بر اساس تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه جانز هاپکینز، افراد قدبلند لازم است زودتر از افراد مشابه خود با قدهای کوتاه‌تر، غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند. دانشمندان گزارش کردند بزرگسالان قد بلند ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان کولورکتال یا پولیپ‌های بدخیم روده باشند.

اگر قدتان بیشتر از این عدد باشد باید برای غربالگری سرطان روده بزرگ اقدام کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از studyfinds این اولین پروژه تحقیقاتی برای بررسی ارتباط بین قد و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال نیست، اما نویسندگان مطالعه توضیح می‌دهند که بررسی‌های قبلی نتایج متناقضی به همراه داشته، شیوه‌های اندازه‌گیری قد مختلفی را به کار می‌گرفتند و خطر آدنوم‌ها را در نظر نمی‌گرفتند(آدنوم‌ها پولیپ‌های پیش سرطانی روده بزرگ هستند). مطالعه جدید این مشکلات را نداشت و بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است.

دکتر جرارد مولین، استاد گوارش و کبد در پزشکی جان هاپکینز، می‌گوید: « شواهد نشان می‌دهد قد بلندتر یک عامل خطر نادیده گرفته شده است، و باید هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران برای غربالگری سرطان کولورکتال حتما در نظر گرفته شود.»

البته این اصلا به آن معنا نیست که همه افراد قدبلند به این سرطان مبتلا می‌شوند. به طور مشابه، مشخص نیست که آیا قد بلند به اندازه سن یا ژنتیک یک عامل خطر جدی برای سرطان روده بزرگ است یا خیر. با این حال، یافته‌های کنونی ارتباط بین قد بلندتر و خطر سرطان روده بزرگ را تقویت می‌کند. یکی از دلایل احتمالی این ارتباط این است که قد بزرگسالان با اندازه اندام بدن مرتبط است. تکثیر فعال‌تر سلول‌ها در اندام‌های افراد قد بلندتر می‌تواند احتمال جهش‌هایی را که منجر به توده‌های بدخیم می‌شود، افزایش دهد.

این تیم 47 مطالعه بین‌المللی را که 280660 مورد سرطان کولورکتال و 14139 مورد آدنوم کولورکتال را پوشش می‌دادند، بررسی کردند. آنها همچنین داده‌های مطالعه‌ای شامل 1459 بیمار بالغ که تحت کولونوسکوپی سرپایی قرار می‌گرفتند را برای درک بهتر رابطه بین سرطان و باکتری‌های دیواره‌های روده بزرگ را بررسی کردند.

یکی از ملاحظات مهم نویسندگان مطالعه، تعریف دقیق «قد بلند» است. بسته به کشور و ملیت، این اصطلاح می تواند معانی مختلفی برای افراد مختلف داشته باشد. تیم تحقیق مقایسه‌ای میان صدک‌های بالاتر و پایین‌تر قد در گروه‌های مختلف مطالعه انجام داد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که در مجموع، قد بلندترین افراد در بالاترین صدک قد، 24 درصد بیشتر از افراد کوتاه‌قد در پایین‌ترین صدک، در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند. دکتر مولین توضیح داد هر 10 سانتی متر افزایش قد با افزایش 14 درصدی خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و 6 درصد افزایش احتمال ابتلا به آدنوم گوارشی مرتبط است.

قد در معرض خطر یعنی چقدر؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا(CDC)  می گوید میانگین قد یک مرد بالغ آمریکایی 5 فوت و 9 اینچ(175 سانتی متر) و 5 فوت و 4 اینچ(163 سانتی متر) برای زنان است. بر اساس این محاسبات، مردان آمریکایی با قد 6 فوت و 1 اینچ(191 سانتی متر) و زنان با قد 5 فوت، 8 اینچ (173 سانتی متر) یا بلندتر، 14 درصد بیشتر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و 6 درصد افزایش احتمال داشتن آدنوم گوارشی دارند.

آنها نتایج خود را بر اساس عوامل جمعیت شناختی، اجتماعی-اقتصادی، رفتاری و سایر عوامل خطر شناخته شده مرتبط با سرطان کولورکتال تنظیم کردند. عوامل خطر به اصطلاح «غیر قابل تغییر» شامل سن، سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان روده بزرگ یا آدنوم گوارشی، و سابقه شخصی بیماری التهابی مزمن روده است. بیش از نیمی از موارد سرطان روده بزرگ با عوامل مختلف سبک زندگی «قابل تغییر»، مانند رژیم غذایی نامناسب، نادیده گرفتن ورزش، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل مرتبط است.

نویسندگان این مطالعه معتقدند قد بلند می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را مشابه با عوامل خطر قابل تغییر مانند سیگار کشیدن، مصرف ​​الکل، و خوردن زیاد گوشت قرمز افزایش دهد.

تشخیص سرطان روده بزرگ در جوان‌ترها در حال افزایش است

طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در مردان و زنان است. تشخیص سرطان روده بزرگ در افراد مسن در سال های اخیر به تدریج کاهش یافته است. با این حال، مرگ‌های مرتبط با سرطان کولورکتال در میان افراد کمتر از 50 سال بین سال‌های 2007 تا 2016 سالانه 2 درصد افزایش یافته است. دلایل این افزایش هنوز ناشناخته است.

دکتر مولین خاطرنشان می کند: « در نهایت باید دستورالعمل های پزشکان تغییر یابد تا عامل قد را به عنوان یک ریسک فاکتور سرطان روده بزرگ در نظر بگیرند.»

تحقیقات بعدی باید بر روی این موضوع تمرکز کند که کدام بخش از جمعیت بزرگسال قد بلند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. دکتر ژو نتیجه می گیرد: «به عنوان مثال، ورزشکاران قدبلند و افراد با قد بلند ارثی، مانند افراد مبتلا به سندرم مارفان، می توانند زودتر غربالگری شوند و تأثیر قد بلندتر بر احتمال ابتلای سرطان روده بزرگ در آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. قبل از اینکه بتوانیم به طور قطع بگوییم افراد با چه قدی باید زودتر از بقیه غربالگری سرطان روده بزرگ شوند، به مطالعات بیشتری نیاز داریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha