سه ماه آینده لایحه مربوط به این طرح تصویب می‌شود و ایمن‌سازی آن صورت می‌گیرد. برای رفع مشکل چندین ساله مسئولان تمامی دستگاه‌ها باید آستین همت را بالا بزنند و پای کار بیایند و قبل از وقوع حادثه اقدام کنند.

بی‌خیالی استانداری و شهرداری
پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص معضل شن‌چاله‌ها به «جوان» گفت: شن‌چاله‌ها مدت‌هاست در اطراف رودخانه کن برای پایتخت دردسر ساز شده‌اند. چندین منطقه از تهران درگیر این مشکل هستند. این شن‌چاله‌ها باید پایدارسازی شوند. در این زمینه شهرداری و استانداری هنوز کار جدی انجام نداده‌اند. نماینده مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس هم درباره مشکل شن‌چاله‌ها به «جوان» گفت: برخی نهادهای دولتی به دلیل درآمدزایی به برخی شرکت‌ها و افراد مجوزهایی می‌دهند تا معادنی ایجاد کنند. این معادن پس از سال‌ها خودش تبدیل به یک معضل محیط‌زیستی می‌شود و دودش به چشم همه می‌رود.
وی گفت: این معادن و مراکز علاوه بر اینکه پس از مدتی مشکلاتی جدید برای شهرها ایجاد می‌کنند، هزینه‌های محیط‌زیستی هم به‌وجود می‌آورند. به نظر من اجازه جولان دادن به این مراکز اصلاً کار درستی نیست و من به عنوان یکی از مخالفان این موضوع هم ثبت‌نام کردم و هم پیشنهاد طرح داده‌ام.

تخریب محیط‌زیست به اسم مازادبرداری
محمدرضا صباغیان بافقی گفت: متأسفانه با توجه به اینکه دولت از لحاظ مالی دچار مشکلات است، متوسل شده‌است به کسب درآمدهای مختلف توسط دستگاه‌های زیرمجموعه خود. بعضی از این درآمدها بعضی وقت‌ها آسیب‌ها و مشکلاتی ایجاد می‌کند. یکی از این موارد هم همین فروش شن و ماسه‌های مسیر رودخانه‌ها به شرکت‌های استخراج است. این شن و ماسه‌ها به عنوان مواد مازاد استخراج می‌شوند، در حالی که خیلی وقت‌ها مازاد نیست و در اصل تخریب محیط‌زیست است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در نهایت گفت: دستگاه‌هایی که این اراضی در آن‌ها واقع‌شده خصوصاً استانداری‌ها و شهرداری‌ها و حتی دهیاری‌ها بعداً باید هزینه‌هایی برای حل این مشکل پرداخت کنند. بنابراین این دستگاه‌ها باید با این قضیه به طور جدی مخالفت کنند.


ایمن‌سازی خیالی
جالب اینجاست که سال گذشته رئیس وقت کمیته بودجه شورای شهر تهران از اجرای ۱۳پروژه برای ایمن‌سازی رودخانه کن و شن‌چاله‌ها خبر داده‌بود!
مجید فراهانی در گفتگو با ایسنا با اشاره به بازدیدش از شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ گفته بود: یکی از بزرگ‌ترین شن چاله‌ها در منطقه ۱۸ حدفاصل بزرگراه فتح و آزادگان و در حریم رودخانه کن است. مهم‌ترین کانال‌های آبی و مسیر شاهراه تهران رودخانه کن است. آب رودخانه کن در منطقه ۱۸ از سرچشمه‌های البرز و از بالای منطقه ۵ جمع‌آوری می‌شود و از منطقه ۱۸ عبور کرده که در نهایت از تهران خارج می‌شود و این در حالی است که رودخانه کن یکی از پر طغیان‌ترین رودخانه‌های سیلابی تهران است که در تاریخچه‌اش هم طغیان‌های عجیبی داشته‌است. همه تخریب پل کن را در چند سال پیش به یاد داریم که یکی از وحشتناک‌ترین طغیان‌ها بود. عضو شورای شهر تهران گفت: مسیل این رودخانه قدیمی است، ولی خطر اصلی مسئله همجواری رودخانه کن در منطقه ۱۸ با شن‌چاله بزرگی است که بخش خصوصی دو، سه دهه پیش از این برای تولید سیمان برداشت کرده‌است، اما متأسفانه دلسوزی چندانی وجود نداشته و این شن‌چاله‌ها تا نزدیکی حریم رودخانه جلو آمده‌اند تا جایی که فاصله میان شن‌چاله‌ها و بستر رودخانه کم و در برخی فضاها تا ۱۰ متر می‌رسد.
وی تصریح کرد: با توجه به حجم آب این رودخانه به خصوص در روزهای بارندگی، این خطر وجود دارد که حریم رودخانه تخریب شود و آب در شن‌چاله‌ها بیفتد. در اطراف شن‌چاله‌ها نیز انبوه‌سازی انجام‌شده و اگر آب در این شن‌چاله‌ها بیفتد، اولین جایی که تخریب می‌شود، مجموعه سازه‌های اطراف است.
شورای شهر سابق مدعی بود پروژه بزرگی برای بحث ایمن‌سازی رودخانه کن تعریف شده که از بزرگراه فتح تا آزادگان مجموعاً ۱۳ پروژه مشخص شده‌است. شورای شهر قبلی پروژه‌هایی همچون آرام‌سازی سیلاب، جداره‌سازی، ایجاد لوله و ایجاد برخی سازه‌های بتنی را برای ایمن‌سازی تعریف کرده‌بود که هیچ خبری از آن‌ها نشد.
در کنار شن‌چاله‌ها، یکی از مشکلات غرب پایتخت فرونشست آب است. مشکل دیگری که حاشیه پایتخت دارد، بحث فرونشست یا زلزله خاموش است. در عین حال که آب نباید تخریب کند، باید در زمین هم فرو رود؛ معاونت محیط‌زیست استانداری اعلام کرده در این زمینه برنامه‌هایی در دست اجرا دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha